معاون وزیر آموزش و پرورش :
رشته امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان احیا میشود
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : بنا داریم رشته امور تربیتی را به عنوان قدیمیترین رشته در دانشگاه فرهنگیان احیا کنیم.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : بنا داریم رشته امور تربیتی را به عنوان قدیمیترین رشته در دانشگاه فرهنگیان احیا کنیم.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علیرضا کاظمی روز دوشنبه در ادامه برگزاری سلسله نشستهای تشریح دستاورد چهل ساله وزارت آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: برای جبران کمبود مربیان تربیتی در مدارس تلاش میشود ظرفیت پذیرش دانشجو معلم را در این دانشگاه بالا ببریم و همچنین از طریق ماده 28 تلاش داریم معاونت پرورشی سهم خود را بگیرد و افراد بیشتری برای بخش امور تربیتی به عنوان مربی و مشاور جذب شوند.
وی بیان داشت: اگر به ازای هر 15دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدارس در نظر بگیریم 28 هزار مشاور و اگر به ازای هر 12 دانش آموز یک ساعت مشاور مدنظر باشد 35 هزار مشاور در مدارس کمبود داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین حدود 90 هزار مربی پرورشی در مدارس کمبود داریم و نیاز به نیروی انسانی معضل کلی وزارت آموزش و پرورش است اما توانستیم با استفاده از ظرفیت معلمان حق التدریس خلاء مربیان پرورشی در مدارس را پوشش دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: مجموعه این معاونت تنها بخش آموزش و پرورش است که مولود انقلاب است و بعد از سال 58 با هدف تحکیم ارزشهای انقلاب در فضای آموزش و پرورش و توسعه مبانی دینی شکل گرفت.
وی تصریح کرد : این معاونت در دهه اول انقلاب که شکل ساختار امور تربیتی داشت به دنبال تثبیت امور تربیتی بود و تقدیم حدود 40 هزار فرهنگی و دانش آموز بیانگر حضور پررنگ این نهاد در دهه اول بود و در ادامه این نهاد به معاونت تبدیل شد و اکنون از نظر ساختاری باثبات است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول 40 ساله گذشته این معاونت دستاوردهایی مهمی داشته است، افزود : یکی از بخشهای مهم زیر ساختها است در اوایل انقلاب تنها 35 اردوگاه به عنوان فضای پرورشی و فرهنگی داشتیم و اکنون به 305 اردوگاه رسیده و سال گذشته 15 میلیون نفر روز اردو در این مکانها برگزار شد.
کاظمی عنوان کرد: 750 دارالقرآن نیز اکنون مشغول توسعه فرهنگ قرآنی هستند و دیگر زیر ساختارها در این معاونت نمازخانهها در مدارس است که میتواند منشا اثر باشد. در ابتدای انقلاب صرفا مدارس خاصی نمازخانه داشتند اما امروز 53 هزار نمازخانه در مدارس داریم و یکی از استانداردها برای ساخت مدرسه اکنون ساخت نمازخانه است.
به گفته وی، توجه به کانونهای فرهنگی و تربیتی و بستر ساز شکوفاتر شدن استعدادهای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است، این کانونها در ابتدا 30 کانون بود که اکنون به یک هزار و 200 کانون رسیده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد : در بحث کتابخوانی با 63 هزار کتابخانه و 116 میلیون جلد کتاب در مدارس به رشد 220 درصدی رسیده ایم و اینک سرانه دانش آموز کتاب 5.6 درصد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: 4 تشکل رسمی شامل سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان دانش آموزی و دهها تشکل غیررسمی دانش آموزی داریم و اکنون بیش از 50 درصد دانش آموزان عضو این تشکلها هستند.
کاظمی تصریح کرد : استفاده از نهادهای فرهنگی دیگر مثل نهاد روحانیت در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و اکنون حدود 20 هزار روحانی در فضای آموزش و پرورش حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه این معاونت به عنوان مکمل فعالیتهای درسی ملی، برنامه هایی برای کشف و شناسایی استعداد دانش آموزان را در حوزه فرهنگی و هنری، دانایی و توانایی، برنامههای اردویی و توجه به مناسبتهای سیاسی و اجتماعی دنبال میکند، اضافه کرد : سالانه 7 میلیون نفر رشته در این برنامهها مشارکت دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : در حوزه فعالیتهای قرآنی مسابقات بین المللی قرآن یکی از اتفاقات خوبی است که در نظام آموزشی رقم خورده و میتوانیم ادعا کنیم 3 هزار حافظ کل قرآن را توانسته ایم تحویل جامعه دهیم و یک میلیون و 250 هزار نفر نیز در نهضت حفظ جزء 30 قرآن مشارکت دارند.
کاظمی افزود: حوزه پرورشی با هر 6 ساحت سند تحول بنیادین مرتبط است و یکی از بحثها از اولویت این حوزه در اوایل دهه انقلاب توسعه مهارتهای اجتماعی و فرهنگی بود به گونه ای که اکنون 45 هزار مربی پرورشی و 12 هزار مشاور به فضای تعلیم و تربیت کمک میکنند.
وی یادآور شد : در حوزه امور تربیتی و مشاوره توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقا مهارتهای دانش آموزان در بخشهای مختلف را با برنامه هایی چون طرح نماد و مهارتهای زیست مشترک در حوزه دختران طراحی و دنبال کرده ایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی آسیبها ناشی از فقدان مهارت دانش آموزان است و آسیبهای اجتماعی موجود دانش آموزان، جدای از فضای جامعه نیست، گفت : در آزمون غربال گری 3 میلیون دانش آموز را مورد ارزیابی قرار دادیم و اکنون برنامه هایی برای کسب مهارتهای اجتماعی و بالا بردن آستانه تحمل آنها در 23 هزار فضای آموزشی در حال برگزاری است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد : یکی از ماموریتهای این معاونت توانمند سازی مربیان و مشاوران تحصیلی است که آموزشهای بلند مدت در این رابطه را در چند سطح پیگیری میکنیم که به ترتیب معاونان پرورشی، مربیان، مدیران و معلمان تحت آموزش قرار میگیرند.
کاظمی ارتقای توانمندیهای تربیتی و ارائه الگوهای تربیتی با بهره گیری از آخرین نتایج علمی، توسعه معارف و فرهنگ دینی مربیان و به روز آوری مسائل دینی آنها و تبیین اندیشه سیاسی امام راحل، انقلاب و حکومت اسلامی و مدیریت امور فرهنگی و مسائل فرهنگی را از جمله موضوعاتی برشمرد که به مربیان آموزش داده میشود.
وی اظهار داشت : حدود 160 زیر فصل برای این چهار محور طراحی کردیم و تاکنون در قالب دورههای ضمن خدمت 850 معلم دوره بهداشت روان آموزشهای لازم را فرا گرفته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت همواره با دو چالش منابع انسانی و نیروی انسانی مواجه است یادآور شد که در عین حال همواره برنامهها را با الگوهای متفاوت اجرا کرده است مثلا دوره بهداشت روان به صورت مجازی برگزار شد و با وجود کمبود اعتبارات به دنبال اجرایی کردن الگوی شبکه معلمی در سطح منطقه، استان و کشور هستیم و همچنین منشور حقوق دانش آموزی را برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کرده و منتظر تصویب آن هستیم.
علمی*1883*2017
انتهای پیام /*