معاون وزیر راه در گفتگو با مهر:
تخصیص قیر فقط به پروژههای بودجهدار/نوسان قیمت،مشکلساز شد
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای حذف رانت خواری، به استانها اعلام کرده ایم قیر رایگان را فقط به پروژه هایی که تأمین اعتبار شدهاند، تحویل دهند.
تبسم مهر - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای حذف رانت خواری، به استانها اعلام کرده ایم قیر رایگان را فقط به پروژه هایی که تأمین اعتبار شدهاند، تحویل دهند.
عبدالهاشم حسن نیا در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره توزیع قیر به پیمانکاران طرف قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون حدود 170 هزار تن قیر دریافت کرده ایم و پیش بینی میکنیم اگر قیر به طور مرتب توزیع شود پتانسیل آن را داریم که 100 تا 150 تن دیگر تا پایان امسال دریافت کنیم.
وی با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر افزود: این اتفاق، پیمانکاران ما را دچار مشکل میکند؛ چون اگرچه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماه به ماه تغییر میکند. از همین رو ما انتظار داریم نرخ تعدیل قیر نیز به صورت 3 یا 6 ماهه با پیمانکاران پروژههای تعمیر و نگهداری راهها محاسبه شود.
حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هر ماه که با پیمانکاران محاسبه میشود، یادآور شد: این تفاوتها بسیار بالاست؛ به گونه ای که در یک ماه، هر تن قیر با پیمانکار 3 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه میشود در حالی که نرخ تعدیل آن در ماه قبل از آن با پیمانکار 2 میلیون و 800 هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: شاخص تعدیل نرخ قیر، کل قراردادهای پیمانکاری را حتی در زمان بررسی اسناد مناقصهها نیز دچار مشکل میکند؛ با این حال، اینکه قیر از طریق بورس کالا توزیع شود یا خیر، برای ما فرقی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی که در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار میدهند، حداقل در هر بازه سه ماهه ثابت باشد تا شاخصهای تعدیل نرخ قیر را که با پیمانکاران محاسبه میکنیم قابل تنظیم باشد. ضمن اینکه پیمانکاران هم باید بتوانند برنامه ریزی کنند در یک فصل با قیری که قیمت ثابت دارد، کار کنند.
معاون وزیر راه درباره نحوه واگذاری قیر برای دستگاههای تابعه وزارت راه گفت: قیرها به وزارت راه و شهرسازی داده میشود آنها نیز بر اساس میزان مصرف میان دستگاههای مصرف کننده قیر شامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و روکش راه روستایی توزیع میکنند. البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به وجود 150 هزار کیلومتر آزادراه، راه اصلی و روستایی در کشور، بزرگترین مصرف کننده قیر است.
وی تأکید کرد: در تلاش هستیم سهمیه قیر بیشتری دریافت کنیم تا مشکلات فنی بخشی از راههای اصلی، آزادراهی و بزرگراهی را تا پیش از تعطیلات نوروزی و بخشی را نیز پس از ایام عید سال 98 تعمیر و رفع کنیم.
حسن نیا در خصوص وجود رانتهایی که در توزیع قیر وجود دارد و برخی از پیمانکاران پروژههای راهسازی، قیر رایگان را در بازار آزاد به فروش میرسانند، تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، حوالههای قیر را فقط به پروژه هایی میدهیم که اعتبار اجرای آنها تأمین شده باشد. ادارات کل راهداری استانها موظف به کنترل نحوه توزیع قیر هستند اما با توجه به اتفاقاتی که در بخش قیر رخ داده، سعی میکنیم کنترلها را افزایش دهیم.