وزارت بهداشت اعلام کرد:
رشد بیش از 4 برابری دانشگاههای علوم پزشکی در 40 سالگی انقلاب
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاونت آموزشی وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین اقدامات در زمینه رشد شاخصهای آموزشی، راه اندازی رشتههای جدید و کارآمد را اعلام کرد.
تبسم مهر - معاونت آموزشی وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین اقدامات در زمینه رشد شاخصهای آموزشی، راه اندازی رشتههای جدید و کارآمد را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای 10 مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوستهMBA ، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتری تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامههای تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی است.
همچنین رشتههای تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی(Postgraduate) طبقه بندی شده که مشتمل بر 43 رشته در مقاطع پایه و 305 رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاستهای اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشتههای تحصیلی صورت گرفته است.
در سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی رشد بیش از 4 برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود 3 برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی 5 برابری و تعداد اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عالی گروههای پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود 7 برابری داشته است.
راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش، راه اندازی تخصص پزشک خانواده، راه اندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفه ای و تصویب دورههای متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز ، راه اندازی پردیسهای خودگردان بخشی از این دستاوردها بوده است.
همچنین راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکدههای مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامههای آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راه اندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی و تحصیل 3 هزار دانشجوی خارجی در ایران از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
جدول ارتقای شاخصهای عملکردی حوزه آموزش پزشکی وزارت بهداشت در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی
شاخص/ واحد | سال 1367 | سال 1377 | سال 1388 | سال 1397 | درصد رشد در 10 سال اخیر |
تاسیس دانشگاه و دانشکده مستقل علوم پزشکی | 1 | 19 | 8 | 22 | 175 |
تاسیس دانشکده | 30 | 149 | 88 | 177 | 101.1 |
تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت | | | | 49 | |
تاسیس مرکز تحقیقات | 10 | 50 | 143 | 691 | 383.2 |
تاسیس پژوهشگاه | | | | 1 | |
تاسیس پژوهشکده | | | 4 | 33 | 725 |
تاسیس مرکز رشد | | | | 51 | |
تاسیس پارک علم و فناوری | | | | 2 | |
راه اندازی رشته محل دکتری تخصصی (PhD) | 15 | 151 | 140 | 395 | 182 |
راه اندازی رشته محل دستیاری تخصصی و فوق تخصصی | 100 | 426 | 397 | 533 | 34.2 |
راه اندازی رشته محل دکتری عمومی | 50 | 28 | 30 | 64 | 113.3 |
راه اندازی رشته محل کارشناسی ارشد | 31 | 123 | 287 | 644 | 124.4 |
راه اندازی رشته محل کارشناسی | 95 | 333 | 304 | 695 | 128.6 |
راه اندازی رشته محل کاردانی | 135 | 207 | 197 | 159 | 19.2 |
نظارت بر اجرای مناسب طرح استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاهها/ تعداد دانشجویان شاهد تحت پوشش | - | - | 4000 نفر | 38530 نفر | 863.2 |
نظارت بر اجرای مناسب طرح تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاهها/ تقویت بنیه علمی | - | - | 850 نفر | 5050 نفر | 494.1 |
برگزاری ترم تابستانی دانشجویان شاهد و ایثارگر/ ترم تابستانی | - | 212 نفر | 297 نفر | 5650 نفر | 1802.3 |
نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر (براساس سهمیه 5 درصد)/ نقل و انتقال | - | 1233 نفر | 4000 نفر | 5134 نفر | 28.35 |
برنامه ریزی برای شناسایی و معرفی دانشجویان شاهد و ایثارگر برتر علمی/ دانشجوی برتر | - | - | - | 998 نفر | - |
آیین نامه اجرایی اختصاص سهمیه به جانبازان قطع نخاعی برای پذیرش بدون آزمون در مقاطع تحصیلات تکمیلی/ جانبازان قطع نخاعی | - | - | - | 7 نفر | - |
راه اندازی سامانه جامع (پورتال) اطلاعات امور دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاهها/ دانشگاه | | | | 65 دانشگاه | |
تعداد اعضای هیئت علمی داروسازی | | | 400 | 950 | 137.5 |
فلوشیپ داروسازی | | | | 2 | |
رشتههای تخصصی داروسازی | | | 12 | 12 | 8.3 |
اعتباربخشی دانشکده/دانشگاه علوم پزشکی | | | | 59 | |
اعتباربخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی | | | | 214 | |
اعتباربخشی برنامه آموزشی | | | | 234 | |
| | | | | |
| | | | | |
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی قطبهای علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه 180 انجمن علمی گروه پزشکی در کشور، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشته ای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامههای مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی، توسعه مراکز آموزش مهارتهای بالینی و توسعه کلینیکهای ویژه آموزشی در بیمارستانها و توسعه بیمارستانهای آموزشی جامع زنان گامی دیگر در مسیر ارتقای شاخصهای نظام آموزش سلامت کشور برداشته است.
انتشار مجله طب و تزکیه با نگاه ویژه به تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز از جمله اقدامات این معاونت بوده است.
همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت با برگزاری المپیادهای دانشجویی به صورت سالیانه با محوریت مباحث نوین علوم پزشکی، برگزاری جشنواره مطهری به صورت سالیانه با محوریت تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، برگزاری آزمونهای معتبر بین المللی در کشور و استقرار، راه اندازی و استفاده از کارپوشه الکترونیک (LogBook) رشتههای تخصصی بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز از دیگر اقدامات مهم این معاونت در مسیر اعتلای دانش علوم پزشکی بوده است.
تدوین نقشه راه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم و طراحی پایلوت استقرار دانشگاههای نسل سوم در 2 منطقه آمایشی کشور، تدوین شاخصها و چهارچوبهای دانشگاه هزاره سوم، تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در افق 1404، تدوین الگوی نوین بهره مندی از خدمات متخصصان بالینی، استقرار سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت و تشکیل 10 منطقه آمایشی از مهمترین دستاوردهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راه ارتقای شاخصهای نظام عالی سلامت بوده است.