رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با مهر:
توسعه هزار برابری مترو پس از انقلاب اسلامی
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: طی ۴۰ سال گذشته کار بزرگی در مترو شده و هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده است.
تبسم مهر - رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: طی 40 سال گذشته کار بزرگی در مترو شده و هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده است.
محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به دستاوردهای انقلاب در 4 دهه گذشت گفت: طبیعتا انقلاب اسلامی، به عنوان پدیده بزرگ که تاثیرات فراوان ملی و بین المللی داشته است، دارای دستاوردهای گوناگونی است که من به عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ انقلاب در ایجاد دو دستاورد انقلاب حضور داشتم، موضوع نخست، صنایع دفاعی بود که تحصیل در دوره دکترا را در خارج از کشور رها کردم و به دلیل تحصیلات مرتبطم با صنایع دفاعی و شرایط آن روز کشور که نیاز شدیدی به توسعه و تولید در حوزه موشکی داشت به ایران بازگشتم و در این حوزه به همراه عزیزانی که برخی از آنها به توفیق شهادت رسیدند و تعدادی نیز هنوز در حال خدمت به کشور هستند، تلاش کردم و موضوع دوم نیز بحث مترو است که از سال 1372، بعنوان عضو هیات مدیره و بعد به عنوان مدیرعامل وعضو شورای شهر درگیر این پروژه شدم و این موضوع حدود 25 سال یعنی ربع قرن است، به عنوان اولویت اول نیاز مردم تهران، به دغدغه ام تبدیل شده است.
بی توجهی به تامین تجهیزات مترو
وی در پاسخ به این پرسش که در طول چهل سال گذشته از فعالیت انجام شده در مترو راضی هستید؟ گفت: در بعد ساخت باید بگویم که در این 40 سال کار بزرگی در مترو شده است، ما قبل از انقلاب حدود 300 متر فقط تونل مترو ساختیم و بعد از انقلاب 300 کیلومتر در سراسر کشور، یعنی در طول این 40 سال هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده واین در شرایطی است که در دهه نخست انقلاب به دلیل جنگ، عملا امکانات زیادی به مترو تخصیص داده نشده بود و دلواپسان آن روز که مترو را یک سیستم لوکس وغیرضروری میدانستند، مخالف اختصاص امکانات کشور به مترو بودند و با اصرار وپیگیری آیت الله هاشمی رفسنجانی وخطبه ای که ایشان در سال 1363 در نماز جمعه تهران در مورد ضرورت واهمیت مترو خواندند و حضور ایشان در هیات دولت در سال 1365، سرانجام ادامه فعالیت ساخت مترو تصویب شد. اما در بعد تامین تجهیزات و استفاده از ظرفیت آنچه به عنوان مترو ساخته شده است، ضعیف عمل کرده ایم، شهرداران و دولتها و مسئولان مربوطه به تجهیز مترو توجه کافی نکرده اند و اگر به میزان اعتبار و بودجه ای که صرف ساخت بزرگراهها و سیاست خودروی محوری میشد، به تجهیز مترو توجه میشد هم اکنون بجای دو میلیون سفر در روز 10 میلیون مسافر با مترو جابجا میشد و مشکل ترافیک وآلودگی هوا بسیار کمتر از وضعیت فعلی بود.
خطوط بهره برداری شده با 20 درصد ظرفیت کار میکنند
هاشمی در خصوص این که دولت، شهرداری، مجلس و بانکها مقصر مشکلات ایجاد شده برای مترو هستند گفت : پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمیکند، شما فرض کنید من مقصر هستم اما مشکل مترو را حل کنید، بیش از دهسال است که به جای یک تقسیم کار درست میان دولت، شهرداری و سیستم بانکی، به صورت مداوم شاهد لجبازی، کم کاری و قصور یا تقصیر در مورد حمل ونقل ریلی انبوه مترو هستیم و نتیجه این وضع این شده است که 300 کیلومتر خطوط ریلی که در تهران بعد از این انقلاب ساخته شده، با 20 درصد ظرفیت کار میکند و هشتاد درصد سرمایه گذاری انجام شده، بلااستفاده مانده است. من خدمت مقام معظم رهبری و ریاست جمهور عرض کرده ام که با تامین تجهیزات مترو میتوان ظرفیت فعلی را ظرف مدت کوتاهی چندبرابر کرد و مشکل آلودگی هوا وترافیک تهران را کاهش داد.
اگر اولویت مترو بود به 5 میلیون مسافر در روز رسیده بودیم
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به همه وظایف خود در توسعه مترو کمک کرده است؟ گفت: وقتی میگوییم همه مقصرند، یعنی شهرداری هم کوتاهیهای داشته است، سیاست خودرو محور و عملکرد تبلیغاتی در شهرداری هم بدون تاثیر نبوده است، اگر ما به جای اینکه توسعه بزرگراهها و سیاست خودروی محوری را اولویت اول جذب اعتبارات عمرانی شهرداری گذشته قرار میدادیم یا به برج میلاد و سایر حرکتهای نمادین کم تاثیر مانند دوچرخه سواری توجه میکردیم، اولویت نخستمان حمل ونقل ریلی انبوه بر بود قطعا در حال حاضر به جای دومیلیون سفر در روز میتوانستیم 5 میلیون سفر را به سیستم حمل ونقل ریلی انبوه بر که فاقد آلایندگی، سریع و ایمن است، جذب کنیم.
هاشمی با اشاره به مزیت هایی که مترو برای کشور دارد گفت: حمل و نقل ریلی در کلانشهرها میتواند بزرگترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که تا هشتاد درصد مترو قابلیت ساخت داخل دارد و دهها هزار شغل ایجاد میکند، مترو با صرفه جویی در سوخت و وقت مردم، هزینه احداث و تجهیز خود را در کمتر از 10 سال برمی گرداند، به سلامت شهر و طول عمر و جسم مردم کمک میکند، از آلایندگی هوا، استرس، آلودگی صوتی و تصادفات میکاهد، برای زلزله، سیل و سایر سوانح، مدیریت بحران شهر را پشتیبانی میکند، عدالت محورترین خدمت شهری است و در یک کلام مترو میتواند نماد موفقیت، خدمت وکارامدی انقلاب باشد، اگر مسئولان به آن توجه کنند.