باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد؛
سامانه کدهای سرکاری تامین اجتماعی برای استعلام بسته حمایتی
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - اگرچه تامین اجتماعی سامانه کدهای دستوری را برای استعلام سرنوشت بسته حمایتی اعلام کرده اما این سامانه پاسخی به متقاضیان نمیدهد.
تبسم مهر - اگرچه تامین اجتماعی سامانه کدهای دستوری را برای استعلام سرنوشت بسته حمایتی اعلام کرده اما این سامانه پاسخی به متقاضیان نمیدهد.
به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، آخرین روز دی ماه بود که بسته حمایتی دولت به برخی از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که حقوق زیر سه میلیون تومان دارند، پرداخت شد.
در این شرایط بود که محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در این پروسه به 6 میلیون و 150 هزار نفر از بیمه شدگان این سازمان بسته حمایتی تعلق گرفته است. اما آیا تنها همان 6 میلیون و 150 هزار نفر درآمد زیر سه میلیون داشته اند؟
برابر اعلام وزارت کار، بستههای حمایت غذایی شامل حال همه کارگرانی میشود که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و حق بیمه خود را به صندوق این سازمان واریز میکنند.
در واقع همه کارگران مشمول قانون کار حتی اگر در بخشهای خصوصی مشغول کار باشند، مشروط بر این که بیمهپردازی آنها به سازمان تامین اجتماعی بوده، دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته و عضوی از اعضای خانواده آنها سبد حمایتی دریافت نکرده باشد، از کمک هزینه معیشتی دولت بهرهمند میشوند.
افراد بسیاری بعد از پرداخت بسته حمایتی گلهمند بودند؛ چرا که علی رغم داشتن شرایط دریافت لازم آن را دریافت نکرده بودند.
بر همین اساس سازمان تامین اجتماعی کدهای دستوری را راه اندازی کرد تا افرادی که خود را محق دریافت بسته حمایتی دولت میدیدند، تخصیص یا عدم تخصیص آن را استعلام کنند.
زدا سرپرست تامین اجتماعی در این زمینه اعلام کرده بود: کد دستوری #8*142* برای کسانی است که فکر میکنند اسمشان در سیستم و بانک اطلاعاتی نیست و بایستی برای دریافت این بسته ثبت نام کنند. هموطنان با استفاده از کد دستوری #8*142*و وارد کردن کد ملی، ثبت نام خود را انجام میدهند.
در نهایت نتیجه این اقدام به این افراد منعکس میشود که آیا مشمول هستند یا خیر. کد دستوری #9*142* نیز در 13 مورد از متقاضیان سوال میپرسد و در نهایت پاسخ لازم را ارائه میکنند.
اما اکنون با گذشت 5 روز از اعلام زدا، کدهای دستوری اعلام شده هیچ پیامی برای متقاضیان ارسال نکرده است و گویا این کدهای دستوری کارایی لازم را ندارند.
بیمهشدگان بسیاری با گرفتن کدهای دستوری و شماره تلفنهای اعلام شده سعی داشتند دلیل پرداخت نشدن بسته حمایتی را به حساب خود بدانند، اما این سامانهها و کدهای دستوری تنها با برخی سوالات گمراه کننده سعی کردند بیشتر بیمه شدگان را گمراهتر کنند و پاسخ درستی به آنها ندهند.
در حالی که برخی از مسئولین کشور و معاونین برخی از نهادهای حمایتی وعده پرداخت مرحله دوم بسته حمایتی را به مردم میدهند، سازمان تامین اجتماعی هنوز نتوانسته است به تمام وظایف و وعدههایی که داده بود عمل کند.
به هر حال بیمه شدگانی که منتظرند این مبلغ به حسابشان واریز شود، یا باید منتظر رفع این اشکالات در سازمان تامین اجتماعی باشند یا اینکه دلشان را به تامین اعتبار مرحله دوم بسته حمایتی از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه خوش کنند.
انتهای پیام/