افروغ در ویژهبرنامه «میلاد مطهر»:
مطهری دعوت به نگرش فلسفی میکند/ نگرش انقلاب کل گرایی توحیدی است
دینی و مذهبی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - افروغ در مراسمی که به مناسبت نود ونهمین زادروز مرتضی مطهری برگزارشد گفت:نگرش انقلاب اسلامی کلگرایی توحیدی است واخلاق و سیاستش هم باید بوی خدا بدهد نه اینکه خدا، فرهنگ و اخلاق ذبح سیاست شود.
تبسم مهر - افروغ در مراسمی که به مناسبت نود ونهمین زادروز مرتضی مطهری برگزارشد گفت:نگرش انقلاب اسلامی کلگرایی توحیدی است واخلاق و سیاستش هم باید بوی خدا بدهد نه اینکه خدا، فرهنگ و اخلاق ذبح سیاست شود.
به گزارش خبرگزاری مهر ، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، ویژهبرنامه «میلاد مطهر» در نود و نهمین زادروز مرتضی مطهری با حضور علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مسئولان شهرداری تهران، اعضای شورای شهر تهران، خانواده و شاگردان شهید مطهری، شنبه 13 بهمن ساعت 16 در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.
«علی مطهری» نایب رییس مجلس شورای اسلامی و فرزند استاد مطهری در ابتدای این مراسم گفت: ویژه برنامههایی را به مناسبت صدمین سال تولد شهید مطهری از امروز تا بهمن سال آینده برنامهریزی و اجرا میکنیم.
وی در ادامه درباره انتشار کتاب «انحطاط و ترقی تمدنها از نظر قرآن و منطق دیالکتیک» گفت: دلیل تاخیر در چاپ این کتاب این بود که منتظر یافتن نوارهای سخنرانیهای استاد مطهری بودیم که پس از کامل شدن نوارها کتاب مذکور در چند روز گذشته چاپ شد.
مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود. او در ابتدا با تبریک میلاد شهید مطهری گفت: شهید مرتضی مطهری معلم این انقلاب است و چه تقارنی از این مبارکتر که میلاد او را در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشن بگیریم. کسی که نقش او در شکلگیری و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی را نمیتوان کتمان کرد.
سعید اوحدی در ادامه گفت: هر انقلابی در جهت ایجاد تغییر آغاز میشود و افراد موثری در به ثمر رسیدن آن نقش دارند. در مسیر انقلاب فراز و نشیبهای زیادی هم در رفتارها و هم در اشخاص شاهد بودیم. یکی از افرادی که مسیر رفتاریش همیشه به سمت رشد و تکامل بوده، شهید مطهری بود.
وی در رابطه با قوه تشخیص شهید مطهری خاطرنشان کرد: شهید مطهری سال 48 به مسئله فلسطین اشاره میکند و معتقد است این مسئله، مسئله اول اسلام است. همچنین احاطه ایشان بر مسائل زمان خودش چنان است که امام دستور تشکیل شورای انقلاب را به او میدهند.
اوحدی افزود: امروز متأسفانه جامعه دانشگاهی ما با بحران هویت مواجه است. در صورتی که جوامع دانشگاهی پیش از انقلاب بیشترین بهره را از سخنرانیهای شهید مطهری میبردند. ما امروز پس از نیم قرن میبینیم که هنور مسأله اول جهان اسلام، مسأله فلسطین است.
افروغ: جای خادم و مخدوم عوض نشود
پس از قرائت قطعهای ادبی توسط امیرحسین مطهری، عماد افروغ سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنان خود گفت: اگر به من بگویند در این سالها چه مسألهای تو را آزار داده آن موضوع این است که به تدریج قدرت اجتماعی پیش پای قدرت سیاسی ذبح میشود. خاستگاه انقلاب اسلامی و منشا آن قدرت تودهها و قدرت مردم است. مردم از نظام و قدرت سیاسی به تنگ میآیند و آن را دگرگون میکنند تا در خدمتشان باشد. اما به تدریج رابطه برعکس میشود و جای خادم و مخدوم عوض میشود.
وی اضافه کرد: اگر فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی زیاد شود این آغازی است برای انقلاب البته عدهای هوشیارند و نسبت به این موضوع هشدار میدهند اما کسی توجه نمیکند. همین قدرت اجتماعی و سیاسی باید دیالکتیک و تعاملی بینشان باشد. این نمونهای از مکتب فلسفی شهید مطهری و امام (ره) است.
این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: کلید بسیاری از مشکلات ما وحدت در عین کثرت است. چرا ما در انقلاب اسلامی سخن از سکولاریسم میشنویم؟ چرا سخن از جدایی علم و دین میشنویم؟ مگر امکان دارد اینها از هم جدا باشند؟ ما به ربط اینها باور داریم.
افروغ اضافه کرد: ما با دست خودمان بت میتراشیم. عدهای را بالای طاقچه میگذاریم و آنها را ستایش میکنیم. باید اینها را پایین بکشیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: من سالهاست میخواهم موضوعی را مطرح کنم که گوش کسی شنوای آن نیست و متأسفانه بازتاب داده نمیشود. این انقلاب اسلامی نگرشی دارد که میتوان از آن با عنوان کلگرایی توحیدی یاد کرد. این وحدت در عین کثرت وحدتش باید به خدا برگردد، اخلاق و سیاستش هم باید بوی خدا بدهد نه اینکه خدا، فرهنگ و اخلاق ذبح سیاست شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یکی از دیالکتیکهایی که باید به آن توجه کرد موضوع دلیل و علت است. دلیل باید و نباید است. ما مدام سند منتشر میکنیم و باید و نباید مینویسیم. مگر مردم تابع باید و نباید شما هستند؟ اینجا دیالکتیکی بین دلیل و علت نیست. دلیل شما باید بسط پیدا کند. ما دائم میخواهیم مردم را با خطکشی اندازه بگیریم. چه کسی میخواهد خودتان را اندازه بگیرد؟
این نماینده ادوار مجلس با اعتقاد به اینکه ساختار سیاسی کشور قفل شده، اضافه کرد: اگر ما بپذیریم که زمان و مکان باید دخالت داده شود و حکومت باید فقهی باشد باید به موضوع اجتهاد مستمر توجه کنیم. مگر اجتهاد مستمر بدون زمانشناس، مکانشناس و موضوعشناس معنی میدهد؟ در اصل 109 قانون اساسی ویژگیهایی برای رهبری ذکر شده از جمله اجتهاد، تدبیر و امثال آن. امام (ره) به خاطر چه مسالهای شرط مرجعیت را اجتهاد قرار دادند؟ چون ممکن است کسی مرجع باشد اما موضوعشناس نباشد. این تجربه ما از حیات شریف امام (ره) است.
افروغ ادامه داد: ما در قانون اساسی چه کردیم؟ ما در اصل 108 اختیار را به شورای نگهبان دادیم تا ویژگی اعضای مجلس خبرگان را تعیین کنند و آنها فقط ویژگی فقیه بودن را پیشبینی کردند. آیا خبرگان محصور در فقها هستند؟ آیا اجتهاد فقط مختص فقیه است؟ من آن مجلس خبرگانی که در نظر دارم چیزی ورای انتخاب رهبری است. آنجا قله دیالکتیک دلیل و علت است. زمانشناس، مکانشناس، جامعهشناس و اقتصادشناس باید در آن حضور داشته باشد.
وی همچنین گفت: کشور باید نفس بکشد اما نمیکشد. چرا در مورد وقایع دیماه سال گذشته تحلیل سطحی را شاهد هستیم؟ افراد بزرگواری مثل شهید مطهری و امام (ره) ما را دعوت به نگرش فلسفی میکنند.
افروغ در پایان خاطرنشان کرد: اصل برائت همه جا رواست، ولی در سیاست روا نیست. بلکه اصل بر عدم برائت است که این تجربه شهودی ما در سیاست است.
در پایان این مراسم کتاب «انحطاط و ترقی تمدنها از نظر قرآن و منطق دیالکتیک» رونمایی شد.
معرفی برگزیدگان مسابقه گوهر حجاب بر اساس کتاب «مسئله حجاب» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری از دیگر بخشهای این برنامه بود.