فارس گزارش میدهد سکانداری14 وزیر بر کشتی 40 ساله تعلیم و تربیت/ از تحصیل همه بچهها تا تدوین سندی برای تحول اجتماعی بزرگنمایی: تبسم مهر - دستگاه تعلیم و تربیت طی ۴۰ ساله گذشته، حضور ۱۴ وزیر را در رأس این وزارتخانه تجربه کرده است؛ در طی این سالها تلاش شد که تمام کودکان ایران اسلامی از نعمت سواد برخوردار شوند و کودکی نباشد که به هر دلیلی چون فقر یا معلولیت از تحصیل باز بماند. تبسم مهر - دستگاه تعلیم و تربیت طی 40 ساله گذشته، حضور 14 وزیر را در رأس این وزارتخانه تجربه کرده است؛ در طی این سالها تلاش شد که تمام کودکان ایران اسلامی از نعمت سواد برخوردار شوند و کودکی نباشد که به هر دلیلی چون فقر یا معلولیت از تحصیل باز بماند.خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تعلیم و تربیت دانشآموزان پس از انقلاب اسلامی ایران مورد توجه ویژه بنیانگذار کبیر انقلاب بود؛ امام خمینی(ره) فرمودند: «مجلس و ملت و متفکران متعهد باید اصلاح فرهنگ و از آن جمله اصلاح مدارس ـ از دبستان تا دانشگاه ـ را جدی بگیرند و با تمام قوا در سد راه انحراف بکوشند(صحیفه نو جلد 23 صفحه 533) و همچنین ایشان فرمودند: «باید دستگاههای آموزشی متعهد و دلسوز برای نجات کشور، اهمیت ویژهای در حفظ نوپایان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است، قائل باشند»(صحیفه نور جلد 15 صفحه 245) همچنین رهبر معظم انقلاب نیز نگاه ویژهای بر آموزش و پرورش دارد؛ حضرت آیتالله خامنهای فرمودند: «بهترین و برجستهترین فکرها باید بنشینند برای آموزش و پرورش طراحی کنند؛ باید فلسفه آموزش و پرورش واضح باشد و بر اساس این فلسفه، افق آینده آموزش و پرورش کشور روشن باشد؛ معلوم باشد ما به دنبال چه هستیم و کجا میخواهیم برویم و بر اساس آن خط کشی بشود و راهها مشخص بشود(12 اردیبهشت 1385) * وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا امروز، 14 وزیر بر مسند وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتنداغ ولین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب، مرحوم غلامحسین شکوهی بود و پس از آن شهید محمدعلی رجایی، شهید محمد جواد باهنر، مرحوم علیاکبر پرورش، سید کاظم اکرمی، محمدعلی نجفی، حسین مظفر، مرتضی حاجی، محمود فرشیدی، علیرضا علیاحمدی، حمیدرضا حاجیبابایی، علیاصغر فانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی سکان کشتی دستگاه تعلیم و تربیت را به دست گرفتند. در حال حاضر سید محمد بطحایی، دستگاه تعلیم و تربیت را راهبری میکند؛ او به دنبال ایجاد انگیزه و شادابی در محیط مدارس است و کنکور و کتابهای کمک آموزشی را مانع اهداف خود میداند. * افزایش سرانه زیربنایی آموزشی به ازای هر دانشآموز از سال 1357 تاکنون بر تعداد دانشآموزان مدارس افزوده شده است و پوشش تحصیلی حداکثری در برنامه مسؤولان آموزش و پرورش قرار گرفت؛ ضمن اینکه ساخت و ساز فضای آموزشی به سرعت گسترش یافت؛ هر چند مدارسی که آن زمان ساخته شد، این روزها عمر 40 ساله دارد و نیازمند مقاومسازی و همچنین تخریب و بازسازی است. مدارس کشور در سال 1357 به تعداد 52 هزار و 60 مدرسه بود که این تعداد در سال 1397 به 148 هزار و 49 مدرسه رسیده است و رشد 184.4 درصدی را نشان میدهد. سرانه زیربنایی آموزشی به ازای هر دانشآموز در ابتدای انقلاب 1.44 مترمربع بود که این رقم در سال جاری به 5.18 مترمربع افزایش یافته است. تعداد مدارس فنی و حرفهای از 675 مدرسه به 2412 مدرسه رسیده که رشد 257 درصدی را نشان میدهد. تعداد مدارس ایرانی خارج از کشور نیز از 19 مدرسه در سال 1357 به 114 مدرسه در سال جاری رسیده است ضمن اینکه تعداد مدارس ایران در خارج از کشور از 7 کشور به 54 کشور افزایش یافته است و رشد 500 درصدی را نشان میدهد. * اتصال 65 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در دوران قبل از انقلاب، مدارس به امکانات و تجهیزات روز مجهز نبودند و طی سالهای گذشته تلاش شد تا اتفاقات خوبی از نظر تکنولوژی آموزشی در مدارس کشور رخ دهد هر چند که تلاش دشمنان در اقداماتی چون تحریم موجب شد که این اقدامات با کندی پیش رود. در سال 57 هیچ مدرسهای متصل به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات نبود. اما در حال حاضر 65 هزار مدرسه کشور به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات متصل هستند. * رشد 76 درصد دانشآموزان در مدارس کشور آمار از رشد چشمگیر جمعیت در حال تحصیل کودکان و نوجوانان در کشور خبر میدهد؛ جمعیت دانشآموزی کشور در سال 57 به تعداد 8 میلیون و 330 هزار و 628 نفر بود که این رقم در سال جاری به 14 میلیون و 715 هزار و 890 نفر رسیده است و رشد 76 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانشآموزان پیش دبستانی در سال 57، رقم 259 هزار و 576 نفر بود که این رقم در سال 97 به 935 هزار و 706 نفر رسیده است و رشد 260 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانشآموزان دوره ابتدایی در ابتدای انقلاب 5 میلیون و 7 هزار و 412 نفر بود که هماکنون به 7 میلیون و 877 هزار و 943 نفر رسیده است و رشد 57 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانش آموزان دوره متوسطه اول در ابتدای انقلاب یک میلیون و 537 هزار و 810 نفر بود که به 3 میلیون و 192 هزار و 493 نفر رسیده و رشد 108 درصدی را نشان میدهد؛ همچنین تعداد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در ابتدای انقلاب یک میلیون و 88 هزار و 334 نفر بود که در سال جاری به 2 میلیون و 201 هزار و 126 نفر رسیده و رشد 102 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانش آموزان مدارس غیردولتی نیز در ابتدای انقلاب 620 هزار و 68 نفر بود که هماکنون به 2 میلیون و 776 هزار و 518 نفر رسیده است و رشد 348 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانش آموزان پسر در ابتدای انقلاب 5 میلیون و 150 هزار و 736 نفر بود که هم اکنون به 7 میلیون و 637 هزار و 749 نفر رسیده و رشد 48 درصدی را نشان میدهد. تعداد دانش آموزان دختر نیز در ابتدای انقلاب 3 میلیون و 179 هزار و 892 نفر بود که این میزان به 7 میلیون و 78 هزار و 141 نفر رسیده است و رشد 123 درصدی را نشان میدهد. تعداد هنرجویان دختر فنی و حرفهای در ابتدای انقلاب 42 هزار و 509 نفر بود که این رقم در سال 97 به 158 هزار و 6 نفر رسیده که 272 درصد رشد را نشان میدهد. * رشد 137 درصد دانشآموزان ابتدایی عشایری در مدارس تعداد دانش آموزان ابتدایی عشایری در ابتدای انقلاب 78 هزار و 982 نفر بود که این رقم در سال 97 به 187 هزار و 497 نفر رسیده و 137.4 درصد رشد را نشان میدهد. همچنین تعداد دانش آموزان دختر عشایری در ابتدای انقلاب 31 هزار و 595 نفر بود که هم اکنون 88 هزار و 649 نفر رسیده و 181 درصد رشد را نشان میدهد. * توجه ویژه به دانشآموزان با نیازهای ویژه در قبل از انقلاب اسلامی ایران، نوجوانانی که دارای معلولیت بودند مورد شرمساری خانوادههایشان بودند و این میشد که در خانهها زندانی بودند و حتی مردم نمیدانستند که در همسایگیشان کودک معلول وجود دارد. این مشکل درباره کودکانی که دارای چند معلولیت بودند و یا معلولیت ذهنی داشتند بیشتر از دیگر کودکان معلول دیده میشد. در ابتدای انقلاب تعداد دانش آموزان استثنایی 8316 نفر که در حال حاضر به 152 هزار و 76 نفر رسیده است و 1728 درصد رشد را نشان میدهد. تعداد مدارس استثنایی نیز در سال 57، رقم 162 مدرسه بود که به 1564 مدرسه رسیده و 856 درصد رشد را نشان میدهد. * رشد نرخ پوشش تحصیلی طی 40 سال گذشته اما پوشش تحصیلی از نکات با اهمیت در توجه به تحصیل دانشآموزان است؛ به عبارت دیگر چه تعداد از دانشآموزان در سن تحصیل از آموزش برخوردار هستند؛ بررسیها نشان میدهد پوشش پیشدبستانی نسبت به 40 سال گذشته از 20.2 درصد به 70.1 درصد رسیده و 49.9 درصد را نشان میدهد. نرخ گذر ابتدایی به متوسطه اول در ابتدای انقلاب 73.9 درصد بود که هم اکنون به 96.4 درصد رسیده است و همچنین نرخ گذر متوسطه اول به متوسطه دوم از 74.2 به 92.6 درصد رسیده است. برای اینکه همه دانشآموزان در ایران اسلامی از نعمت سواد بهرهمند شوند، در حال حاضر 202 مدرسه دارای یک دانشآموز و 500 مدرسه دارای 2 دانشآموز ابتدایی هستند. * ساخت مدرسه برای دانشآموزان نخبه در ابتدای انقلاب 5 مرکز استعدادهای درخشان در کشور وجود داشت که 938 دانش آموز در آن تحصیل میکردند اما اکنون این میزان به 393 مدرسه با 7760 درصد رشد و تعداد 113 هزار و 23 دانش آموز با 11 هزار و 949 درصد رشد رسیده است. درصد باسوادی کشور نیز در جمعیت 10 تا 49 سال از 48.08 به 94.7 درصد رسیده است، همچنین کاهش فاصله درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از 34.9 به 12.7 درصد رسیده است. در ابتدای انقلاب دانش آموزان اتباع خارجی تحت پوشش آموزش نبودند که هم اکنون 472 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس ایران تحصیل میکنند. * 714 هزار و 211 نفر فرهنگی دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر تعداد کارکنان آموزش و پروش در ابتدای انقلاب 342 هزار نفر بود که این رقم در حال حاضر 894 هزار و 264 نفر است. همچنین تعداد کارکنان زن آموزش و پرورش از 168 هزار و 956 نفر به 487 هزار و 110 نفر رسیده است. تعداد معلمان نیز در ابتدای انقلاب 230 هزار و 574 نفر بود که هماکنون به 563 هزار و 899 نفر رسیده است. نسبت دانش آموزان به کل کارکنان آموزش و پرورش در ابتدای انقلاب 24.3 درصد بود که اکنون 16.5 درصد رسیده است. تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر در ابتدای انقلاب 40 هزار و 104 نفر بود که اکنون به 714 هزار و 211 نفر رسیده که 1681 درصد رشد را نشان میدهد. به عبارت دیگر درصد افراد لیسانس و بالاتر از 1.2 درصد به 79.9 درصد رسیده است. نسبت دانش آموز به معلم در ابتدای انقلاب 39.4 درصد بود که هم اکنون به 21.5 درصد رسیده است. تعداد اردوگاهها و کانونهای آموزش و پرورش از 83 واحد به 2513 واحد رسیده است که 2928 درصد رشد را نشان میدهد. همچنین تعداد مراکز رفاهی آموزش و پرورش از 26 واحد به 345 واحد رسیده که 1227 درصد رشد نشان میدهد. * سند تحول آموزش و پرورش رونمایی شد 22 آذرماه سال 1390، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از بررسیهای کارشناسی حدود 600 نفر از اساتید حوزههای علمیه و دانشگاه تدوین شد. در مقدمه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است: «تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی پیشرفت همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است. به این ترتیب تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسانهای عالم متقی و آزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید. تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده است تا با الهامگیری از اسناد بالادستی و بهرهگیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود. تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشماندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی است. هرچند در سه دهه گذشته تلاشهای وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز برجای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبهرو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برونرفت از چالشهای نظام آموزشی کشور میباشد. خوشبختانه با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مثابه سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش در افق چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و سرانجام پس از شکلگیری حلقههای کارشناسی ـ پژوهشی با مشارکت صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سایر دستگاههای ذیربط، ضمن پایبندی به دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) و نظرات مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی و همسو با اسناد فرادستی، از جمله سند چشمانداز بیست ساله کشور، سند مذکور تدوین و به تصویب این شورا رسید». هرچند که در این مدت 6 زیرنظام سند تحول آموزش و پرورش تدوین شده است اما هنوز در مسیر اجراست. انتهای پیام/ يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱:۴۵:۰۵ AM پایگاه خبری تحلیلی تبسم مهر پایگاه خبری تحلیلی تبسم مهر لینک کوتاه خبر: http://www.tabasomemehr.ir/fa/News/27315/