تبسم مهر به نقل از ایسنا ، دکتر امی با
اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه فضایی در بخش هوایی افزود: در سند پیش بینی
شده است که تا سال 1404 هواپیمای پهن پیکر مسافری 100 تا 150 نفره را طراحی
کنیم که این طرح در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، در حال حاضر طراحی هواپیمای سبک 2 تا 19 نفره برنامهریزی شده است.
امی با تاکید بر اینکه طراحی هواپیماهای 2، 4 و 6 نفره در بخش
خصوصی و دولتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: برنامهریزی ما برای ساخت
هواپیماهای با ظرفیت بالاتر از آن هواپیماهای 8 نفره تا 19 نفره است که این
طرح آغاز شده و در حال انجام است.
رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربه ناموفق طراحی و ساخت
هواپیمای ایران 140، تاکید کرد: طرح ساخت هواپیمای ایران 140 یک طراحی
داخلی نبود، بلکه انتقال فناوری بود که در انتقال فناوری برخی از شاخصها
در نظر گرفته نشده بود و از این نظر مشکلاتی ایجاد شد.
وی در خصوص دلایل سقوط این هواپیما توضیح داد: علت چند مورد
سقوط این هواپیما این بود که در حمل مسافر و بار استانداردها رعایت نشده
بود، به گونهای که این هواپیما 250 کیلوگرم بار اضافه داشت که حادثهساز
شد.
امی، عدم تناسب موتور این هواپیما با شرایط اقلیمی کشور را از
دیگر دلایل عنوان کرد و یادآور شد: پرواز این هواپیما در شرایط آب و هوای
گرم و با بار اضافه موجب سقوط آن شد، ولی استانداردها در طراحی بدنه و
اویونیک ایران 140 رعایت شده بود.
به گزارش ایسنا، هواپیمای ایران 140 با مشارکت اوکراین و
روسیه در ایران مونتاژ میشد که در 19 مرداد سال 93 در مسیر تهران - طبس با
48 سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد در شمال جاده
مخصوص کرج سقوط کرد. پس از این حادثه که منجر به جان باختن 40 نفر از
سرنشینان این هواپیما شد، رییسجمهوری وقت دستور توقف پرواز این نوع
هواپیماها را صادر کرد.
ساخت هواپیمای ایران 140 در دولت نهم تسریع شد و 4 فروند از
این نوع ساخته شد که اولین فروند آن در پرواز آزمایشی در اصفهان سقوط کرد.
هواپیمای ایران 140 هواپیمایی کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک
منطقه به منطقهای دیگر است.
انتهای پیام