در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
اظهارات دو تهیهکننده درباره ورود پولهای کثیف به سینما
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - بحث پولشویی در سینمای ایران مدتی است که چالش برانگیز شده و درباره آن اظهار نظرهای مختلفی میکنند.
تبسم مهر - بحث پولشویی در سینمای ایران مدتی است که چالش برانگیز شده و درباره آن اظهار نظرهای مختلفی میکنند.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، جشنواره فیلم فجر به سی و هفتمین دوره خود رسید و همچنان نکاتی وجود دارد که باید بازنگری شود؛ به همین منظور گفتگویی را با مهدی کریمی و بیتا منصوری دو تهیه کننده سینما انجام دادیم که در ادامه آن را میخوانید:
آنقدر بدنه سینما نحیف است که پذیرای هر نوع سرمایهای است مهدی کریمی تهیه کننده سینما درباره ادغام یا جداشدن جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ،گفت: اگر کارنامه این رویداد فرهنگی و هنری را از نظر هزینهای و یا بازتاب، بررسی کنیم، نمیتوان با صراحت گفت که کدام مفیدتر است؛ زمانی که از هم جدا بودند جشنوارهها پربارتر بود؛ اما وقتی ادغام میشدند اولویت جشنواره بین المللی به سوی سودای سیمرغ و زیر سایه جشنواره داخلی میرفت. من فکر میکنم اگر جشنواه جهانی فجر با همین جدیت چند سال اخیر، در کنار بخش ملی ادغام و برگزار شود بهتر است.
وی در خصوص بحث پولشویی در سینما که دوباره رنگ تازه ای به خود گرفته است، بیان کرد: بسیاری از موارد و جزئیات این جریان را به درستی نمیدانم و نمیتوانم اظهار نظر قطعی کنم. به نظرم آنقدر بدنه تولید و پخش سینما نحیف شده است که پذیرای هر فرد یا افرادی با هرنوع سرمایه ای برای ورود و سرمایه گذاری میشود. در کل رانتهای مالی دست از سر اقتصاد ایران بر نمیدارد.
وی افزود: متاسفانه از آنجا که روابط بیشتر از ضوابط در سینمای ما حکم میکند و بحث بیتالمال و حقوق عامه دستخوش سلیقههای شخصی با نام تصمیم گیری مدیریتی میشود، تخلفاتی مانند پولشویی از زمانش میگذرد و بعدها رو میشود. باید بدانیم پیدا کردن منشأ و مبدأ سرمایه ای که فلان شخص وارد سینما کرده، کار نهادهای نظارتی و اجرایی است. طبیعی است که هر فردی به خاطر جذابیت سینما، شهرت، عکس انداختن و ... و از همه مهمتر سود چندین برابر، تمایل دارد سرمایه گذار فیلم یا فیلم هایی شود؛ پس بررسی سرمایه او باید قبل از ورودش به این عرصه صورت بگیرد.
کریمی در پایان تصریح کرد: جالب اینجاست پولهای فلان آدم در سینما زمانی خوب بوده؛ اما وقتی سراغ فرد دیگری میرود زیرآبش را میزنیم و متاسفانه نون به نرخ روزخور شده ایم. متأسفم از این کم جنبه گی یا بدون اطلاع کامل از هم حرف زدنها. از اینکه سوابق یکدیگر را به خاطر یک مورد اشتباه به راحتی زیرسوال میبریم و مهمتر اینکه دعوای درون خانوادگی را بیرونی میکنیم. پشت هم بودن را فراموش کرده و این همیاری را فقط در زمان از هم سود بردن اجرا میکنیم. ان شاء الله دوباره روزی برسد با هم باشیم و به هم کمک و اعتماد کنیم.
نمیتوان عواقب منفی ورود پولهای کثیف به سینما را پاک کرد بیتا منصوری تهیه کننده سینما درباره ادغام یا جداسازی جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: به شخصه با ادغام این دو موافقم؛ اما جالب اینجاست برخی دوستان به خاطر همزمانی با جشنواره برلین و شوق و ذوق حضور در آنجا، این دو جشنواره را جدا کردند.
وی افزود: به لحاظ اقتصادی هم که نگاه کنیم متوجه میشویم ، ادغام و اجرای هردو جشنواره به نفع خواهد بود؛ چون بیشتر هزینه در این جداسازی، صرف بخش بین الملل فجر میشود.
منصوری تصریح کرد: البته در زمان ادغام هم باید توجه داشت که بخش بین الملل زیر سایه بخش ملی نرود؛ یعنی به نوعی پیش بروند که با وجود ادغام، فیلمهای ایرانی بخش بین الملل با فیلمهای خارجی و فیلم ایرانی بخش سودای سیمرغ با هم رقابت کنند. وقتی هیات انتخاب برای چند فیلم ارجحیت قائل میشوند، در تصمیم گیری داوران سودای سیمرغ تاثیر میگذارد.
این تهیه کننده در خصوص جریان پولشویی و پررنگتر شدن این معضل در سینما بیان کرد: به نظرم این موضوع تأثیرش را گذاشته و آن را نمیتوان پاک کرد؛ بخشی از بالارفتن هزینههای تولید به تورم کشور ربط دارد اما بخش عمده بالارفتن دستمزدها -که بسیار هم مهم است- به جریان پولشویی و ورود پولهای کثیف مرتبط میشود.
وی بیان کرد: جریان پولشویی خروجی منفی بزرگ دیگری را هم به همراه داشته و آن اینکه بالارفتن هزینههای تولید حضور سینماگران و سینمای مستقل را کم رنگ و دستشان را از سینما کوتاه کرده است.
منصوری درباره کنار گذاشتن فیلم هایی که با پولشویی ساخته و الان در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، گفت: من با کنار گذاشتن آنها از جشنواره موافق نیستم؛ چون فیلمسازی کاری گروهی است و دوست دارند کار و زحمتشان دیده شود؛ پس نباید فدای اشتباه یک نفر بشوند.
انتهای پیام/