وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:
بودجه طرح «شهاب» حذف نشده است/ هنوز تخصیص اعتبار شیر مدارس را نگرفتیم
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه طرح شهاب حذف نشده است و با همان ترکیب که پیش از این بوده است، آن را اجرا میکنیم.
تبسم مهر - وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه طرح شهاب حذف نشده است و با همان ترکیب که پیش از این بوده است، آن را اجرا میکنیم.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم زنگ انقلاب در جمع خبرنگاران درباره اخباری مبنی بر حذف بودجه طرح شهاب، اظهار کرد: بودجه طرح شهاب حذف نشده است و با همان ترکیب که پیش از این بوده است، طرح شهاب را اجرا میکنیم.
وی ادامه داد: طرح شهاب یکی از پیشرفتهترین و مترقیترین روشهای شناسایی استعدادهای برتر است و انشاءالله با قدرت و جدیت ادامه مییابد.
* مشکل احکام استخدامی دانشجو معلمان ورودی 97 حل شد
بطحایی در خصوص احکام استخدامی دانشجومعلمان ورودی آموزش و پرورش گفت: یک اختلاف برداشت حقوقی از اسناد بالادستی وجود دارد که برای امسال فعلاً مشکل حل شد اما برای دانشجومعلمان آینده، مذاکرات را انجام میدهیم که امیدواریم این مسئله حل شود و کسانی که میخواهند وارد آموزش و پرورش شوند، نگران این مسئله نباشند.
وی افزود: بنا بر قانون، احکام متعهدین خدمت هماهنگونه که پیشبینی شده است باید به صورت رسمی آزمایشی باشد.
* هنوز تخصیص اعتبار شیر مدارس داده نشده است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص توزیع شیر در مدارس بیان کرد: برای امسال هنوز تخصیص اعتباری داده نشده است و تا زمانی که تخصیصی داده نشود، نمیتوانیم قراردادهایی را با شرکتها منعقد کنیم؛ البته صحبتهایی بوده و دولت مصمم است که این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: امیدواریم از حیث درآمدهای خزانه بتوانیم در این یک ماه و اندی که به پایان سال 97 مانده است، اعتبارات را دریافت کنیم و دو، سه وعده شیر بین دانشآموزان توزیع کنیم.
* برای انتصاب مدیران یک رویه داریم
بطحایی درباره لغو حکم انتصاب مدیر آموزش و پرورش بابل ظرف یک روز از انتصاب، گفت: برای انتصاب مدیران یک رویهای را داریم که هم برای مدیران استانی و هم برای مدیران مناطق حاکم است؛ متأسفانه آن رویهای که باید طی میشد در این خصوص طی نشده بود و چون این موضوع برای بار دوم بود که اتفاق میافتاد، تأکید شد که رویه اصلاح شود.
وی اضافه کرد: موضوع طی کردن رویه انتصاب مدیران، فقط برای آن استان نیست و پیش از این هم بود که ترسیم و ابلاغ شده است و پیش از این هم وجود داشته است؛ چون آن رویه طی نشده بود، ابلاغ لغو شد و پس از طی مراحل اداری، اجرا میشود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی این موضوع را عدم استقلال آموزش و پرورش میدانند، بیان کرد: اتفاقاً این موضوع نشانه استقلال آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش با یک میلیون پرسنل شاغل طرف است، 105 هزار مدرسه و حدود 760 منطقه آموزش و پرورش داریم؛ اگر تمام رویههایی که پیش از این طراحی شده است، طی نشود و مجوزها گرفته نشود، حتماً با اختلالاتی در آموزش و پرورش مواجه خواهیم شد.
وی تصریح کرد: این تصمیمی که برای استان مازندران اجرا شد، تنها برای این استان نبود و پیش از این برای 2 استان دیگر هم چنین برخوردی را داشتیم و به دلیل این است که مداخلات بیرون از آموزش و پرورش را در تصمیمات آموزش و پرورش کاهش دهیم و مصر هستیم این رویهها طبق قانون انجام شود.
* معلمان نقایص و کاستیهای کتاب درسی را منعکس کنند
بطحایی در پاسخ به این پرسش که «معلمان عنوان میکنند، ایرادات کتابهای درسی اصلاح نمیشود»، گفت: ما یک فرایندی را در تدوین برنامه درسی داریم؛ تا پایه دوازدهم تألیف کتابهایمان انجام شده است و به این معنا نیست که اگر اشکالی در کتابی وجود نداشت، باید تحمل کنید چرا که تا سال 1400 کتابی تغییر نمیکند؛ نظراتی که از جامعه معلمان و سایر فرهیختگان درباره کتابهای درسی منعکس میشود، در گروههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد؛ گاهی نظر افراد در گروه برنامهریزی درسی بررسی شده و میبینند که وارد نیست یا اشکال در حدی نیست که نیاز به تغییر داشته باشد و میتوان نگه داشت و در زمان چاپ مجدد اعمال کرد.
وی تأکید کرد: این درخواست را از همکارانم دارم که نقایص و کاستیها که در کتاب و برنامه درسی مشاهده میکنند، حتماً منعکس کنند و ناامید نباشند که مورد توجه قرار نمیگیرد بلکه حتماً بررسی میشود.
* ارائه پیشنهاد آموزش و پرورش برای تدریس ادبیات قومی و محلی
وزیر آموزش و پرورش درباره زبانهای بومی گفت: آموزش و پرورش در مورد ادبیات زبانهای قومی و محلی منطبق بر اصل 15 قانون اساسی کار میکند و پیشنهادی را آماده کردیم که هم به نمایندگان مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم و انشاءالله درکارگروههای مربوطه بررسی شود.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بوده که انشاءالله در گام اول به صورت آزمایشی و محدود آن برنامه که تنظیم شده به اجرا درآید منطق بر اصل 15 یعنی تدریس ادبیات قومی و محلی است که امیدوارم زودتر صورت گیرد و در کارگروهها که در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد میشود، به جریان بیفتد.
انتهای پیام/