غلامی در جمع خبرنگاران:
فعالیت 70 مرکز غیردولتی به دلیل نداشتن استاندارد کافی متوقف شده است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر علوم گفت:در شرایط فعلی فعالیتهای حدود ۷۰ مرکز به دلیل اینکه شاخصهای موجود و کیفیت لازم را نداشتند متوقف شد و امیدوار هستیم همه مراکز بتوانند با رساندن شاخصهای خود به وضعیت استاندارد امکان فعالیت را داشته باشند.
تبسم مهر - وزیر علوم گفت:در شرایط فعلی فعالیتهای حدود 70 مرکز به دلیل اینکه شاخصهای موجود و کیفیت لازم را نداشتند متوقف شد و امیدوار هستیم همه مراکز بتوانند با رساندن شاخصهای خود به وضعیت استاندارد امکان فعالیت را داشته باشند.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی و در جمع خبرنگاران افزود: انتظار ما این بوده و است که در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کشور از اساتید، محققان و گروههای علمی بیش از گذشته استفاده شود. از طرفی رویکرد ما در سالهای اخیر این بوده که بتوانیم از اساتید و محققان در راهبردها و سیاستهای کشور بیشتر استفاده کنیم اما از آنچه مطلوب است هنوز فاصله داریم.
وی ادامه داد: سیاستگذاری در دنیا معمولا این است که مبنای علمی و محاسبات پژوهش شده و ارزیابی شود. همه جا و از جمله کشور ما باید با حضور نخبگان برنامهریزیها صورت گیرد. از طرفی برنامهریزی مبتنی بر دانش نتایج قابل مشاهدهای در برنامههای اجرایی و حکمرانی یا اداره امور یک مجموعه یا کلان کشور خواهد بود.
غلامی تصریح کرد:نگاه و هدف همایش دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مهم است. به لحاظ اینکه برنامهریزان و مدیران را بیشتر از قبل به سمت توجه به بخشهای علمی و گروههای کارشناسی میرساند. این در حالی است که دانشگاهها و پژوهشکدهها باید حضور بیشتری در این مباحث داشته باشند و از آنها باید استفاده شود و حتی از آنها خواسته شود تا از ظرفیتهای علمی خود در پیشبرد اهداف بهرهبرداری شود.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:ظرفیت علمی مراکز علمی ما شناخته شده است و توان ارائه تحقیقات علمی در سطح جهانی را دارد و این موضوع طبیعی است که در حوزه بومی خودمان این ظرفیت قابل استفاده است. از طرفی انتقال توانمندیهای مراکز علمی به سمت برنامه ریزیها قطعا بر توانمند سازی تصمیمات و محقق شدن بهتر از اهداف برنامهها کمک خواهد کرد.
وی در خصوص دانشگاههای غیرانتفاعی یا غیردولتی ادامه داد:دانشگاههای غیرانتفاعی یا غیردولتی در آموزش عالی جایگاه مهمی دارند؛ برای حضور بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور نقش مهمی قائل هستیم اما به شرط آنکه استانداردها و شاخصهای وزارت علوم در تربیت نیروی انسانی رعایت شود. البته اکنون بخش کلی غیردولتی در آموزش دانشجویی در حال فعالیت هستند.
غلامی اضافه کرد: دانشگاهها یا مراکز غیردولتی که ورود پیدا کردند به سمت تحقیقات باید شاخصهای وزارت علوم را رعایت کنند زیرا طبیعی است که ما ارزیابی خواهیم کرد که بر اساس آن هر ساله این ارزیابی به صورت دقیق انجام خواهد شد. این در حالی است که بر اساس ارزیابی که در سالهای گذشته داشتهایم از جمع دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی در سال 92 که بیش از 300 مرکز دانشگاه بودند؛ در شرایط فعلی فعالیتهای حدود 70 مرکز به دلیل اینکه شاخصهای موجود و کیفیت لازم را نداشتند متوقف شد و امیدوار هستیم همه مراکز بتوانند با رساندن شاخصهای خود به وضعیت استاندارد امکان فعالیت را داشته باشند.
وی در پایان گفت: امیدواریم همه مراکز علمی ودانشگاهی بتوانند خودشان را به استانداردهای وزارت علوم برسانند.
انتهای پیام/