رضایی در افتتاحیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی:
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ارائه مدل جدید از حکمرانی در جهان است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما ارائه مدل جدید از حکمرانی در ایران و بلکه جهان است.
تبسم مهر - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما ارائه مدل جدید از حکمرانی در ایران و بلکه جهان است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم این رویکرد بزرگ به حیات طیبه خود ادامه داده و دستاوردهای بیشتری را به همراه آورد.
وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما ارایه مدل جدید از حکمرانی در ایران و بلکه جهان است، دولتی در نظام جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شده که بن مایههای آن از فرهنگ اسلامی و تجارب تاریخی ماست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قاعدتا هر موضوع جدید نیاز به پشتوانههای نطری دارد تا بالندهتر شود و امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزاری این همایش معنای خاص خود را دارد که با وجود دستاوردها اهداف بزرگی هم داریم که هم مردم هم نخبگان باید نقش بیشتری در حکمرانی داشته باشند.
رضایی گفت: بحث سیاستگذاری از ادبیات نوآوری آمده است که ده سال پیش با پیشنهاد جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت و همین هسته اولیه باعث شد انگیزه چنین پژوهشکده ای در دانشگاه شریف صورت گیرد.
وی تصریح کرد: این کار مدل خوبی شد که در واحد علوم و تحقیقات نیز مشابه این پژوهشکده تاسیس شده است، ولی انتظار داریم روشهای بیشتری از این سیاستگذاری باز بین مجمع و نخبگان داشته باشیم.
رضایی گفت: ما باید درهای اداره کشور را به روی مردم و نخبگان باز کنیم. این که مردم در انتخابات شرکت کنند و بعد در خانه هایشان بنشینند ببینند چه اتفاقی میافتد مدلی سنتی است که جوابگو نیست. انتخابات باید شروع کار باشد اگر با تشکیل مجلس و خبرگان و غیره مردم به کناری رفته و نظارهگر باشند حداقل استفاده از سرمایه کشور است. ما باید از ظرفیت عظیم مردم استفاده کنیم؛ این قسمت در کشور ضعیف است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروزه در سطح جهان چالش حکمرانی وجود دارد؛ این چالش تحت عنوان سالاریت گرایی و استقلال یک مساله جدی است.
رضایی ادامه داد: درسهای بزرگی در حکمرانی با هویت در فرانسه و انگلیس وجود دارد، چالش حکمرانی و دموکراسی در آمریکا و تعطیلی دولت ترامپ که کار به مسائل خیابانی کشیده شده است، چالش حکمرانی در چین که برای هشتمین بار تصمیم گرفتند نظام حکمروایی را تغییر دهند نیز درسهای بزرگی برای ماست.
وی تأکید کرد: در داخل کشور نیز مهمترین مشکل ما حکمروایی و کارآمدی است. کشور ما در چهل سال گذشته در تمام زمینهها پیشرفت داشته و در هیچ زمینهای نیست که پیشرفت نداشته باشیم ولی در بخشهایی پیشرفت معجزه گونه داشتیم، اما در بخشهایی مثل اقتصاد پیشرفتها مورد انتظار مردم و نظام نبوده، ما در موشکها شدیدترین تحریمها را داشتیم ولی چرا در این بخش بیشترین پیشرفتها را داشته ایم؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر بخواهیم ریشههای این کارآمدی دوگانه یا عدم توازن در کارآمدی را بدانیم اولین چالش ما چالش پیوستگی است، افزود: تغییرات مکرر دولتها و مجالس گاه در تضاد با فعالیتهای قبلی هستند.
وی همچنین تصریح کرد: هنگامیکه دولتها جایگزین میشوند، پیوستگی کارآمدساز بین مجالس و دولتها کمتر دیده میشود.
رضایی ادامه داد: چالش یکپارچگی دومین چالش ماست؛ نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی و غلبه بین بخشی وجود دارد. اخیرا کمیته بین روستایی تشکیل دادیم که 27 دستگاه کنار هم در مورد سیاستگذاری توسعه روستایی بحث میکنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چالشهای دیگری هم مانند چالش هویت، سیاست زدگی، استبداد اکثریت و عوام گرایی نیز وجود دارد؛ در چالش استبداد اکثریت اینگونه است که اقلیتی که نماینده شان رای نیاورده به کلی کنار میروند و این سبب کاهش استفاده از ظرفیتها میشود.
وی با بیان اینکه حکمرانی یک امکانی است که از سویی نظام و حاکمیت را غنا بخشیده و از سوی دیگر جامعه و نظام را تحکیم میبخشد، اظهار داشت: قوای سه گانه در ایران بیشترین نقش حکمرانی را دارند و نکته اصلی این است که حکومت متولی یک امر واحدی است لذا اقدامات قوای سه گانه باید برای انجام بهتر این امر واحد باشد.
رضایی تأکید کرد: سه قوه مستقل به معنای سه اقدام مستقل نیست؛ اگر محصول امنیت و رفاه است هرکدام از اقدامات در قوا باید مشترک باشد؛ ضمن اینکه استقلال این سه بعد باید از نوع بهتر شدن حکومت و نه بدتر شدن آن باشد.
وی همچنین افزود: اما این استقلال چگونه باید به یک امر واحد تبدیل شود؟ از طرف دیگر دولتها و مجلسها به طور مداوم تغییر میکنند و این دگرگونیها چگونه میتواند توسعه، رفاه و امنیت را تقویت کند؟ اینها نیاز به یک لایه بالاتری دارد که ما نام آن را حکمرانی راهبردی میگذاریم.
رضایی اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام امکانی است که در اختیار رهبری قرار دارد تا حکمرانی راهبردی در کشور به وجود آید؛ بیش از 35 عنوان در کشور سیاستگذاری شده ولی موفقیت آنها زیر 20 درصد است یعنی 80 درصد توقعات نظام محقق نشده که اگر میشد الان با این وضعیت اقتصادی رو به رو نبودیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمیخواهم در این جلسه علمی وارد بحث سیاسی شوم ولی سیاستهای اقتصاد مقاومتی چند سال پیش به موقع ابلاغ شد که درباره تحریمها هم سیاست داشت اما به طور کامل اجرا نشد؛ سیاستگذاری باید شفافیت داشته و بدون شبهه باشد ما قبلا سیاست نویسی میکردیم ولی امروز با دستور رهبری وارد سیاستگذاری شدیم؛ به همین دلیل رابطه مجمع را با دستگاه های مختلف مشخص کردیم. علاوه بر این، از این به بعد ما به اجماع نخبگانی توجه بیشتری میکنیم.
وی در ادامه افزود: دنبال بحث مجلس سنا در مجمع نیستیم، چارچوبی که قانون اساسی برای مجمع تبیین کرده کاملا مشخص است؛ سیاستهای کلی باید با برنامههای اجرایی در دولت ارتباط داشته باشد.
رضایی در پایان گفت: مغایرتهای سیاستها با دولت را باید کاهش داد؛ حتما باید میزهایی در دبیرخانه مجمع برای بخش مردمی و خصوصی داشته باشیم و سطح مشارکت نهادها را در فرایند سیاستگذاری کلان افزایش دهیم؛ 15 نفر از اعضای مجمع متشکل از رئیس، دبیر و 13 نفر از اعضا انتخاب شدند که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت را تشکیل داده و بر اجرای سیاستهای کلی در کشور نظارت میکنند.
انتهای پیام/