وضع اقتصاد همین است تا فساد هست/ سود 12میلیاردی قاچاق سوخت برای 5 نفر
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه نیما که اخیراً توسط بانک مرکزی راهاندازی شد، سامانه تکمیلی پورتال ارزی دولت دهم است، خاطرنشان کرد، سامانه جامع گمرکی نیز در سال ۹۰ با طرح گمرک نوین کلید خورد.
تبسم مهر - رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه نیما که اخیراً توسط بانک مرکزی راهاندازی شد، سامانه تکمیلی پورتال ارزی دولت دهم است، خاطرنشان کرد، سامانه جامع گمرکی نیز در سال 90 با طرح گمرک نوین کلید خورد.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از مهمترین عوامل رونق در تولید داخلی مبارزه با قاچاق کالا و کنترل واردات بیرویه است؛ در این رابطه با فداحسین مالکی، رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفتوگو کردیم؛
وی با تذکر اینکه "برای مبارزه با فساد احتیاج به یک سری قوانین جدیدی داریم" گفت: برخی فسادها نشأتگرفته از سوء استقاده اطلاعاتی است مثلاً در ثبتنام خودرو در عرض یک ساعت 6 هزار نفر ثبتنام کردند و بعد سایت بسته شد.
* سود حاصل از 12میلیارد قاچاق سوخت برای 5 نفر
رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه "در زمانی که سمت دبیرکلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داشتم متوجه قاچاق سوخت گسترده در یکی از شهرهای مرزی شدیم که سود حاصل از آن سهم 5 نفر میشد" گفت: روزانه حدود 4 میلیون لیتر سوخت قاچاق میشد و در آن زمان چیزی در حدود 12 میلیارد تومان از سرمایه کشور بهجهت زیادهخواهی افرادی از کشور خارج میشد.
وی با ابراز اینکه "پس از مشاهده میدانی این ماجرا مدل جدیدی را پیشنهاد دادیم" گفت: معتقد بودم بایستی بهجای اینکه سرمایه ملی کشور مورد سوء استفاده 5 نفر خاص شود طی یک سازوکار قانونی بین یکمیلیون و دویستهزار نفر مردم مرزی آن شهر پخش شود.
فداحسین مالکی افزود: طی یک مکانیزم قانونی به مرزنشینان مجوز داده شد تا یک سقفی مشخص برای هر فرد بتوانند بهعنوان مزیت مرزنشینی اجازه صادرات سوخت داشته باشند تا سود حاصل آن بین یکمیلیون و دویستهزار نفر مردم مرزنشین پخش شود نه اینکه 5 نفر بخواهند این سرمایه هنگفت را تصاحب کنند.
رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از رویه برخی در مبارزه با قاچاق کالا گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که منظور از مبارزه با قاچاق برخورد با کولهبر بلوچ، سیستانی و کرد نیست بلکه برخورد با دانهدرشتهایی است که داخل سیستم نفوذ کردند و باعث فلج شدن تولید داخل در بخشهای مختلف اقتصادی صنعت، معدن و کشاورزی برای دستیابی به منافع خود شدهاند.
* نوعی قاچاقبودن اخذ مجوز واردات کالا با نفوذ و بدون ضابطه
وی با تصریح بر اینکه برای مبارزه با قاچاق باید با افراد بانفوذ مبارزه کرد و تا جلوی این افراد گرفته نشود اقتصاد سروسامان پیدا نمیکند گفت: منظور از قاچاق کالا صرف ورود غیرقانونی کالا نیست بلکه اگر مجوز واردات کالایی نیز صرفاً بهجهت نفوذ فردی و بدون ضابطه صادر گردد این قاچاق است و باید نهادهای نظارتی در این زمینه نیز راهکاری پیدا کرده و اجرایی سازند.
* تعطیلی 14هزار واحد تولیدی بهجهت عدماراده برای کنترل واردات و مبارزه با قاچاق
فداحسین مالکی با هشدار به اینکه "طبق آخرین آمار بنده حدود 14 هزار واحد تولیدی تعطیل است" گفت: علت اصلی تعطیل شدن واحدهای تعطیلی، ورود کالاهای غیرضروری به داخل کشور بهصورت رسمی و قاچاق است، این مبین این است که در دولت برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی ارادهای وجود ندارد و الّا واردات هدفدار کنترل میشد و برای مبارزه با قاچاق حساسیت بیشتری داشت.
رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که ستاد مبارزه با کالا و ارز طرح فروش سوخت را از کجا آغاز کرد گفت: یکی از مباحثی که همواره دغدغه مسئولان بوده است تأمین معیشت مرزنشینان بوده است. در سفری که مقام معظم رهبری به چابهار داشتند و هیئت دولت نیز بود خطاب به دولت فرمودند که دولت میتواند از موقعیت مرزی برای معیشت مرزنشینان استفاده کند و ستاد از این جمله رهبری الهام گرفت.
وی با تصریح بر اینکه مرزها فرصتند و همیشه تهدید نیستند گفت: برای اینکه مرزها را تبدیل به فرصت کنیم از 15 استاندار بخشهای مرزی کشور دعوت کردیم و از آنها اقلام قاچاق وارداتی و صادراتی را پرسیدیم و به آنها گفتیم که "اگر مجوز قانونی واردات و صادرات این اقلام را بدهیم چه مابهازائی برای اقتصاد کشور و منطقه ایجاد میکنید؟" که اکثر قول دادند بعد از چند سال برای منطقه و حتی مناطق همجوار رونق بیاورند.
فداحسین مالکی با ابراز اینکه طرح با محوریت سردار ابویی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال 91 کلید خورد و با فروش سوخت آغاز شد گفت: برای حمایت از این طرح یک ستاد با حضور 110 نفر از نهادهای مختلف از مجلس گرفته تا قوه قضائیه تشکیل شد و متأسفانه با پیشروی کار متوجه شدیم قاچاقی که صورت میگیرد بهطور سازماندهیشده بهوسیله اشخاص خاص در استانهای مختلف است.
رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد چگونگی اجرایی کردن این طرح گفت: تعداد مرزنشینان هر استان از استاندارها استعلام شد مثلاً استاندار سیستان و بلوچستان تعداد مرزنشینان را یکمیلیون و دویستهزار نفر اعلام کرد و ما اعلام کردیم اگر روزانه 12 میلیارد به دست میآید باید بین این تعداد سرشکن و تقسیم شود و برای این کاربا مدیرعامل بانکهای مختلف جلسه برگزار کردیم و از آنها خواستیم که کار ایجاد حساب را برای مرزنشینان سرعت بدهند تا بتوانیم به حساب آنها واریز کنیم و حتی از آنها خواستیم که از مبلغ واریزی آنها بخشی را بتوانند برداشت کنند و مابقی بهعنوان سرمایهگذاری برای آنها ذخیره شود.
فداحسین ماکلی در پاسخ به این پرسش که چرا این طرح زیاد دوام نیاورد گفت: با تعویض دولت طرح نیز استمرار پیدا نکرد که بنده بهنشانه اعتراض نامهای خدمت ریاست جمهوری ارسال کردم و توضیح دادم که این یک طرح سیاسی نیست و طرحی نبود که با تعویض دولت به فراموشی سپرده شود و رئیس جمهور نیز استقبال کردند اما بهعلت عدم همکاری برخی دولتمردان این کار انجام نشد.
وی با بیان اینکه سیاستزدگی مهترین آفت امروز اقتصاد کشور شده است گفت: با تعویض دولت همه برنامههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت قبلی بدون کوچکترین کارشناسی برچیده میشود که نمونه آن کارت سوخت و پورتال ارزی است.
* سامانه نیما همان پورتال ارزی دولت دهم
رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تصریح بر اینکه راهاندازی پرتال ارزی کار ستاد در زمان او بود گفت: با خروج هنگفت سرمایه از کشور مجدد دولت بهفکر افتاد که فعالیت پورتال ارزی را آغاز کند و در این راستا بانک مرکزی سامانه نیما را راهاندازی کرد. سامانه نیما همان پورتال ارزی زمان دولت دهم است.
پایهریزی سامانه جامع گمرکی، با طرحریزی گمرک نوین در سال 90
فداحسین مالکی با ابراز اینکه طرح گمرک نوین که در دولت دهم کلید خورد منشأ شکلگیری سامانه جدید گمرکی شد، ادامه داد، اگر سابقه افراد و کارشناسان طراح سامانه جامع گمرکی بررسی شود، مشخص میشود تیم طراح دو سامانه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند. در آن زمان در حالی که سامانه گمرکی وجود نداشت کاغذی بودن فرایندها فساد زیادی ایجاد کرده بود و بهعنوان مثال در برخی موارد 70 درصد کالاها بدون ثبت و ضبط مشخص در دستگاههای مربوطه در کشور توزیع میشد.
وی گفت: در بازدیدهایی که از گمرکات مختلف کشور داشتیم با حضور مسئولان مربوطه میرفتیم تا اگر مشکلی و مانعی وجود داشت مسئولان مربوطه کشوری نیز حضور داشته باشند و مستقیم با مردم در ارتباط باشند تا رسیدگی کنند و در این میان اگر مسئولی کوتاهی میکرد برکنار میشد، بهعنوان مثال در یکی از این بازدیدها با توجه به تحقیقاتی که انجام شد، بهدلیل عدم استفاده از تمام اختیارات و ظرفیتها، رئیس گمرک میلک برکنار شد.
انتهای پیام/*