معاون سازمان بنادر به مهر خبرداد:
جذب سالانه 1500میلیارد تومان سرمایه در بنادر
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۶ این سازمان توانست حدود ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خصوصی جذب کند.
تبسم مهر - عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در فاصله سالهای 90 تا 96 این سازمان توانست حدود 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خصوصی جذب کند.
هادی حق شناس در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره جذب سرمایه در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال گذشته، سازمان بنادر و دریانوردی از سال 90 تا 96 توانسته به حدود 81 درصد از اهداف خود برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی دست یابد و در این مدت نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان (8 هزار و 987 میلیارد تومان) سرمایه گذاری در بنادر از سوی بخش خصوصی انجام شده است.
وی افزود: این رقم، میزان سرمایه گذاری است که از سوی بخش خصوصی انجام شده نه از محل منابع داخلی سازمان؛ میزان سرمایه گذاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر در بخشهای عمرانی هم رقمی در همین حدود است. به عبارت دیگر در این 6 سال، به طور میانگین سالانه هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را در سازمان بنادر جذب کرده ایم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر افزود: رقمی هم که سازمان بنادر در هر سال به عنوان بودجه عمرانی مصرف میکند، همین میزان بوده و بیشتر از سالی 1500 میلیارد تومان نیست. بودجه عمرانی و جاری سازمان که از محل تخلیه و بارگیری و دیگر درآمدهای سازمان بنادر تأمین میشود، رقم چندان متفاوتی با مبلغ سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست؛ سال گذشته (1396) این سازمان توانست حداکثر 1300 میلیارد تومان به عنوان بودجه عمرانی درآمد داشته باشد.
وی درآمد سازمان بنادر از محل تخلیه و بارگیری شناورها در سال 97 را حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی و تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی یک دستگاه درآمد ـ هزینه ای است و ما باید بخشی از درآمدهای سازمان را صرف هزینههای جاری شامل پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دستگاه، تعمیر و بازسازی اسکلهها و جرثقیلها و دیگر هزینههای جاری در بنادر مختلف کنیم. هزینههای جاری جزء سرمایه گذاری محسوب نمیشود؛ اما به طور میانگین 70 درصد درآمدهای سازمان صرف سرمایه گذاری در بخشهای عمرانی میشود.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تعمیر اسکلهها و جرثقیلهای موجود را در ردیف هزینههای جاری میدانیم نه عمرانی، گفت: هزینههای عمرانی از نظر سازمان بنادر، احداث اسکله جدید، احداث موج شکن برای بنادر و اسکلهها و اجرای طرحهای توسعه ای بنادر است. به عنوان مثال در حال حاضر برای اجرای فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی 900 میلیارد تومان برای ساخت 1400 متر اسکله جدید سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین 104 میلیون یورو برای خریداری و نصب 8 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل مدرن دروازه ای تخلیه و بارگیری مستقیم کالا از کشتی به کامیون) در بندر شهید رجایی از محل منابع عمرانی سازمان بنادر هزینه کردیم. ضمن اینکه طرحهای توسعه ای بندر شهید بهشتی چابهار نیز از محل همین منابع داخل سازمان بنادر سرمایه گذای و اجرا شده است.