وزیر آموزش و پرورش در مراسم زنگ نمادین انقلاب مطرح کرد
امام صرفاً برای رضایت خداوند تلاش کرد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - گلبانگ انقلاب صبح امروز و در دومین روز از دهه مبارک فجر در مدارس کشور طنینانداز شد و مراسم زنگ نمادین انقلاب با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه رفاه تهران برگزار شد.
تبسم مهر - گلبانگ انقلاب صبح امروز و در دومین روز از دهه مبارک فجر در مدارس کشور طنینانداز شد و مراسم زنگ نمادین انقلاب با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه رفاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر ، گلبانگ انقلاب هر ساله همزمان با سالروز «ورود امام خمینی(ره) به کشور در سال 57» در مدارس طنینانداز میشود. امسال به دلیل آنکه روز 12 بهمن مصادف با روز جمعه بود، مراسم به صدا در آوردن زنگ انقلاب به صبح روز شنبه 13 بهمن در مدارس سراسر کشور موکول شد که مراسم زنگ نمادین انقلاب با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه رفاه تهران دقایقی پیش آغاز شد و در ادامه مراسم زنگ نمادین انقلاب توسط وزیر آموزش و پرورش نواخته شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا اظهار کرد: مراسم نواختن زنگ انقلاب در محلی برگزار میشود که اولین خبر پیروزی نور بر ظلمت از این محل پخش شد و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در اولین روزهای بازگشت به ایران در این مکان مستقر شد. برای پیروزی انقلاب، جانفشانیهای بسیاری شد و افراد بسیاری یا به زندان رفتند یا جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: یاد و خاطره امام در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد چرا که امام صرفاً برای رضایت خداوند تلاش کرد و انقلابی واقعی بود. تمام خطرات را برای خود و خانواده خود پذیرفت تا اطاعت از فرمان خداوند داشته باشد. او نه برای اعتلای نام و قدرت خود یا نزدیکانش این کار را انجام نداد. هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که دشمنی دشمنان آن در حد کشور ما باشد و دلیل آن اطاعت از فرمان الهی است.
وی گفت: علت اصلی دشمنی بیرحمانه مستکبران دنیا با امام و انقلاب به همین دلیل است که امام خمینی (ره) اینگونه عمل کرد و جز رضایت خداوند را در نظر نداشت. باید به دانش آموزانمان بیاموزیم که چرا یاد و خاطره امام ماندگار شد. امام پیروزی انقلاب را آغاز راه دانست و امروز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب معنای این عبارت را در مییابیم.
در ادامه این مراسم وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: خداوند بزرگ را شکر میکنیم که به کوری چشم دشمنان زنگ چهلمین سال انقلاب نواخته شد.
بطحایی به پیشرفتهای آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان کرد: بیش از 48 درصد از دانش آموزان را دختران تشکیل میدهند و جزء کشورهای موفق از این حیث به شمار میآییم و تفاوت جنسیتی در دسترسی به مدرسه تقریبا برطرف شده است. همچنین در سال 57 جمعا هشت هزار و 300 دانش آموز با اختلالات جسمی داشتیم، اما امروزه 153 هزار دانش آموز تحت پوشش هستند. باید بیشترین تلاش خود را در حوزه اثربخشی به عمل آوریم و امروز در حوزه کیفیت آنچه مطالبه آموزش و پرورش است با گذشته تفاوت پیدا کرده است.
وی در ادامه به برخی پیشرفتهای کمی در آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب 8 میلیون و 300 هزار دانشآموز در مدارس تحصیل میکردند که این عدد در حال حاضر بیش از 14 میلیون نفر است. زیربنای فضای آموزشی در ابتدای انقلاب به ازای هر دانشآموز 1.44 مترمربع بود که امروز به 5.18 متربع رسیده است. در حال حاضر 65 هزار مدرسه به فناوریهای ارتباطات و اطلاعات متصل هستند. در ابتدای انقلاب 8300 دانشآموز استثنایی را تحت پوشش داشتیم و امروز 153 هزار دانشآموز در این حوزه را تحت پوشش داریم که رشد 1700 درصدی را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب 20 درصد نوآموزان پیش دبستان تحت پوشش آموزش بودند و امروز بیش از 70 درصد نوآموزان تحت پوشش برنامه یاددهی و یادگیری هستند. در ابتدای انقلاب در دوره ابتدایی نرخ گذر ابتدایی به متوسطه 74 درصد بود و این عدد الان نزدیک به 97 درصد رسیده است و همچنین در ابتدای انقلاب تنها 1.2 درصد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند و الان به 80 درصد رسیده است و همه این موارد نشان میدهد ما در حوزه کمی رشد بسیار خوبی داشته ایم. اینها همه نشان دهنده رشد کمی در آموزش و پرورش است.
بطحایی در ادامه به تغییرات کیفی در مدارس اشاره کرد و بیان کرد: تغییر متناسب با نیازهای جامعه کار دشواری است؛ از این حیث که برخی عادات اجازه تغییر نمیدهد؛ مدرسه باید تبدیل به محیط زندگی دانش آموزان شود و هنر زندگی کردن را بیاموزند. نیاز بچهها باید در مدرسه تکریم شود. محتوا و روش ارائه برنامههای ما باید تغییر کند، برای حرکت به این سمت لازم است مدرسه انعطاف بیشتری داشته باشد و اداره کنندگان مدرسه از شایستگیهای لازم برای رسیدن اهداف مدرس برخوردار باشند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مصمم است تا دانش آموزان را از حافظه محوری و حافظه مداری دور کند چرا که در این صورت یادگیری اتفاق نمیافتد، گفت: مهارت محوری و مهارت مداری شرط اصلی برای رسیدن به مدرسه مطلوب از نظر ماست.
وی همچنین بر تغییر در محتوا تاکید کرد و گفت: ما تغییر در محتوا را از دوره ابتدایی آغاز کردیم و امیدواریم در مقاطع بعدی نیز ادامه پیدا کند.
وی بیان کرد: در آستانه برگزاری دهه فجر هستیم و در طول این سالها فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه کردیم، اما امروز به نقطهای رسیدیم که نظام یا ایدئولوژیهای خاص خود را داریم هرچند دشمنیها همواره رو به تزاید است. در تلاش هستیم تا با آموزههای دینی زندگی خود و نظام را پیش ببریم و از همه آنهایی که برای رسیدن به چنین افقی تلاش کردند یاد میکنیم.
در پایان این مراسم یادمان «یادمان شهدای چهل ساله انقلاب اسلامی» توسط وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.