آخرین مطالب

یادداشت مهمان؛

«سال دوم دانشکده من» از چه می‌گوید؟/ اعترافات ذهن عاشق‌پیشه من فرهنگی و هنری

«سال دوم دانشکده من» از چه می‌گوید؟/ اعترافات ذهن عاشق‌پیشه من

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - صدرعاملی با «سال دوم دانشکده من» نشان می‌دهد که درک درستی از روابط نسل جوان به خصوص در حوزه زنان و دختران جوان دارد و این درک با ورود و تولد نسل جدید به‌روز می‌شود.

تبسم مهر - صدرعاملی با «سال دوم دانشکده من» نشان می‌دهد که درک درستی از روابط نسل جوان به خصوص در حوزه زنان و دختران جوان دارد و این درک با ورود و تولد نسل جدید به‌روز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، مائده مرتضوی، نویسنده و مترجم در یادداشتی به بررسی فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش «سودای سیمرغ» سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است.
در متن این یادداشت با عنوان «اعترافات ذهن عاشق‌پیشه من» می‌خوانیم؛
«مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند.» این دو خط خلاصه‌ای است که در ویکی‌پدیای معرفی تازه‌ترین فیلم رسول صدرعاملی یعنی «سال دوم دانشکده من» آمده است. فیلمسازی که عمده شهرتش به دلیل توجهی است که به مسائل دختران و زنان جوان داشته است.
در سکانس افتتاحیه فیلم تقریبا تمام آن چیزی که قرار است با آن مواجه بشویم را از زبان یکی از اعضای کمیته انضباطی دانشکده (با بازی افشین هاشمی) می‌شنویم. مخاطب این اتهامات هم کسی جز قهرمان اصلی فیلم نیست؛ دختر جوانی به نام مهتاب، دانشجوی سال دوم دانشکده ریاضی.
مهتاب بدون لحظه‌ای فکر تمام این اتهامات را دروغ می‌خواند و باقی فیلم فلاش‌بک به اتفاقاتی است که سبب این اتهامات شده است. صدرعاملی در پرده‌برداری از شخصیت مهتاب، همکلاسی‌اش آوا، علی نامزد آوا و منصور نامزد مهتاب هیچ عجله‌ای ندارد. اطلاعات را قطره‌چکانی به تماشاگر پیش‌کش می‌کند. خلاقیت دیگر فیلمساز در چگونگی ارائه این اطلاعات است. صدرعاملی از طریق کنش‌های خلاقه میان کاراکترها و دیالوگ‌های هدفمند ردوبدل شده در کمترین زمان بدون اینکه ریتم قصه بیفتد این کار را انجام می‌دهد.
تماشاگر از طریق صحبت‌های مادر مهتاب با شخصیت منصور و نسبت خانوادگی آن‌ها آشنا می‌شود و از دیالوگ‌های دونفره مهتاب و منصور به رابطه میان آوا و علی و همچنین کیفیت آن پی می‌برد. برگ برنده شخصیت‌پردازی فیلساز در گام بعدی است؛ مواجه مستقیم تماشاگر با خود کاراکتر و دیدن تناقض میان آنچه درباره آن‌ها شنیده و آنچه اکنون می‌بیند و حال باید به قضاوتی سخت بنشیند.
اما پتانسیل و ظرفیت این شخصیت‌پردازی تا حد زیادی بی‌نقص از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بدون شک تجربه فیلمساز در این میان موثر است اما چیزی که آخرین ساخته صدرعاملی را با دیگر آثار او متمایز می‌کند، سوژه و مضمون است؛ آدم‌هایی که در معرض خیانت قرار می‌گیرند. آدم‌هایی که اتفاقات آن‌ها را به سمت و سوی دیگری هل می‌دهد و بر عواطف و احساسات‌شان به طور آنی اثر می‌گذارد. مرز میان عشق و خیانت به همان عشق، در این فیلم بسیار باریک و تا حدی نامرئی است. کاراکترها بیشتر بر اساس غریزه‌شان که داشتن یک حس خوب به هر قیمتی است پیش می‌روند تا آن چیزی که عقل و منطق و سنت و عرف جامعه حکم می‌کند و حتا از اعتراف به این هوس‌های عاشقانه هم ابایی ندارند.
«سال دوم دانشکده من» در واقع اعتراف به همین چیزهاست. اعتراف به اینکه در عمیق‌ترین دوستی‌ها هم گاهی غریزه و هوس در اولویت است و عاشقانه‌هایی آنی، حتا دیرینه‌ترین رفیقانه‌ها را به هم می‌زند.
صدرعاملی با «سال دوم دانشکده من» نشان می‌دهد که درک درستی از روابط نسل جوان به خصوص در حوزه زنان و دختران جوان دارد و نکته قابل توجه اینجاست که این درک با ورود و تولد نسل جدید به‌روز می‌شود. در این فیلم‌های اخیر او دیگر با یک ترانه 15 ساله معصوم که ناخواسته مجبور به پذیرش نقش مادری در سن پایین می‌شود، مواجه نیستیم و درک و هوش قهرمانان زن صدرعاملی مطابق با شرایط روز جامعه ارتقا یافته است. کم‌رنگ شدن تاثیر والدین در روابط شخصی جوانان نیز از مسائلی است که از دید فیلمساز پنهان نمانده و به روشنی در این اثر قابل مشاهده است.
به یاد بیاوریم وقتی پدرومادر آوا به اصفهان می‌رسند و مادر حتا نمی‌داند که چمدان دخترش کدام یکی است! صدرعاملی در به تصویر کشیدن دامنه حریم شخصی روابط این نسل یعنی همان دهه هفتادی‌ها موفق و قابل قبول عمل کرده است.
همچنین این فیلمساز در اکثر ساخته‌های خود از تمام طبقات اجتماعی در پیشبرد قصه خود بهره می‌برد و این مساله به خصوص در «سال دوم دانشکده من» بسیار پررنگ است. مهتاب، علی، آوا و منصور هر کدام به طبقه خاصی از اجتماع تعلق دارند و کنش‌ها و دیالوگ‌هایشان بر همان اساس تنظیم شده است و این‌ها از نقاط قوت فیلمنامه‌ای است که به قلم پرویز شهبازی نگاشته شده است.
کاراکترهای صدرعاملی در این فیلم با ذهن خود درگیرند و برآیند این درگیری‌هاست که قصه فیلم را جلو می‌برند. عذاب وجدانی که مهتاب دارد او را به سمت اعتراف نزد دوست خود می‌کشاند و همین عذاب وجدان است که علی را بر بالین آوا می‌آورد. در عین حال با پایان‌بندی فیلم دغدغه صدرعاملی را چیزی جز وفاداری و تحسین و تکریم لحظات عاشقانه نمی‌توانیم ببینیم و می‌توان «سال دوم دانشکده من» را رفیقانه- عاشقانه‌ای برای جشنواره سی‌وهفتم متصور شد و دید رسول صدرعاملی که سابقه چندین دوره داوری را در همین جشنواره داشته، با ساخته اخیرش تا چه حد مورد قبول هیئت داوران قرار خواهد گرفت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند