معرفی «هندسه انقلاب»ــ4/ مقدمفر: در هندسه فکری امام خمینی 2 رکن بنیادین "اسلام" و "مردم" میدرخشد
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - حمیدرضا مقدمفر گفت: امام، اسلام را با همه ابعاد و ظرفیتهای تحولآفرینش میشناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نهتنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک به آن را عامل پیشرفت میدانست.
تبسم مهر - حمیدرضا مقدمفر گفت: امام، اسلام را با همه ابعاد و ظرفیتهای تحولآفرینش میشناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نهتنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک به آن را عامل پیشرفت میدانست.
- اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، امروز هشتم بهمنماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدمفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای) با میزبانی خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد.
حمیدرضا مقدمفر در این جلسه با تأکید بر لزوم پژوهش در اندیشههای امام(ره) گفت: شاید سالها قبل باید کتابهایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر میشد و در این رابطه کمکاری و قصور داریم.
وی در ادامه گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و بودجه لازم را برای نشر آثار امام(ره) دریافت میکنند، انتظار هست که آثار متعددی از این جنس برای تشنگان مکتب امام(ره) چه در ایران و چه سایر کشورها خلق کنند.
وی با بیان اینکه مردم و اسلام ناب دو تکیهگاه اساسی امام خمینی(ره) در برپایی، استمرار و بهثمر رساندن انقلاب اسلامی هستند، افزود: انقلاب اسلامی دو رکن مهم دارد: رکن اول انقلاب، مردم است که در واقع نماد خواست و اراده «مردم» است، مردمی که میخواهند «آزاد» و «مستقل» باشند، مردمی که اهل «قیام» هستند و نه «قعود»، مردمی که بهعنوان یک ارگانیسم زنده، پویا هستند و در جوش و خروشند، مردمی که اراده کرده بودند سیاهیهای دوران ستمشاهی را با فجر انقلاب اسلامی بشکنند و نویدبخش صبح بیداری برای خود و سایر ملتهای آزادیخواه باشند.
مقدمفر رکن دوم را اسلام و مکتب متعالی آن دانست و ابراز کرد: حرکت توفنده مردم خاستگاهی بهنام «اسلام ناب محمدی(ص)» دارد، اسلام، امید و آرزوی مردم و آن افق روشنی است که از منظر آن «کرامت»، «عزت»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت»، «پیشرفت» و «بالندگی» خود را نظاره میکنند.
این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اسلام به حرکت مردم برای دستیابی به آرزوهای خود عمق و جهت میدهد و خداخواهی، خداجویی و خدامحوری در ذات حرکت مردم است و بیراه نیست که حتی دشمنان ما از این انقلاب بهعنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرده و میکنند، در واقع امام خمینی(ره) به این هر دو عنصر مهم از عمق جان اعتقاد داشت.
وی ادامه داد: امام اسلام را با همه ابعاد و ظرفیتهای تحولآفرینش میشناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نهتنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک و پایبندی به آن را عامل پیشرفت و بنبستشکنی میدانست.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: امام خمینی مردم را بیش از هر سیاستمدار دیگری میشناخت و از عمق جان به توانمندیها و اراده خللناپذیرشان برای «تحول» و «تغییر» اعتقاد داشت.
وی گفت: امام خمینی در طوفان حوادث ذرهای در اعتماد به آنان دچار تردید نشد و بهتعبیری مردم را «آقا» میدانست و از شور و شعور آنان شعفناک میشد و مردم و حمایتهای آنان از نظامی را که با اراده آنان برای حاکمیتبخشی به اسلام و احکام اسلامی برپا شده بود «زینت» انقلاب میدانست.
معرفی «هندسه انقلاب»ــ2 /"هندسه انقلاب" پاسخی به استحالهشدهها و انقلابیهای دیروز است
معرفی «هندسه انقلاب»ــ1/ رحیمیان: سبک زندگی امام(ره) در طول حیاتشان تغییر نکرد
وی با طرح این سؤال که "مردم در چشم و دل امام خمینی(ره) کدام مردم هستند؟" ادامه داد: امام خمینی(ره) به این مردم افتخار میکرد، آنان را معجزهگر قرن میدانست، با جرأت و شهامت مدعی بود که این مردم از مردم عصر نبوی(ص) و علوی(ع) و مردم کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسینبن علی(ع) بهتر هستند و آنان را از عمق جان معتقد و پایبند به اسلام و احکام نورانی قرآن میدانست که برای خدا قیام کردهاند.
بهگفته مقدمفر امام مردم را سرشار از ایمان به خدا و عاشق شهادت میدانست که با حضور دائمی در صحنه و خستگیناپذیری و آمادگی برای فداکاریهای خالصانه، جهانیان را به اعجاب واداشتهاند، آنان را مظلوم اما مقتدر میدانست که علیرغم تحمل حملات و هجمههای بیشمار دشمنان مثل کوه ایستادهاند و حفظ مملکت و نظام توحیدیشان را یک تکلیف شرعی قلمداد میکنند.
وی با اشاره به دموکراسی نزد امام گفت: امام مردم را حاکم بر سرنوشت خویش میدانست و حق انتخابگری آنها را بهرسمیت میشناخت و صادقانه به مردمسالاری دینی و بهتعبیر زیبایش «دموکراسی دوآتشه» اعتقاد داشت.
این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به وظایفی که امام(ره) برای مردم برشمرده اشاره کرد و یادآور شد: هوشیاری و عدم غفلت از مکر و توطئه دشمنان، پایبندی به اسلام و حفظ انگیزههای الهی، وحدت نفوس، اتحاد هِمَم (یگانگی همتها)، الفت، صفا و اخوت با یکدیگر حول محور اسلام، حضور در صحنه و آمادگی برای فداکاری در راه حفظ نظام اسلامی، تلاش مجاهدانه برای آبادانی کشور و نظارت و مراقبت بر راستی و درستی راه و عمل مسئولان و جلوگیری از قدرتطلبی و مالطلبی آنان.
مقدمفر اسلام ناب محمدی را در قرائت امام خمینی و مکتب ایشان اینگونه معرفی کرد: اسلام ناب محمدی(ص)؛ قرائت امام خمینی(ره) از اسلام، اسلامی که در آن سیاست با دیانت پیوند خورده و حقیقتی جداناپذیر از یکدیگر را بهنمایش میگذارد و احکام سیاسیاش بیشتر از احکام عبادیاش است، اسلامی که شرط تحققش برقراری حکومت اسلامی است، اسلامی که انسانساز است و از گهواره تا گور آنان را به تحصیل و جستوجوی دانش سوق میدهد، اسلامی که هرگز رنگ کهنگی به خود نمیگیرد و در ستیز با ارتجاع و تحجر است و تمدنساز است، اسلامی که مرزبندی پررنگ با اسلام آمریکایی دارد، اسلام جنگ فقر و غنا و در ستیز با اسلام مرفهین بیدرد و اسلام منافقین و اسلام سازشکاران و راحتطلبان و بالاخره اسلامی که تأمینکننده آزادی، استقلال، وحدت، عدالت و قطع ایادی دشمنان است.
انتهای پیام/*