دانشگاه شهید چمران میزبان کنفرانس بینالمللی زبان، گفتمان و منظورشناسی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برگزاری پنجمین کنفرانس بینالمللی زبان، گفتمان و منظورشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز از ۱۰ تا ۱۲ بهمنماه، گفت: از حدود ۴۰۰ مقاله دریافت شده پس از داوریها، حدود ۲۰۰ مقاله پذیرفته شدند که به صورت شفاهی و پوستر در این کنفرانس ارائه خواهند شد.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، علیرضا جلیلیفر در نشست خبری پنجمین کنفرانس بینالمللی زبان، گفتمان و منظورشناسی که امروز (8 بهمنماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این کنفرانس با همکاری دانشگاه شهید چمران و انجمن معلمان زبان انگلیسی استان، 10 تا 12 بهمنماه برگزار میشود.
وی با اشاره به تأثیرات زیاد این کنفرانس در سطح جامعه علمی، گفت: این کنفرانس به ما کمک زیادی کرده است تا بتوانیم یک سری شائبهها را از بین ببریم. تصور مردم از کسی که رشته زبان انگلیسی خوانده است این است که این فرد زبان انگلیسی میداند و دستور واژگان را میداند، پس زبانش خوب است؛ اما این حداقل چیزی است که یک فارغالتحصیل زبان انگلیسی دارد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در رشته زبان، مترجمی، ادبیات و زبانشناسی و… دو هدف کلی را دنبال میکنیم؛ یکی کار کردن روی ساختارهای درونی زبان و دیگری بررسی نقش زبان در تمام متغیرهایی که میتوانند روی زبان تأثیر بگذارند. امیدوارم بتوانیم این آگاهی را در خصوص زبان در سطح جامعه بدهیم و این تصور را تغییر دهیم.
وی خاطرنشانکرد: منظور از ساختارهای بیرونی زبانی، نقش و ارتباط زبان با جامعه، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جغرافیای منطقه است. هر زبانی شکل منطقه را به خود میگیرد. هدف ما از این همایش این است که جامعه علمی را از نظر علمی در حوزههای مختلف زبان و منظورشناسی ارتقا دهیم و با دستاوردهای اخیر در این حوزه آشنا کنیم. همچنین در این کنفرانس تلاش میکنیم تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از تأثیرات عمده این دید و بازدیدها، محکمتر شدن ارتباطات دانشگاهیان است که بابی برای تحقیقات بسیار میشود. در وهله سوم میخواهیم دید جامعه را درباره نقش زبان تغییر دهیم. کسی که در این زمینه کارهای پژوهشی انجام میدهد، کارش صرفاً محدود به برخی واژهها و دستورها نیست. در این همایش بیش از دو سوم مقالاتی که ارسال و پذیرفته شده، مقالاتی فراتر از آموزش زبان هستند.
جلیلیفر تصریح کرد: بیشترین هدفی که در این همایش در این 9 سال دنبال کردیم این بود که نشان دهیم، گستره زبان تنها در حوزه چهار دیواری کلاس نیست، بلکه گستره زبان به گستره دنیا است. مقالاتی که برای ما آمدهاند بیشتر در محدوده گفتمان هستند. تمام همایشهایی که در حوزه مختلف زبان انگلیسی در کشور برگزار شده است، تا قبل از همایش ما در اهواز، همه همایشهایی در حوزه آموزش زبان بودند. با برگزاری این همایش توانستیم این دید را گستردهتر کرده و نشان دهیم در حوزههای فراگیری زبان و فراگیری زبان دوم، مسائل دیگری نیز وجود دارد که میتواند موجب جذب افراد علاقهمندی که در این حوزه تخصصی کار میکنند، شود.
وی با اشاره به اینکه از سراسر کشور و از چند کشور خارجی مانند اسپانیا، ترکیه، چک و اسلواکی و عراق شرکتکنندگانی در این کنفرانس شرکت میکنند، گفت: حدود 400 مقاله برای ما ارسال شده بود که پس از داوری مقلات حدود 200 مقاله پذیرفته شدند که به شکل شفاهی و پوستر در این کنفرانس ارائه میشوند. بیشترین محوری که در آن مقاله ارائه میشود، گفتمان و منظورشناسی است. محور دیگر این کنفرانس نیز مربوط به آموزش و ساختارهای درونی زبان است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: دورههای قبل این کنفرانس دستاوردهای بسیاری داشته است. یکی از مهمترین دستاوردهای ما در این زمینه افزایش ارتباطات بینالمللی است که از طریق برگزاری این همایشها به دست میآوریم. تعاملات با دانشجویان و اعضای هیأت علمی، زمینهسازی برای ارتباطات بعد از کنفرانس است. این ارتباطات منجر به شکل گرفتن ارتباطاتی شده که به یک تفاهمنامه بین دانشگاه چمران و دانشگاه آن استادان خارجی منجر شده است. در طول برگزاری این همایش در این چند سال، سه تفاهمنامه داشتیم.
جلیلیفر افزود: یکی از کارهایی که در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران انجام شد این بود که بیش از پنج نفر را به اسپانیا، آمریکا، هلند، کانادا و استرالیا فرستادیم، این دستاورد بزرگی است. دانشگاه شهید چمران در دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، حوزههای تحقیقی تحلیل کلام مشخصی دارد که در سطح کشور شناخته شده هستند. یعنی پایاننامههای دکتری ما در حوزههای مشخصی تعریف میشوند که این حوزهها نیز برگرفته از سخنرانیهایی هستند که در این همایش انجام میشود.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در واقع همایش ما همایشی سازنده و آموزنده است که به نوعی خط و مشی کارهای پژوهشی دانشکده را نیز تعیین میکند. بخش عمدهای از مخاطبان همایش معلمان زبان استان هستند و بخش عمده مقالات ارسال شده در خصوص آموزش زبان است. همکاری انجمن معلمان زبان استان با دانشگاه توانسته زمینهساز فعالیتهای خوبی در معلمان استان شود. تجارب ما از برگزاری این همایشها میتواند برای معلمان مفید باشد.
جلیلیفر افزود: این همایشها موجب میشود روحیه جمعی و علمی در معلمان بیشتر دمیده شود. در آموزش و پرورش صرفاً به دلیل اینکه معلم زبان درگیر مسائل آموزش است، از فعالیتهای علمی در زمینه زبان فاصله میگیرد. چنین همایشهایی خیلی کمک میکند که فارغ از مسائل آموزشی که هست، با دید علمی به زبان نگاه شده و افراد با دید دیگر همکاران در سایر نقاط کشور آشنا شوند. این همایش سه روزه است و پنج کارگاه نیز در بعدازظهر روز اول همایش تشکیل میشود.
در این نشست همچنین معماری، دبیر اجرایی کنفرانس بینالمللی زبان، گفتمان و منظورشناسی اظهار کرد: انجمن علمی معلمان زبان انگلیسی پا به پای دانشگاه چمران فعالیت کرده است. در حال حاضر نیز بیش از 70 درصد دانشجویان ورودی دکتری زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران را دبیران زبان تشکیل میدهند و این انگیزه را در بین دبیران بوجود آورده است که در این کنفرانس حضور پیدا کنند. انتظار داشتیم ادارهکل آموزش و پرورش در برگزاری این کنفرانس به ما کمک کند. در این کنفرانس یک کارگاه به طور خاص برای دبیران زبان انگلیسی برگزار میشود.
معماری تصریح کرد: درمجموع 394 مقاله به دست ما رسید. پس از داوری 186 مقاله پذیرفته شدند که از این تعداد 90 مقاله ارائه شفاهی و 96 مقاله پوستر در این کنفرانس ارائه میشوند. در کنار این مقالات نیز 40 نفر شرکت کننده داریم که بدون مقاله در کنفرانس شرکت میکنند.
انتهای پیام