بزرگنمایی:
یک نقاش معتقد است که مدیران و استادان رشتههای هنری به دلیل آشنا نبودن با نقاشی «قهوهخانهای» از آن فراری هستند.
نقاشی
قهوهخانه شیوهای از نقاشی ایرانی است. این سبک، نقاشی روایی رنگ روغن با
درونمایههای رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی
همزمان با جنبش مشروطه ایران اوج گرفت. نمونههای قابل توجهی از آثار
هنرمندان نقاشی قهوهخانهای در موزهٔ «رضا عباسی» نگهداری میشود.
تبسم مهر به نقل از ایسنا ، مهدی طالعینیا ـ نقاش سبک قهوهخانهای ـ درباره دلیل بیتوجهی به هنر نقاشی «قهوه خانهای» گفت: نپرداختن
به نقاشی «قهوهخانهای» به دلیل مدیریت نادرست دانشگاههاست؛ چراکه اغلب
مدیران با هنر نقاشی قهوهخانهای آشنا نیستند و به همین دلیل از این هنر
دوری میکنند.
او افزود: پایه نقاشی قهوهخانهای، مینیاتور است و در مینیاتور نهایت
اندیشه در بهکارگیری خط، شکل و رنگ وجود دارد؛ این هنر دارای پتانسیل
بالایی است و میتوان در سطح بالا به آن پرداخت.
طالعینیا در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر یک سونامی مدرنیزم
(جریان نوگرایی) وارد هنر نقاشی سنتی ما شده و در حال نابود کردن نقاشی
سنتی و آیینی ایرانی است. غافل از اینکه سبکهای سنتی نقاشی همانند «قهوه
خانهای»، مدرن هستند.
این هنرمند در پاسخ به راهکار موجود برای بقای حیات نقاشی قهوهخانهای
گفت: اگر بخواهیم فعالیت در این شاخه از نقاشی ادامه داشته باشد باید در
قدم اول مدیریت را اصلاح کنیم و در واقع از مدیرانی استفاده کنیم که با این
هنر هم آشنا باشند و از آن فراری نباشند.
وی ادامه داد: البته میتوان برای آشنا کردن استادان رشته هنر و مدیران
مرتبط با هنر نقاشی بهصورت آکادمیک با نقاشی قهوه خانهای، کلاسهایی را
برگزار کرد. در این صورت این افراد دیگر از هنر نقاشی قهوه خانهای دوری
نخواهند کرد و حتی هنرجویان را نیز برای فعالیت در این شاخه هنر تشویق
خواهند کرد.
او ضمن اشاره به فعالیتهای اخیر فرهنگستان هنر برای احیای نقاشی قهوه
خانهای گفت: اگر فعالیتهایی از این قبیل و همچنین نمایشگاههایی برای
نمایش آثار سنتی و قهوهخانهای برگزار شود میتوان به حیات این هنر ایرانی
امیدوار بود.
طالعینیا با اظهار اینکه در نظر گرفتن موزه برای آثار نقاشی
قهوهخانهای ایده جالبی است، بیان کرد: داشتن موزه برای نمایش آثار این
سبک از نقاشی کافی نیست و برای احیای این هنر باید از آن حمایت کرد.
بهگونهای که هم از لحاظ مالی تأمین شود و هم اینکه تبلیغات لازم برای جذب
هنرجویان به این هنر صورت بگیرد در غیر این صورت نمیتوان به حیات این هنر
امیدوار بود.
او در پایان درباره فعالیت هنری خود گفت: کار من در نقاشی قهوهخانهای در شاخه پردهکِشی با گرایشات مدرن و پست مدرن است.