تلاش 27 ماهه برای ممنوعیت شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با اشاره به مقاومت برای عدم شمارهگذاری موتورسیکلتها گفت: در آن زمان مقاومت بسیاری برای این موضوع وجود داشت که باعث شد اجرای این کار ۲۷ ماه طول بکشد.
تبسم مهر - دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با اشاره به مقاومت برای عدم شمارهگذاری موتورسیکلتها گفت: در آن زمان مقاومت بسیاری برای این موضوع وجود داشت که باعث شد اجرای این کار 27 ماه طول بکشد.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، وحید حسینی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور در جریان هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که صبح امروز با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه 70 درصد از آلودگیهای هوای تهران از تردد خودروها و موتورسیکلتها است گفت: یک خودروی دیزلی چند برابر یک خودرو کاربراتوری آلودگی تولید میکند.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور ادامه داد: با تلاشهای بسیار و البته 27 ماهه سرانجام از ابتدای سال 96 شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شد که البته در یک بازه زمانی که قرار بود این قانون اجرا شود متاسفانه شاهد بودیم که مسئولان اقدام به شمارهگذاری 700 هزار موتورسیکلت کردند.
حسینی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو بودهایم صدور گواهینامه زیست محیطی بوده است که متاسفانه این گواهینامه شفافیت لازم را نداشته است که در همه جای دنیا گواهینامه زیست محیطی موضوعی است که توجه ویژهای را به آن دارند اما در کشور ما زمان این گواهینامه نامحدود بوده است و همین امر مشکلات بسیاری را بوجود آورده است.
وی بیان کرد: طبق قانون هوای پاک اقداماتی در خصوص راهاندازی وبسایتی برای صدور گواهینامه زیست محیطی انجام گرفت و در واقع هم اکنون گواهینامهها در این بخش به این شکل ارائه میشوند.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور گفت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم که شرکتهای خودروساز فقط به دنبال شعارهای خوب و قشنگ در خصوص حفظ محیط زیست بودهاند و البته هیچگاه به این شعارها عمل نکردهاند و همین امر مشکلات عدیدهای را در بحث آلودگی و مرگ و میر انسانها بوجود آورده است.
حسینی با بیان اینکه رعایت مسائل محیط زیست پیچیدگیهای خود را دارد گفت: رعایت این مسائل قاعدتا باعث افزایش قیمتها میشود و به همین دلیل خودروسازها تمایلی به انجام اینگونه موارد ندارند و البته مردم نیز به دنبال خودروها با آپشنهای زیاد هستند و به همین جهت باید حاکمیت نظارت دقیق و کاملی را در خصوص فرآیند ساخت خودروها انجام دهد.
وی با طرح این پرسش که چه لزومی دارد که ما از تجربههای ناموفق کشورهای اروپایی در بحث تولید خودرو استفاده کنیم، تصریح کرد: برخی از این تجربهها مشکلات بسیاری را برای کشورهای اروپایی بوجود آورده است و ما همچنان اصرار داریم که از این تجارب ناموفق استفاده کنیم. به عنوان مثال 50 درصد از ناوگان سواری اروپایی دیزلی است و این امر مشکلاتی برای این کشورها بوجود آورده است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور ادامه داد: متاسفانه علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته، آلودگی خودروهای دیزلی هنوز حل نشده است و ما همچنان در این بخش با مشکلات عدیدهای روبرو هستیم.
حسینی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری و آلودگی بیش از حد هوای تهران هستیم گفت: ما میتوانیم به سمت انژکتوری کردن اینگونه موتورسیکلتها پیش رویم و به مراتب میزان آلودگی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه تجهیزات کنترل آلایندگی در خودروها باید همراه با ضمانت باشد گفت: این تجهیزات باید 7 تا 8 سال ضمانت داشته باشند و اخذ معاینه فنی نیز باید زمان آن برای خودروهای نو به 2 سال کاهش پیدا کند.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور در پایان به طرح LEZ اشاره کرد و گفت: این طرح جالبی است ما متاسفانه شاهد هستیم که در سایر شهرها زیرساخت برای اجرای این طرح فراهم نیست و حتی در تهران نیز مشخص نیست این طرح اجرا میشود یا خیر.
اعلام دو گزینه نهایی جایگزین طرح زوجوفرد
انتهای پیام/