مهر گزارش میدهد؛
مخالفت رانندگان با خصوصیسازی پایانههای بار/مشکلات بیشتر میشود؟
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به دنبال واگذاری پایانههای بار به صنف حمل و نقل است، برخی تشکلهای این بخش با این واگذاری مخالف هستند.
تبسم مهر - در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به دنبال واگذاری پایانههای بار به صنف حمل و نقل است، برخی تشکلهای این بخش با این واگذاری مخالف هستند.
به گزارش خبرنگار مهر ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی 20 دی ماه امسال در مراسم افتتاح شهرک حمل و نقل، از واگذاری برخی پایانههای بار به بخش خصوصی خبر داد.
همچنین عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در گفت وگویی که هفته گذشته با خبرنگار مهر داشت، از آغاز فرآیند واگذاری این پایانهها در قالب مناقصه از سال آینده و با اولویت واگذاری به صنف حمل و نقل خبر داد.
اما فعالان صنف حمل و نقل جاده ای به واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی معترض هستند.
مدیریت و مالکیت پایانههای بار از زمانی که عملیات جابه جایی بار در ایران به کامیونها واگذار شد، در اختیار دولتها بوده است؛ حتی از زمانی که تصمیم به واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی گرفته شد، پایانههای بار از شمول اجرای اصل 44 قانون اساسی خارج شدند.
مشکلات پایانههای بار با واگذاری به بخش خصوصی رفع نمیشود
برخی کارشناسان معتقدند مشکلات پایانههای بار، از جنس مشکلات سایر دستگاههای دولتی نیست که با تغییر مدیریت و واگذاری به بخش خصوصی برطرف شود؛ بلکه نیاز به مدیریت قوی دارد تا بتواند میان دستگاههای متعدد مرتبط با حمل و نقل به خصوص در پایانههای بار بندری یا مرزی ارتباط و تعامل برقرار کند؛ به خصوص که ایجاد هماهنگی میان دستگاه هایی چون گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی، نهادهای امنیتی، نظارتی و انتظامی و بسیاری دستگاههای دیگر ذی مدخل در حوزه حمل و نقل و تزانزیت جاده ای نیاز به مدیریت و نظارت فوق العاده ای دارد؛ حال آنکه بخش خصوصی کشورمان تا کنون تا این حد توانمند نشده که بتواند هماهنگی در این سطح ایجاد کند.
دبیر کانون رانندگان: ساخت شهرک یعنی ایجاد رانتهای میلیاردی برای عدهای خاص
احمد کریمی دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حرکت این وزارت خانه به سمت احداث شهرکهای حمل و نقل گفت: در بخش پایانههای بار دو سیاست از سوی سازمان راهداری دنبال میشود یکی واگذاری پایانهها و دیگری تبدیل برخی پایانههای بار به شهرک حمل و نقل مانند تبدیل پایانه بار نسیم شهر در استان تهران به شهرک حمل و نقل استان است؛ سؤال این است که این شهرکها که گفته میشود قرار است جای پایانههای بار را بگیرد و از سوی بخش خصوصی ساخته شود، چه ارزش افزوده ای در بخش حمل و نقل جاده ای ایجاد میکنند؟ قطعا وزارت راه برای آن جوابی ندارد چون این واگذاری، تنها برای عده معدودی فایده دارد.
وی ادامه داد: فرآیند ساخت شهرکهای حمل و نقل به این صورت است که یک قطعه زمین بی ارزش با قیمت پایین خریداری میشود سپس برای آن مجوزی به عنوان محل ساخت شهرک حمل و نقل صادر میشود که سبب افزایش ارزش آن زمین میشود و ارزش زمین چند برابر میشود. بعد هم با اموال مردم و بودجه عمومی، خدمات جدید مانند دوربرگردانها و پلها و دسترسیهای جدید به آزادراهها و بزرگراهها برای توسعه این شهرک حمل و نقل ساخته میشود که درنتیجه ارزش افزوده جدیدی برای آن زمین و به اصطلاح شهرک خصوصی حمل و نقل ایجاد میشود. به عبارت دیگر زمینی که متری 50 هزار تومان خریداری شده با این مجوزها و خدمات عمومی به متری 5 میلیون تومان میرسد.
وی افزود: این طرحی بود که در زمان کشاورزیان نیز پیگیری میشد اما نهایتا وی به این نتیجه رسید که پیگیری این طرح سبب ایجاد رانت جدید میشود و ایجاد انحصار برای عده ای خاص، یک اشتباه استراتژیک از سوی سازمان راهداری خواهد بود.
پایانههای بار دولتی زیانده هستند/برای بخش خصوصی نمیصرفد
این فعال صنفی درباره واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی گفت: پایانههای بار کشور اکثرا مستهلک و فرسوده هستند و در حال حاضر اگر بخواهند آن را واگذار کنند، هزینه نگهداری و بازسازی بسیار بالایی خواهند داشت و هر کس این پایانهها را تحویل بگیرد، با هزینه اولیه بسیار بالایی مواجه میشود. کما اینکه تاکنون چندبار مدیریت پایانه بزرگ امیرکبیر در اصفهان به دلیل هزینههای بالای نگهداری آن تغییر کرده و پیمانکاران نمیتوانند از پس هزینههای آن بربیایند.
وی ادامه داد: آیا قرار است پایانههای بار صرفا به غرفه هایی برای حضور شرکتهای حمل و نقلی و باربریها تبدیل شود؟ این در حالی است که پایانههای بار موجود هیچ محلی برای استراحت رانندهها ندارند. پایانه حمل و نقل تعریف جهانی دارد که متأسفانه پایانههای بار ما فاقد استانداردهای لازم هستند.
وی تأکید کرد: به نظر من دولت به دنبال واگذاری پایانههای بار است چون همه پایانهها زیان ده هستند و دولت میخواهد این زیان را به بخش خصوصی منتقل کند. متأسفانه سازمان راهداری از 20 سال پیش شعار شرکت محوری را سر میدهد اما نتوانسته یک شرکت واقعی حمل و نقل ایجاد کند که کار آن فعالیت در همه شقوق حمل و نقل به طور تخصصی باشد.
کریمی افزود: در حال حاضر در پایانههای بار بزرگ، همه فعالیتها در اختیار شرکتهای حمل و نقلی است و رانندگان هیچ نقشی ندارند. اگر واگذاریهای پایانههای بار نهایی شود، باز هم این شرکتها هستند که در پایانهها قدرت میگیرند و رانندگان به حاشیه رانده میشوند.
رئیس سندیکای حمل و نقل: رانندگان با واگذاری پایانههای بار موافق نیستند
رضا خادمی زاده رئیس سندیکای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر با ابراز نارضایتی از واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی گفت: در حال حاضر رانندگان با موضوع مدیریت سازمان راهداری بر پایانههای بار مشکلی ندارند که با واگذاری آن به بخش خصوصی برطرف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با واگذاری پایانهها به بخش خصوصی موافق هستید، افزود: اگر پایانهها به بخش خصوصی واگذار شود، همین میزان نظارت کمی هم که بر پایانههای بار و سالنهای اعلام بار وجود دارد، حذف میشود. چون شرکتهای حمل و نقلی، این پایانهها و نحوه نوبت دهی را در اختیار خواهند گرفت.
وی با اعلام مخالفت رانندگان بار جاده ای به واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی اظهار داشت: این کار در راستای واگذاری کار به فعالان صنفی نیست؛ بلکه در راستای واگذاری اموال دولتی انجام خواهد شد که درنتیجه به سود دولت و به زیان صنف واقعی حمل و نقل جاده ای خواهد بود.