آخرین مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

مخالفت رانندگان با خصوصی‌سازی پایانه‌های بار/مشکلات بیشتر می‌شود؟ اقتصادی

مخالفت رانندگان با خصوصی‌سازی پایانه‌های بار/مشکلات بیشتر می‌شود؟

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به دنبال واگذاری پایانه‌های بار به صنف حمل و نقل است، برخی تشکل‌های این بخش با این واگذاری مخالف هستند.

تبسم مهر - در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به دنبال واگذاری پایانه‌های بار به صنف حمل و نقل است، برخی تشکل‌های این بخش با این واگذاری مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی 20 دی ماه امسال در مراسم افتتاح شهرک حمل و نقل، از واگذاری برخی پایانه‌های بار به بخش خصوصی خبر داد.
همچنین عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در گفت وگویی که هفته گذشته با خبرنگار مهر داشت، از آغاز فرآیند واگذاری این پایانه‌ها در قالب مناقصه از سال آینده و با اولویت واگذاری به صنف حمل و نقل خبر داد.
اما فعالان صنف حمل و نقل جاده ای به واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی معترض هستند.
مدیریت و مالکیت پایانه‌های بار از زمانی که عملیات جابه جایی بار در ایران به کامیون‌ها واگذار شد، در اختیار دولت‌ها بوده است؛ حتی از زمانی که تصمیم به واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی گرفته شد، پایانه‌های بار از شمول اجرای اصل 44 قانون اساسی خارج شدند.
مشکلات پایانه‌های بار با واگذاری به بخش خصوصی رفع نمی‌شود
برخی کارشناسان معتقدند مشکلات پایانه‌های بار، از جنس مشکلات سایر دستگاه‌های دولتی نیست که با تغییر مدیریت و واگذاری به بخش خصوصی برطرف شود؛ بلکه نیاز به مدیریت قوی دارد تا بتواند میان دستگاه‌های متعدد مرتبط با حمل و نقل به خصوص در پایانه‌های بار بندری یا مرزی ارتباط و تعامل برقرار کند؛ به خصوص که ایجاد هماهنگی میان دستگاه هایی چون گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی، نهادهای امنیتی، نظارتی و انتظامی و بسیاری دستگاه‌های دیگر ذی مدخل در حوزه حمل و نقل و تزانزیت جاده ای نیاز به مدیریت و نظارت فوق العاده ای دارد؛ حال آنکه بخش خصوصی کشورمان تا کنون تا این حد توانمند نشده که بتواند هماهنگی در این سطح ایجاد کند.
دبیر کانون رانندگان: ساخت شهرک یعنی ایجاد رانت‌های میلیاردی برای عده‌ای خاص
احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حرکت این وزارت خانه به سمت احداث شهرک‌های حمل و نقل گفت: در بخش پایانه‌های بار دو سیاست از سوی سازمان راهداری دنبال می‌شود یکی واگذاری پایانه‌ها و دیگری تبدیل برخی پایانه‌های بار به شهرک حمل و نقل مانند تبدیل پایانه بار نسیم شهر در استان تهران به شهرک حمل و نقل استان است؛ سؤال این است که این شهرک‌ها که گفته می‌شود قرار است جای پایانه‌های بار را بگیرد و از سوی بخش خصوصی ساخته شود، چه ارزش افزوده ای در بخش حمل و نقل جاده ای ایجاد می‌کنند؟ قطعا وزارت راه برای آن جوابی ندارد چون این واگذاری، تنها برای عده معدودی فایده دارد.
وی ادامه داد: فرآیند ساخت شهرک‌های حمل و نقل به این صورت است که یک قطعه زمین بی ارزش با قیمت پایین خریداری می‌شود سپس برای آن مجوزی به عنوان محل ساخت شهرک حمل و نقل صادر می‌شود که سبب افزایش ارزش آن زمین می‌شود و ارزش زمین چند برابر می‌شود. بعد هم با اموال مردم و بودجه عمومی، خدمات جدید مانند دوربرگردان‌ها و پل‌ها و دسترسی‌های جدید به آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها برای توسعه این شهرک حمل و نقل ساخته می‌شود که درنتیجه ارزش افزوده جدیدی برای آن زمین و به اصطلاح شهرک خصوصی حمل و نقل ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر زمینی که متری 50 هزار تومان خریداری شده با این مجوزها و خدمات عمومی به متری 5 میلیون تومان می‌رسد.
وی افزود: این طرحی بود که در زمان کشاورزیان نیز پیگیری می‌شد اما نهایتا وی به این نتیجه رسید که پیگیری این طرح سبب ایجاد رانت جدید می‌شود و ایجاد انحصار برای عده ای خاص، یک اشتباه استراتژیک از سوی سازمان راهداری خواهد بود.
پایانه‌های بار دولتی زیان‌ده هستند/برای بخش خصوصی نمی‌صرفد
این فعال صنفی درباره واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی گفت: پایانه‌های بار کشور اکثرا مستهلک و فرسوده هستند و در حال حاضر اگر بخواهند آن را واگذار کنند، هزینه نگهداری و بازسازی بسیار بالایی خواهند داشت و هر کس این پایانه‌ها را تحویل بگیرد، با هزینه اولیه بسیار بالایی مواجه می‌شود. کما اینکه تاکنون چندبار مدیریت پایانه بزرگ امیرکبیر در اصفهان به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری آن تغییر کرده و پیمانکاران نمی‌توانند از پس هزینه‌های آن بربیایند.
وی ادامه داد: آیا قرار است پایانه‌های بار صرفا به غرفه هایی برای حضور شرکت‌های حمل و نقلی و باربری‌ها تبدیل شود؟ این در حالی است که پایانه‌های بار موجود هیچ محلی برای استراحت راننده‌ها ندارند. پایانه حمل و نقل تعریف جهانی دارد که متأسفانه پایانه‌های بار ما فاقد استانداردهای لازم هستند.
وی تأکید کرد: به نظر من دولت به دنبال واگذاری پایانه‌های بار است چون همه پایانه‌ها زیان ده هستند و دولت می‌خواهد این زیان را به بخش خصوصی منتقل کند. متأسفانه سازمان راهداری از 20 سال پیش شعار شرکت محوری را سر می‌دهد اما نتوانسته یک شرکت واقعی حمل و نقل ایجاد کند که کار آن فعالیت در همه شقوق حمل و نقل به طور تخصصی باشد.
کریمی افزود: در حال حاضر در پایانه‌های بار بزرگ، همه فعالیت‌ها در اختیار شرکت‌های حمل و نقلی است و رانندگان هیچ نقشی ندارند. اگر واگذاری‌های پایانه‌های بار نهایی شود، باز هم این شرکت‌ها هستند که در پایانه‌ها قدرت می‌گیرند و رانندگان به حاشیه رانده می‌شوند.
رئیس سندیکای حمل و نقل: رانندگان با واگذاری پایانه‌های بار موافق نیستند
رضا خادمی زاده رئیس سندیکای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر با ابراز نارضایتی از واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی گفت: در حال حاضر رانندگان با موضوع مدیریت سازمان راهداری بر پایانه‌های بار مشکلی ندارند که با واگذاری آن به بخش خصوصی برطرف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با واگذاری پایانه‌ها به بخش خصوصی موافق هستید، افزود: اگر پایانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، همین میزان نظارت کمی هم که بر پایانه‌های بار و سالن‌های اعلام بار وجود دارد، حذف می‌شود. چون شرکت‌های حمل و نقلی، این پایانه‌ها و نحوه نوبت دهی را در اختیار خواهند گرفت.
وی با اعلام مخالفت رانندگان بار جاده ای به واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی اظهار داشت: این کار در راستای واگذاری کار به فعالان صنفی نیست؛ بلکه در راستای واگذاری اموال دولتی انجام خواهد شد که درنتیجه به سود دولت و به زیان صنف واقعی حمل و نقل جاده ای خواهد بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند