معاون دانشگاه فرهنگیان:
نگاه تبعیضی و ممیزی به تشکلهای دانشجویی نداریم
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: ما هیچگونه نگاه تبعیضی، سلیقهای و ممیزی به تشکلهای دانشجویی در این دانشگاه نداریم.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، علی محمدی در افتتاحیه چهارمین جشنواره رویش ویژه دانشجو معلمان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای فرهنگیان کشور که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه راهبرد اصلی ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی، نگاه برابر به تشکلهای دانشجویی است، اظهار کرد: ما به تشکلهای قانونی احترام میگذاریم و هیچگونه نگاه تبعیضی، سلیقهای و ممیزی به تشکلهای دانشجویی نداریم و توجه به ذائقه همه آنها برای ما اهمیت دارد. چراکه داشتن نگاه سلیقهای به تشکلهای دانشجویی آسیب زا است.
وی با بیان اینکه برای تربیت معلم فرهیخته راهی بهجز تربیت معلمان در تشکلهای فرهنگی و اجتماعی نیست، ادامه داد: حیات دانشگاه وابسته به فعالیتهای تشکلهای دانشجویی است، آنچه که معلم را نقاد، پرسشگر و فعال و مؤمن تربیت میکند، همین تشکلها هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در تنگناهای مالی دانشگاه طی دو مرحله از تشکلهای دانشجویی به منظور هویت بخشی، هرچند ناچیز حمایت مالی کردن که نشانهای از توجه دانشگاه به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی است.
نهایت تلاش را برای احیای تشکلهای دانشجویی خواهیم کرد
محمدی با تاکید براینکه نهایت تلاش خود را برای احیای تشکلهای دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان خواهیم کرد، گفت: وجه تمایز ما با سایر دانشگاهها در حوزه تربیتی و فرهنگی است زیرا اگر به این حوزه توجه نکنیم نباید انتظار معلم پویا داشته باشیم. معلمان باید با نشاط باشند زیرا معلم ناامید خطرناک است.
وی در خصوص چهارمین نمایشگاه رویش دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: از 31 استان 600 دانشجو معلم دستاوردها، نشریات و خلاقیت و ایدههای فرهنگی و اجتماعی خود در این نمایشگاه به نمایش گذاشتهاند. اهمیت جشنواره رویش در این است که منجر به تربیت معلم مؤمن، نقاد، حساس نسبت به مسائل جامعه میشود.
محمدی تاکید کرد: جشنواره رویش اقدام عملی دانشگاه فرهنگیان در توجه به جنبشهای دانشجویی در حوزه علمی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی است. آرزوی ما این است که تشکلهای دانشجویی فعال و پرنشاط باشند، همان مطالبهای که مقام معظم رهبری به شدت خواستار آن هستند اما متأسفانه ما به دلایلی شاهد سستی و رخوت در این زمینه هستیم و امیدواریم این نشاط از طریق تشکلهای فرهنگی به توده دانشجویان سرایت کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ما بنا نداریم که در حوزه سازمان مرکزی تنها عمل کننده باشیم، عنوان کرد: ما معتقدیم باور فعالیت تشکلهای دانشجویی بهترین کمک به آنها است، اگرچه که حمایتهای مالی هم اهمیت دارد اما باور فرهنگی مهمتر است.
محمدی اظهار کرد: امروز پرچم تربیت معلم پس از یک دهه کم مهری دوباره برافراشته شده است، باید برای اعتلای دانشگاه فرهنگیان که اکنون در مرحله حساس خود قرار دارد، به شکل دیگری از این موفقیت بزرگ حمایت کنیم.
وی خطاب به فعالان فرهنگی دانشجویی، افزود: معطل فعالیتهای فرهنگی نمانید و انتظار نباشید تا کسی از شما حمایت کند به سلایق هم احترام بگذارید و اهل گفتگو و مناظره باشید. شما باید حلقه اتصال دانشجویان با دانشگاه باشید.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم دانشجو معلمان فعال فرهنگی و اجتماعی در جشنواره رویش را به عنوان سفیران فرهنگی به دانشگاهها بفرستیم.
فعالیت 1200 تشکل دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان
به گزارش ایسنا، کیانا کاوه نیز در این مراسم طی سخنانی تاکید کرد: 627 کانون فرهنگی، ادبی و اجتماعی، 120 انجمن علمی فعال منطبق بر 14 رشته درسی، 40 تشکل اسلامی، 138 نشریه و تعدادی از هیئتهای مذهبی در تمام مراکز دانشگاه فرهنگیان کشور فعالیت میکنند.
وی، جشنواره رویش را فضایی برای تبادل تجربیات و هم افزایی میان دانشجویان معلمان دانست و تصریح کرد: 31 غرفه از استانهای مختلف کشور در چهارمین نمایشگاه رویش برپا شده است که گزارش عملکرد یکساله خود را در پنج تشکل انجمن علمی، هیئتهای مذهبی، کانون فرهنگی، انجمن اسلامی و نشریات در قالبهای مختلف صوتی، تصویری و مکتوب به نمایش گذاشته اند .
مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در کنار این نمایشگاه در طول سه روز، کارگاههای توانمندسازی با موضوع مدیریت گروهی، مهارتهای ارتباط اجتماعی مؤثر ویژه دانشجویان برگزار خواهد شد. هدف از این نمایشگاه این است که دانشجویان در فرایند برپایی غرفهها کنار یکدیگر قرار بگیرند و کار جمعی را آموزش ببینند.
کاوه اظهار کرد: یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره رویش این است که سه عنصر کلیدی عرصه تعلیم و تربیت، استاد، دانشجو و کارشناس فرهنگی گردهم آمده اند و امیدواریم این الگو در آینده نزدیک در هر یک از استانها بازسازی شود.
وی یادآور شد: جشنواره رویش پسران دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان نیز از سوم بهمن ماه در خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
نظام تعلیم و تربیت به شدت نیازمند حضور فعالان فرهنگی در میان معلمان است
رمضان نیری ، سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز در این مراسم عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت به شدت نیازمند حضور فعالان فرهنگی در معلمان است. معلم در سند تحول، معلم فیزیکی نیست بلکه معلمی است که مسئول تربیت دانش آموزان است نه تنها آموزش درس فیزیک و شیمی و… به آنان.
وی تاکید کرد: سالهاست که بحث از تحول بنیادین در آموزش و پرورش است اما فراموش نکنید این تحول در ساختار نمیافتد بلکه در مدرسه توسط معلمی که خود رشد یافته و تمام ساحتی است، ایجاد خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه معلمی لزوماً با پاس کردن یکسری درس حاصل نمیشود بلکه یک فرایند تکاملی است که تا پایان خدمت ادامه دارد، اضافه کرد: در این فرایند آموزشهای داده شده، تأثیر دارد، اما یک پروژه خودسازی و خودمدیریتی ، هم آموزی برای رشد فرد نیز اثرگذار است که یکی از اهداف جشنواره رویش نیز محسوب میشود.
نیری خاطرنشان کرد: قطعاً آینده آموزش و پرورش با چنین معلمانی بهتری خواهد بود.
چهارمین جشنواره رویش دانشگاه فرهنگیان ویژه دختران دانشجو معلم از 6 الی 8 بهمن ماه در پردیس شهید بهشتی مشهد در حال برگزاری است.
انتهای پیام