مشاور نوبخت: در شرایطی نیستیم که برای هر وزارت خانه بودجه کلان اختصاص دهیم
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مشاور سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مطالبه شفاف سازی لایحه بودجه باید از طرف نمایندگان مجلس باشد، گفت: دستگاهها موظف اند اعلام کنند که در جهت کاهش هزینهها چه اقداماتی صورت داده اند.
تبسم مهر - مشاور سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مطالبه شفاف سازی لایحه بودجه باید از طرف نمایندگان مجلس باشد، گفت: دستگاهها موظف اند اعلام کنند که در جهت کاهش هزینهها چه اقداماتی صورت داده اند.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، پس از به تعویق افتادنهای فراوان سرانجام اوایل دی ماه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت ارائه شد. از زمان تحویل لایحه بودجه تا کنون نزدیک به یک ماه گذشته است اما علیرغم ادعای دولت مبنی بر شفافکردن لایحه بودجه، بررسی گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاکی از عدم شفافیت بودجه 98 است و خلاف این ادعا را نشان میدهد. تحریمها و مشکلات ناشی از تحریم دلایل مطرح شده دولت برای دیرکرد در ارائه لایحه بودجه کل کشور بود؛ علاوه بر آن سهم واریز به صندوق توسعه ملی باید 34% باشد اما دولت این سهم را در لایحه تا 10% کاهش داده بود به دلیل آنکه موضوع صندوق توسعه ملی مربوط به سیاستهای کلی نظام است؛ طبیعتاً برای تصمیمگیری درباره آن حتماً باید نظر رهبری اخذ شود و در نهایت به دستور ایشان مقرر شد این سهم تاحدودی بیشتر شده و به 20% رسد این موضوعات دلایل دیرکرد و به تعویق افتادن تحویل لایحه به مجلس بود؛ به هر حال بودجه 98 دارای نقاط مبهمی است که همچنان این نقاط مبهم پابرجاست و خبر از شفافیت آن نیست. لایحه بودجه 98 منجر به اعتراض برخی از نماینده و کارشناسان شده است. با وجود نواقص در لایحه بودجه 98 شاهد استعفا وزیر بهداشت و اختلاف نظر مسئولین نسبت به لایحه بودجه 98 هستیم. در خصوص بررسی لایحه بودجه سال آینده با موید حسینی صدر مشاور سازمان برنامه و بودجه و کارشناس امور اقتصادی گفت و گویی انجام شده، که در ادامه قابل مشاهده است. در این گفت و گو به ضرورت کاهش هزینهها و مطالبه گری نمایندگان مجلس اشاره شده است و سعی در شفافیت برخی از نقاط مبهم لایحه بودجه سال آینده داشته ایم.
تسنیم: آیا بودجه باید تمام هزینههای دولت را پوشش دهد؟ یا بودجه دولت باید صرفا جهت شروع کار و فعالیت باشد و بقیه هزینهها از درآمدهای هر سازمان و ارگان پرداخت شود؟
حسینی صدر: در شرایط فعلی جامعه مردم تنها خواستار افزایش رونق در تولید و سرمایه گذاریهای هدفمند هستند تا بتوانیم به وسیله آن تورم را کنترل کنیم و عدالت در سطح جامعه برقرار شود بطور کلی مردم به دنبال اجرای مر و متن قانون اساسی هستند. باید همه خودمان را بر اساس قانون اساسی تنظیم نماییم. نقطه شروع میبایست قانون اساسی باشد. بودجه نه به شوری است که بعضیها الان میگویند و نه بودجه بی عیب و نقصی است برخی از عیبهای بوجه را خود دولت میداند. رییس جمهور در یکی از سخنرانیهای اخیر خود از دید من اینگونه گفت که میخواهد اصلاحات ساختاری بیشتری در بودجه داشته باشد اما از توان او خارج است. نوبت مجلس است تا با بررسی دقیق در جهت رفع نواقص و ایرادات بودجه گام بردارد. مجلس باید به جزئیات در خصوص درآمدها و هزینهها و تخصیصها و ... ورود کند. در بعضی از موارد هزینههای بی پایه و اساسی انجام میشود که میبایست جلوی این مخارج گرفته شود. مردم ما تشنه درست کاری هستند در همه ارکان مدیریتی کشور فکر میکنم غیر از حوزه دفاعی که به نظرم خوب عمل میکنند عموما در دیگر سیستمها دچار آفت شده ایم و این آفتها ناشی از ایجاد شبکهها و یا نحوه گزینشها هستند. بودجه دولتی میتواند بخشی از هزینه های سازمانها را پرداخت کند مابقی هزینهها باید از طرف خود سازمانها تامین شود.
تسنیم: از نظر شما کدام هزینهها و مخارج باید مدیریت شود و یا جلوی آنها گرفته شود؟
حسینی صدر: بطور مثال طرح سلامت 5 سال است که در حال اجرا میباشد البته طرح خوب و مناسبی هم بوده است اما نکات ضعف نیز داشته است؛ باید بررسی کرد در این مدت دریافتی پزشکان چه میزان به حق بوده است. در دنیا پزشکان و متخصصها چقدر درآمد دارند و در ایران این درآمد چقدر است البته منظور پزشکان عمومی و کسانی که درآمد منطقی دارند، نیست منظور پزشکانی است که درآمد بالای 100 میلیون در ماه دارند. باید دید که طرح تحول سلامت چقدر توانسته این درآمدها را حذف کند. با توجه به بودجه ای که در این چند سال به این بخش تخصیص داده شده است همچنان شاهد مافیای واردات دارو، اخذ مجوزهای پزشکی، قیمتهای سرسام آور و قراردادن امتیازهای ویژه جهت راه اندازی داروخانه هستیم با این شرایط حق داریم که نسبت به این بخش معترض باشیم و اشکلات موجود را بیان کنیم. موضوع دیگری که در این بخش مطرح است عدم وجود کارتخوان در مطبها است که این امر غیر قانونی بوده؛ طبق قانون برنامه توسعه دریافتی تمامی پزشکان باید از طریق صندوق مکانیزه باشد.
تسنیم: براساس عملکرد سال اول برنامه ششم میزان اعتبارات و بودجه تخصیص یافته اعلام شده است نظر شما در خصوص شفاف سازی به اینصورت چیست؟
حسینی صدر: یکی از کارهای خوبی که انجام میشود و باید ادامه هم داشته باشد شفاف سازی پرداختهای بودجه است. به طور مثال در آلمان تابلوهایی الکترونیکی قرار دادهاند که لحظه به لحظه از بودجه گزارش میدهد و ریز به ریز مبالغ را مشخص میکنند امسال سازمان برنامه برای اولین بار پیوست واگذاری و اعتبارات تخصیص یافته را نیز منتشر کرده است. سازمان برنامه و بودجه موظف است این شفاف سازی را انجام دهد این پول و بودجه برای مردم است بنابراین این حق آنهاست تا از جزئیات و هر ریال خرج شده آن خبر داشته باشند. البته بهتر است سازمانهای مردم نهاد ( NGO ) شکل بگیرند تا چگونگی پرداختها را رصد کند.
تسنیم: منظور شما این است که نهاد غیر دولتی و البته متخصص باید این شفاف سازی را انجام دهند؟
حسینی صدر: اگر قصد شفاف سازی در خصوص پرداختها داریم این کار وظیفه اقتصاددانها رسانه ها، سازمانهای مردم نهاد ( NGO ) و دانشگاهیان است تا اعداد و ارقام بودجه را دقیقتر بررسی کنند. بررسی و شفاف سازی لایحه بودجه و اعتبارات تخصیص یافته شده نیازمند یک متخصص است. در کشور هر استان نهاد نظارتی دارد که بر مخارج هزینهها و درآمدهای هر بخش در استان خود نظارت دارد، مدارک جمع آوری شده این نهادهای نظارتی به چه دردی خواهد خورد؟ باید این اسناد و مدارک را بررسی کرد و جزئیات آن شفاف شود. بطور مثال در جهاد کشاورزی، مردم باید بدانند که چند هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است. آیا این میزان اعتبار تخصیص یافته شده درکشوری که با بی آبی مواجه است منجر به اصلاح الگوی کشت شده است؟ آیا راهکاری تعبیه شده که یکباره محصولات کشاورزی گران نشود؟ متاسفانه در حال حاضر این اعتبارات صرفا مختص طرحهای عمرانی نیست. سازمان برنامه و بودجه باید عملکرد مثلا جهاد کشاورزی را بررسی کند و همینطور نمایندگان مجلس باید به جزئیات آن ورود کنند.
تسنیم: به نظر شما دلیل مشکلات بوجود آمده حال حاضر کشور چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که از قالبهای جدید در اداره و بودجه ریزی کشور استفاده کنیم؟
حسینی صدر: در برنامه ریزی بودجه ، صنعت، سرمایه گذاری، اداره جامعه و ... قالب هایی طراحی شده است در این چهل سال تمامی دولتها به دنبال قالبهای گذشته و از پیش تعیین شده حرکت کرده اند این درحالیست که باید هر دولت درصدد تغییر و اصلاح الگوهای غلط گذشته باشد باید به دنبال شفاف سازی و راه حلهای بهتر باشد. بطور مثلا در وزارت نفت در قالبی که 60 تا 70 سال است اجرا کرده اند کارها پیش میرود و مسیر را ادامه میدهند. وزارت نفت نمیتواند ساختار را نوآرایی کند. کشور ما همیشه با یک تهدید سنگین یعنی ادامه تحریمها مواجه بوده است. در شرایط کنونی که انگیزه کار در جامعه وجود دارد و توانایی و ظرفیت بهرمندی از نخبههای کشور و توان علمی کشور را داریم در طی 10 تا 15 سال گذشته باید به قدری پالایشگاه میساختیم که الان نگرانی از بابت تحریمها نداشته باشیم تا در شرایط فعلی و ادامه تحریمها مشتقات نفتی، گازوئیل، بنزین، قیر فرآوردههای پتروشیمی صادر میکردیم.
تسنیم: ارزیابی کلی شما از لایحه بودجه سال آینده چگونه است؟
حسینی صدر: لایحه بودجه سال آینده تغییرات فراوانی داشته و شفافتر شده است. خزانه داری دولت از اول امسال پرداختها و اعتبارات تخصیص داده شده را مشخص کرده است؛ دولت سعی در کاهش هزینهها دارد و از سال گذشته تلاش کرده تا نرخ تورم هزینههای بودجه بیشتر نشود. دولت در سال گذشته ادعا کرد که ملزومات اجرایی شدن لایحه بودجه فراهم شده و اجرایی شده است اما در انتهای سال 97 هستیم و هرگز به آن اهداف خوب مد نظر دست نیافته ایم. در لایحه بودجه 98 هم دولت اعلام کرده است بودجه ریزی کلیه دستگاههای اجرایی مبتنی بر عملکرد آنها خواهد بود.
تسنیم: صرفه جویی در هزینههای دولت چقدر میتواند موثر واقع شود؟
حسینی صدر: صرفه جویی در هزینههای دولت یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت است که خوشبختانه دولت در این راستا قدماتی برداشته است. دولت سال گذشته دستورالعملهای مختلفی صادر کرد تا سفرها کم شود و در مصرف برق و آب صرفه جویی شود و سایر هزینههای تبلیغاتی و بی ثمر حذف بشود. در بودجه ریزی مبنی بر عملکرد باید بررسی شود که هر دستگاه چه میزان درآمد دریافت کرده اند و چه کارهایی انجام داده است نباید تنها به حوزه عمرانی نگاه عملکردی داشته باشیم. بلکه باید در حوزه خدمت رسانی موثر هم پیشرفت وجود داشته باشند و در این حوزه مخارج لازم انجام شود. در مورد کاهش هزینهها همچنان نیاز به تحول داریم بطور مثال وزارت خارجه در بسیاری از کشورها سفارتخانه دارد که با هیچکدام همکاری نداریم. آموزش و پروش مدارسی را در خارج از کشور تجهیز کرده است این مخارج در زمانی باید انجام شود که درآمد بالاست و کشور در تنگنا نیست اما امروز باید آنها را فرابخوانیم و در پرداخت هزینه به این بخشها صرف نظر کنیم.
تسنیم: جزئیات لایحه بودجه 98 همچنان شفاف نشده است و تنها گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس تا حدود به شفافیت آن پرداخته است؛ مطالبه شفاف سازی نقاط ابهام لایحه بودجه باید از طرف چه ارگانی باشد؟
حسینی صدر: مطالبه باید از طرف نمایندگان مجلس باشد نمایندگان ناظر بر دستگاههای اجرایی باید طلب گزارش از جزئیات مخارج دستگاهها را داشته باشند. دستگاهها موظف اند اعلام کنند که در جهت کاهش هزینهها چه اقداماتی صورت داده اند. در شرایطی نیستیم که برای هر وزارت خانه بودجه ای کلان اختصاص دهیم همه میدانند که کشور در تحریم قرار دارد. وزارت خانهها باید هزینهها را کم کنند.
اکثر مسوولین ارشد خارج از تهران ماشینهای لوکس دارند که اگر یکی از آنها را بفروش رسد هزینه ساخت یک مدرسه در روستا تامین خواهد شد. ساخت این مدرسه میتواند 250 شغل ایجاد کند. اگر در شرایط تنگنا مالی هستیم اول باید مسوولان این را احساس کنند بعد مردم که این چنین نیست اگر خوب عمل کنیم کشور ما به نقطه ای رسیده است که بدون فروش نفت میتواند خودش را اداره کند .
در حال حاضر بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی و 25 میلیون تن فولاد داریم و 500 هزار انواع روغنها را تولید میکنیم درآمدهای زیادی داریم اما مشکل کشور این است که هزینههای جانبی همراه با رشد کشور افزایش یافته است و در پی آن توقعات افزایش یافته است. بطور مثال چقدر بودجه صرف این فرهنگستانهای ترجمه میشود اما در مقابل آن دست آوردی ندارند اگر درآمد حاصل از فروش نفت و مالیات و درآمدهای متفرقه دولت را به درستی و عادلانه توزیع کنیم اگر تحریم 20 سال هم دوام داشته باشد از این شرایط عبور خواهیم کرد.
تسنیم: به نظر شما دلیل عدم ورود نمایندگان به برخی از موضوعات و عدم مطالبه گری آنها چیست؟
حسینی صدر: یکی از مشکلات مجلس این است که در یک سال گذشته در برخی از حوزهها کمتر ورود کرده است. به طور مثال امسال در خصوص گرانیهای سیگار شنیده ام که 5 تا 6 هزار میلیارد تومان گردش مالی غیرشفاف وجود دارد. پول به بخش واردات سیگار تخصیص داده شده است. در کشور ما امسال 10 تا 15 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی پرداخت شده است و نتیجه آن در زندگی مردم ملموس نیست. مجلس باید به این مسائل کلان رسیدگی کند و مسائل کوچک را کنار بگذارد. من فکر میکنم عدم ورود نمایندگان به دلیل این است که آنها با ارقام کلان آشنایی ندارند. در کشور انباشت تجربه نداریم و اگر فردی رشد کند سعی میکنیم او را متوقف کنیم؛ میانگین حضور نمایندگان ما در مجلس به 8 سال نمیرسد.
با یک حساب سر انگشتی در حدود 400 میلیون لیتر بنزین، گاز، نفت سفید و گازوئیل در کشور مصرف میکنیم به طور میانگین این را لیتری 300 میفروشیم یعنی هر لیتر در حدود 3 سنت به فروش میرسد در حالی که قیمت جهانی و عمده نیم دلار است و قیمت خرده فروشی 1 دلار است. عربستان الان هفت دهم دلار و هفتاد سنت میفروشد این یعنی در ماه حدود 90 هزار میلیارد تومان میسوزانیم مجلس باید این را محاسبه کند. مسئولیت پیگیری این موارد و ورود به جزئیات آن برعهده نمایندگان مجلس است.
تسنیم: با توجه به اینکه دولت نمیتواند هزینههای جاری خود را کاهش دهد، راهکار افزایش درآمدها چیست؟
حسینی صدر: ما ظرفیت محدودی داریم یعنی درآمدهای ما محدود است، از آن بیشتر نمیتوانیم هزینه کنیم نمیتوانیم بودجه عمرانی را به صفر برسانیم، هزینههای جاری 79 درصد است که 70 درصد آن صرف حقوق میشود. بنابراین هزینههای جاری دولت را نمیتوان کاهش داد در حدود 15 درصد از بودجه صرف پروژههای عمرانی میشود و 6 درصد صرف اوراق میشود که سالهای قبل فروخته اند. هزینههای را نمیتوان خیلی کاهش دارد دولت برای تامین مخارج لازم خود و افزایش درآمد نمیتواند مالیات را افزایش دهد و باید به دنبال درآمدهای مالیاتی جدید باشد و پایههای مالیاتی جدید ایجاد کند و اگر تا بحال فکر نکرده است از کسی که درآمد بالایی دارد مالیات بگیرد اگر موضوع وضع مالیات و مدیریت دقیق آن را ایجاد میکردیم سلطان سکه ای نداشتیم! باید درآمدهای مالیاتی خود را اصلاح کنیم. رویکرد دولت تاکید دارد کسانی که خوش حساب هستند را مالیاتشان را اضافه نکند و باید تشویق هم شوند اما باید منابع جدید مالیاتی ایجاد شود در مورد اوراق هم بی انصافی است که بگوییم اگر 60 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشیم این امر آینده فروشی است. در اقتصاد کلان کشور این رقمی نمیشود. علاوه بر آن 1 میلیون و 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم و بخشی از آن نقدینگی در قالب اوراق مشارکت به جریان خواهد افتاد و در پروژههای عمرانی محاسبه میشود و کمی از مشکلات کشور را حل میکند.
دولت نمیتواند هزینهها را خیلی کاهش دهد و برای تامین آن امکان افزایش مالیات را ندارد، بنابراین باید به دنبال درآمدهای مالیاتی جدید باشد و اقدام به ایجاد پایههای مالیاتی جدید کند.
تسنیم: چگونه باید شفافیت مالیاتی انجام شود؟
حسینی صدر: من معتقدم که اگر به دنبال شفافیت مالیاتی هستیم میبایست میزان مالیات و قانون مالیات اصلاح شود . سازمان مالیاتی ما باید نخبگان کشور را دعوت کند و یک ماه به آنها فرصت دهد تا اینکه نحوه محاسبه مالیات و قانون مالیات را مثلا در کشور فرانسه را مطالعه کنند و روند آن را در قالب گزارش ارائه دهند. اگر چند کشور موفق را مطالعه کنیم میتوانیم در سه ماه آسیب شناسی انجام دهیم و قانون مالیات کشور را اصلاح کنیم. مالیات در کشور نیاز به بازنگری دارد نهادهای خوبی در این حوزه داریم اما این نهادها کارآمدی پایینی دارند و نیروهایی دارند که چند سال است در آنجا مشغول هستند و خلاقیت کم رنگ شده است.
تسنیم: در خصوص مالیات و معافیتهای مالیاتی چه پیشنهاداتی دارید؟
حسینی صدر: در خصوص معافیتهای مالیاتی باید بر روی معافیتهای مالیاتی حقوقی و بنگاه هایی که معاف از پرداخت مالیات هستند سقف بگذاریم اگر اشخاصی حقوق بالا میگیرند باید مالیات متناسب با حقوق خود پرداخت کنند و جانبازان تا دو برابر آن معاف باشند ، بنگاههای اقتصادی باید شناسایی شوند و اگر درآمد خوبی دارند مالیات بدهند.
تسنیم: بنظر شما آیا افزایش عوارض خروج کشور برای مرز نشینان هم باید اعمال شود؟
حسینی صدر: افزایش عوارض خروج کشور برای مرز نشینها که درآمدی ندارند آنها را به سمتی سوق داده میدهد که غیر قانونی تردد کنند. اگر زندگی مرز نشینان کشور گرم و با امنیت باشد مانع نفوذ بیگانان را خواهند شد. بنابراین فکر میکنم با توجه به اینکه تحریم هستیم باید تمهیداتی دیده شود که این ترددهای مرزی افزایش پیدا کند. برخی موارد مانند معافیت ورود کالا را باید رونق دهیم اشرافیت محلی کم است. برای بودجه ریزی هدفمند و دقیق باید براساس ظرفیت هر سازمان و ارگان و یا محل اقدام شود. از ظرفیت مرزها بیش از این استفاده شود.
تسنیم: آیا دستگاهها باید تمام نیازهای خود را با بودجه برطرف کنند؟ در خصوص عملکرد بانکها و کمکی که آنها میتوانند به دولت کنند توضیح دهید؟
حسینی صدر: بانکها در حال حاضر عملکرد خوبی در حوزه سرمایه گذاری ندارند. بودجه باید به شکلی باشد که همه کارها با آن حل نشود بلکه زیرساخت را تهیه کند و مشوق باشد در مورد بانکها هم نظرم این است که میتوانستیم به بانکها اجازه دهیم که نقدینگی مردم را تضمین کند. یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که بطور مثال شخصی میگوید که قصد ورود 500 میلیارد فاینسس را دارم اما گارانتی میخواهم که متاسفانه به راحتی به آن گارانتی داده نمیشود و پیچیدگیهای بسیاری دارد. بانکها میتوانند در این مورد کارهایی انجام دهند به عنوان مثال ما الان در کشور ریل و واگن کم داریم. برای توسعه صنعت واگن سازی نیاز به سرمایه گذاری داریم؛ چندین محور مثل مشهد، تبریز و... محور هایی هستند که با مسافر زیاد روبرو هستند و نیاز به هر چه بیشتر شدن واگن در این خطوط داریم. صنعت واگن و تولید آن موضوع پیچیده ای نیست و میتوانستیم کشورهایی را بیاوریم که این صعنت ما را رونق دهند. بعد از 40 سال که 12 میلیون تن فولاد مازاد بر مصرف داریم به راحتی میتوانستیم در واگن سازی نه تنها نیاز کشور را تامین کنیم بلکه میتوانستیم صادر کننده باشیم.
تسنیم: به نظر شما اعتماد به صنایع کوچک و بخش خصوصی میتواند باعث ایجاد رونق و مانع از افزایش فساد شود؟ و صحبت پایانی شما...
حسینی صدر: آلمان یک کشور بسیار قدرتمند در حوزه صنعت است بیش از سه میلیون صنایع کوچک دارد و عمده اشتغال این کشور از این راه است. در حال حاضر و در شرایط کنونی کشور ما برای این صنایع کوچک اقدامات خوبی انجام دادیم اما لایحه بودجه باید به سمتی حرکت کنیم که این صنایع کوچک تشکیل شده قطع نشوند و از بین نروند. بعد از اینکه من حدود 11 سال است در عرصه مدیریت کلان و قانون گذاری حضور دارم به این نتیجه رسیدم که در این کشور کارهای زیربنایی بزرگی انجام شده است و میتوانست این کشور به رشد مثل چین برسد ولی الان دچار آفت شده است و برخی نیروها ژنتیکی شده اند و حضور نیروهای خود ساخته و خلاق کمرنگ شده است فساد مالی زیاد شده است و کارها باندی و قبیله ای شده است اگر این اشکال را رفع نکنیم به شهدا و ایران و نسلهای بعد خیانت کرده ایم ما الان امیدمان به افراد دلسوز و رسانه هاست و کسانی که عاشق این مملکت هستند بیایند این فسادها را رو کنند اما در عین حال و برای افراد پرونده سازی نکنند و دنبال نقطه ضعف همدیگر نباشند مشکل ما این است که بعضی اوقات به آدم ناتوان یک مسوولیت داده ایم چون فامیل کسی است.
از نظر من یک کار اشتباه در کشور انجام شد و یک عده ای ندانسته به آن دامن میزنند. به نظرم سپاه منشا حرکتهای اقتصادی بزرگ در این کشور است هر کسی که میگوید سپاه نباید باشد نمیداند که چه میگوید چون پروژههای خوبی را به اتمام رسانده است. ما باید این پروژهها را تقویت میکردیم اما بالعکس درست نقطه ای را هدف قرار دادند و موقعیتی را میزند که قوت ما است و مخالفین این کشور این کار را میخواهند انجام دهند. این همه پروژه برای سرمایه گذاری و ساختن داریم اشکال کار این است به جای اینکه از ظرفیت آن استفاده کنند رو در رو با آن ایستاده اند من حاضرم این را اثبات کنم که خیلی از کارهای اقتصادی سپاه به نفع کشور بوده است و هیچ ارگانی مثل سپاه نمیتوانسته آنها انجام دهد.کشور ما ظرفیت بالایی دارد و اگر مدیران مرد میدان باشند از این تحریمها و جنگ اقتصادی عبور خواهیم کرد.
هفتهای با طعم کشف نفت /خبرهایی از اکتشافات جدید در راه است
انتهای پیام/*