بزرگنمایی:
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور اجازه تحول آفرینی را از ما گرفته است. دانش آموزان از یک دوره ای به بعد باید چیزهایی را یاد بگیرند که در ماراتن تست زنی به کارشان بیاید.
امسال سال استقرار کامل نظام 6.3.3 است. نظامی که تقریبا تمامی مسئولان آموزش و پرورش معتقد هستند استقرار این نظام تحصیلی با تعجیل اجرایی شد و آسیب هایی را در حوزه های مختلف آموزش به همراه داشت. مدیرکل دفتر تالیف آموزش و پرورش اظهار کرده بود که نظام 6.3.3 به غلط بنا نهاده شد و قرار بود در این نظام محتوای دو سال اول دبستان طی سه سال ارائه شود تا دانش آموزان فرصت خوگیری بیشتر با فضای مدرسه داشته باشند و همچنین دانش آموزان دو زبانه بتوانند با زبان فارسی رسمی بیشتر آشنا بشوند. به عبارت دیگر وی این موضوع را مطرح کرد که قرار نبود به محتوای 5 سال ابتدایی وقتی به 6 سال افزایش پیدا می کند، چیزی اضافه شود اما چون به صورت ناگهانی تصمیم گرفته شد پایه ششم به ابتدایی وارد شود و دانش آموزان پایه ششم محتوای پایه پنجم را خوانده بودند از همین رو به ناچار محتوا برای پایه ششم تهیه شد و حجم محتوای دوره ابتدایی افزایش پیدا کرد. در صورتیکه قرار ابتدایی بر این نبود.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره بیان کرد: آن بحثی که مطرح شد یک بحث درون سازمانی بود و شاید بی جهت به رسانه ها کشیده شد. زمانی که قرار شد 11 سال دوره تحصیل به 12 سال افزایش پیدا کند و سن ورود به مدرسه 6 سال تمام باشد، این سوال مطرح بود که یک سالی که قرار است اضافه شود به کدام پایه اضافه شود. برای همین نظام های 5.3.4، 5.4.3 و 6.3.3 مطرح شد. در نهایت نظام 6.3.3 رای آورد که بر اساس سند تحول بنیادین هم بهترین سن تربیت پذیری دوران کودکی است و هر چه ما این دوره را طولانی تر کنیم، به نفع دانش آموزان خواهد بود. در نهایت هم دوره ابتدایی به دو تا دوره سه ساله تقسیم شد. یک کارشناسی درون سازمانی برای شکافتن این موضوع لازم است و خیلی مبحث رسانه ای نیست.
وی که به عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این شورا و با همکاری تیم متخصص به تازگی سند اهداف تحصیلی دوره های مختلف تحصیلی را آماده کرده اند، در پاسخ به این پرسش که آیا این اهداف بار دیگر تغییراتی در کتاب های درسی و محتوای هر پایه ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: اتفاقا یکی از نکاتی که مورد توجه ما بود همین پایه ششم بود که هدف این پایه را متناسب با دوره متوسطه بنویسیم یا دوره ابتدایی. الان متناسب با شرایط سنی بچه ها این اهداف نوشته شده است.
نوید ادهم ادامه داد: در گذشته 79 هدف را تصویب کرده بودیم که 57 هدف کلی را شامل می شد. الان اهداف کوچک سازی شده و به 7 هدف مشخص قابل وصول تغییر کرده است. این 7 هدف کلی هم به اهداف جزئی تبدیل شده است. پیش از این 302 ریز هدف وجود داشت و الان به 25 هدف و به عبارت دیگر 67 هدف تقلیل داده شده است و اهداف جدید کاملا عملیاتی و قابل اجرا و متناسب با شرایط سنی دانش آموزان تهیه شده است.
وی با بیان اینکه این اهداف، اهداف دوره های تحصیلی است و نه اهداف کتاب های درسی، گفت: در واقع این اهداف تمام فعالیت های تعلیم و تربیت را دچار تغییر خواهد کرد. یعنی زمینه های متعددی باید دست به دست هم بدهند تا زمینه تحقق اهداف دوره های تحصیلی محقق شود که یکی از آنها کتاب درسی است.
نوید ادهم با بیان اینکه آنچه امروز ما را در همه ابعاد زجر می دهد، کنکور است، تصریح کرد: کنکور اجازه تحول آفرینی را از ما گرفته است. دانش آموزان از یک دوره ای به بعد باید چیزهایی را یاد بگیرند که در ماراتن تست زنی به کارشان بیاید.
وی در پاسخ به این پرسش که در دوره متوسطه دوم کتاب های درسی هم گویی در راستای همان کنکور طرح ریزی شده اند. به طور مثال زبان انگلیسی در متوسطه اول مکالمه محور شده است اما در متوسطه دوم بار دیگر گرامر محور می شود، آیا بهتر نیست برای بیرون رفتن از جو کنکور کتاب های درسی را در متوسطه دوم متحول کنیم، گفت: در متوسطه دوم فرمایش شما صحیح است اما در حال حاضر خیزی که سودجویان در راستای کنکور برداشته اند از دوره ابتدایی است. ما می خواهیم قدم به قدم جلوی این مانع تحول آفرینی بایستیم. در دوره ابتدایی فرد باید به مهارت های زندگی بیاندیشد نه نحوه تست زدن.