آخرین مطالب

«قانون مورفی»؛ ناموفق در خلق کمدی موقعیت فرهنگی و هنری

«قانون مورفی»؛ ناموفق در خلق کمدی موقعیت

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - قانون مورفی در مقایسه با "ورود آقایان ممنوع"؛ کمدی قبلی "رامبد جوان" یک گام رو به عقب&#۱۶۰;به شمار می‌آید و مهم‌ترین&#۱۶۰;ضعف آن، به فیلمنامه پرحفره‌اش بازمی‌گردد.

تبسم مهر - قانون مورفی در مقایسه با "ورود آقایان ممنوع"؛ کمدی قبلی "رامبد جوان" یک گام رو به عقب به شمار می‌آید و مهم‌ترین ضعف آن، به فیلمنامه پرحفره‌اش بازمی‌گردد.

- اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - محمد خاجی
«قانون مورفی» نام فیلم تازه "رامبد جوان" است که از 3 هفته پیش در سینماهای سراسر کشور اکران شده‌است. فیلم روایت‌گر داستان یک مامور پلیس دست و پاچلفتی به نام فرخ است که به دلیل گاف‌های زیاد در انجام ماموریت‌های محوله، به تازگی از کار برکنار شده‌است. روزی یکی از همکاران سابق فرخ به نام بهمن که او نیز هم‌چون فرخ به دلیل گاف‌های زیاد خود از اداره پلیس برکنار شده‌است،‌ با فرخ تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد به شمال بیاید تا در نجات جان دختر بهمن که توسط گروهی از سارقین دزدیده شده‌ است، به او کمک کند. بدین ترتیب؛ دقایق باقی‌ مانده فیلم به تلاش این دو برای نجات دختر خردسال از دست سارقین اختصاص دارد.
قانون مورفی در مقایسه با "ورود آقایان ممنوع"؛ کمدی قبلی "رامبد جوان" یک گام رو به عقب به شمار می‌آید. مهم‌ترین ضعف فیلم، به فیلمنامه پرحفره و باسمه‌ای آن بازمی‌گردد. در "ورود آقایان ممنوع"، فیلمنامه نسبتا منسجم و سرراست پیمان قاسم‌خانی است که به داد فیلم رسیده و به نوعی ناجی آن می‌شود؛ اما ساختار و انسجام روایی فیلمنامه قانون مورفی ضعیف و نارسا است و به نظر می‌رسد نویسندگان تنها مجموعه‌ای از ایده‌های پراکنده و شلخته را در ذهن داشته و همان ایده‌ها را عینا بی‌آنکه در چارچوبی منسجم و منطق‌مند گنجانده و پرورش دهند، دستمایه نگارش فیلمنامه قرار داده‌اند؛ در نتیجه محصول نهایی چیزی جز فیلمنامه‌ای پرحفره و گسسته از آب درنیامده‌است. برای مثال؛ در آغاز فیلم و در صحنه تعقیب و گریز، مشخص نیست چرا دو مامور پلیس، دلقک را تعقیب می‌کنند و در پی دستگیری او هستند. گرچه این سکانس به لحاظ فرم و اجرا، حامل بداعت و خلاقیت‌های تازه‌ای در سینمای اکشن و حادثه‌ای ایران است، اما منطق محتوایی وجود آن در فیلم مشخص نیست و به نظر نوعی خودنمایی فرم‌زده است که بدون توجه به محتوای اثر و منفک از روایت اصلی فیلمنامه، در فیلم جای گرفته‌است. این رویکرد، در صحنه تعقیب و گریر فرخ و بهمن با دختر جوان پارکورکار نیز به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد در این سکانس نیز آنچه بیش از موقعیت تعقیب و گریز اهمیت داشته، خلق قاب‌های فرم زده ناشی از حرکات نمایشی و آکروباتیک دخترپارکور کار است که حرکت اسلوموشن دوربین در ثبت لحظه‌های خلق حرکات آکروباتیک، گواه روشنی بر این مدعا است.

فیلمنامه همچنین در برخی مواقع به ورطه پُرگویی و ارائه جزئیات غیرضروری فرو می‌غلتد. برای مثال؛ دانستن اینکه فرخ و همسرش در کشاکش جدایی از یکدیگر هستند و همسر وی به زودی با به اجرا گذاشتن مهریه خود حکم جلب فرخ را خواهد گرفت؛ یا اطلاع از اینکه خواهر فرخ با مشکل تهیه جهیزیه روبه روست و برادرش نیز برای اجاره استودیوی موسیقی مشکل مالی دارد، کمک چندانی به خط روایی اصلی داستان نمی‌کند و در خدمت روایت محوری فیلمنامه قرار نمی‌گیرد. وجود جزئیات غیرضروری در فیلنامه مبیّن این نکته است که متن از مشکلات و ضعف‌های جدی ساختاری و روایی رنج می‌برد و فیلمنامه‌نویسان صرفا برای پُرکردن زمان فیلم، ناگزیر به خلق خرده روایت‌های فرعی غیرمرتبط و نامأنوس با روایت اصلی فیلم شده‌اند.
از طرف دیگر، تغییر لحن‌های ناگهانی فیلم در برخی مواقع نیم‌بند و فاقد پیرنگ است و نویسندگان نسبت به خلق عناصر تعلیلی لازم برای بروز این تغییر و تحولات لحنی، اهتمامی نداشته‌اند. برای مثال در سکانس گفتگوی فرخ و همسرش در آسانسور، تغییر لحن ناگهانی و بدون پیرنگ فیلم از جدی به عاطفی و سپس به کمدی، نچسب و باسمه‌ای از کار درآمده است.
همچنین از حیث ترمینولوژیک، قانون مورفی را به سختی می‌توان به عنوان فیلمی مبتنی بر اصول و قواعد کمدی موقعیت (sitcom) طبقه‌بندی کرد. فیلم در بسیاری از مواقع برای خنداندن مخاطب به هر ابزار و شیوه‌ای متوسل می‌شود و به نوعی در دام خنداندن مخاطب به هر قیمت فرو می‌غلتد. وجود شوخی‌های سخیف و نازل کلامی همراه با انجام رقص و حرکات موزون، حربه‌ای است که کارگردان هنگامی که خود را ناتوان در خلق کمدی موقعیت می‌بیند، با هدف گرفتن خنده از مخاطب به هر قیمت به آن متوسل می‌شود. خلق چنین فضاهای میان‌مایه‌ای که پیش از این صرفا آنها را در فیلم‌های شبه کمدی موسوم به شانه تخمه مرغی سینمای ایران دیده‌ایم، از سوی رامبد جوان؛ با توجه به سابقه و توانمندی‌های او در ژانر کمدی، عجیب و دور از انتظار است.

با وجود نقص‌ها و ضعف‌های عارض بر قانون مورفی، ریتم و ضرباهنگ فیلم در بسیاری از مواقع مناسب و قابل قبول است و اثر تا لحظات پایانی خود، خوش ریتم و پرانرژی پیش می‌رود که همین امر، مانع از خستگی و کسالت مخاطب می‌شود.
قانون مورفی در مجموع، فیلمی سرگرم کننده با تمرکز بر فروش گیشه است که تاکید بیش از حد کارگردان بر خلق فرم در فیلم، باعث غفلت از محتوا و تقلیل بار محتوایی آن شده‌است؛ ازین رو، بی‌شک این فیلم گام رو به جلویی در کارنامه فیلم‌سازی رامبد جوان محسوب نمی‌شود.
انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند