معاون وزیر راه به مهر خبرداد:
پایانههای بار از ابتدای 98 به مزایده گذاشته میشود/صنف در اولویت
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از ابتدای سال آینده فراخوان واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی منتشر شده و اولویت واگذاریها با فعالان صنف خواهد بود.
تبسم مهر - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از ابتدای سال آینده فراخوان واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی منتشر شده و اولویت واگذاریها با فعالان صنف خواهد بود.
به گزارش خبرنگار مهر ، محمد اسلامی 20 دی ماه در مراسم افتتاح شهرک حمل و نقل استان تهران که احداث آن از سوی بخش خصوصی انجام شده است، با بیان اینکه ما در دولت به هیچ وجه نیاز به پایانه و پایانهداری نداریم و حتما به این موضوع خاتمه خواهیم داد، از واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی خبر داد.
رئیس سازمان راهداری: اولویت واگذاری پایانههای بار، صنف حمل و نقل است
در همین ارتباط، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات نحوه واگذاری پایانههای بار به بخش خصوصی گفت: پایانههای بار جزء اموال سازمان راهداری محسوب میشود و کاربری آنها حمل و نقل است، بنابراین الزاما باید با همین کاربری باقی بماند.
فرآیند واگذاری از طریق مزایده است
وی افزود: فرآیند واگذاری پایانههای بار از طریق مزایده بوده و کاربری آن نیز حفظ میشود تا رانندگان کامیون بتوانند از پتانسیل این پایانهها استفاده کنند. به خصوص که تجمیع این زمینها در سطح کشور و امکان جایگزین پیدا کردن برای پایانههای بار به راحتی متصور نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در درازمدت باید مدیریت پایانههای بار به عنوان یک بنگاه اقتصادی در راستای حمل و نقل باشد لذا سعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که مدیریت این بخشها را به بخش خصوصی واگذار کند.
صنف حمل و نقل در اولویت واگذاریها
حسن نیا با تأکید بر اینکه اولویت سازمان راهداری برای در واگذار کردن پایانههای بار، صنف حمل و نقل جاده ای است، گفت: منظور از صنف حمل و نقل، انجمن صنفی رانندگان، انجمن کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل و انجمن صنفی کامیونداران است اما این مهم نیازمند آن است که آنها در این مزایده حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری شرایط مزایده را برای صنف تسهیل خواهد کرد، ادامه داد: تعدادی از پایانههای کشور قبلا به صورت مزایده واگذار شده بود که نقاط ضعف و قوت آنها را رصد کردیم در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا با مکانیزم جدیدی با توجه به پتانسیل مالی ای که این بخش دارد، بتوانیم پایانههای موجود را واگذار کنیم.
پایانههای بار تهران، امیرکبیر و شهیدرجایی در لیست واگذاریها
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پایانه بار قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در اکثر شهرهای بزرگ، بنادر اصلی و مراکز استانهای مرزی شامل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، بندرعباس، بندرامام خمینی (ره)، ایلام و ... پایانه بار داریم که به تدریج به بخش خصوصی واگذار میشوند.
وی با بیان اینکه پیش بینی میشود که استقبال خوبی از واگذاری پایانههای بار صورت گیرد، افزود: قرار است در این کار انعطاف پذیری داشته باشیم تا بخش خصوصی بتواند از مزایای این پایانهها بهره مند شوند. در حال حاضر بیش از 90 درصد حمل و نقل ما توسط بخش خصوصی انجام میشود و اگر پایانهها هم به آنها واگذار شود، بهره وری حمل و نقل جاده ای ارتقاء مییابد.
ارزش مالی پایانههای بار در حدی نیست که در بازار سرمایه عرضه شوند
حسن نیا یادآور شد: تا پایان سال جاری برای نحوه واگذاری ها، برنامه ریزیهای لازم انجام میشود و فراخوان واگذاریها نیز از ابتدای سال آینده شروع میشود.
وی درباره امکان واگذاری پایانههای بار در بازار سرمایه گفت: درآمد پایانههای بار در حدی نیست که به بازار سرمایه ورود کند و تنها راه واگذاری این پایانه ها، مزایده خواهد بود.