بزرگنمایی:
کارشناسان عوامل متعددی را برای افزایش آسیب های اجتماعی نزد نوجوانان بر می شمرند که مهم ترین آنها شیوه غلط فرزندپروری و در مرحله بعد رفتارهای نا به هنجاری است که در مدارس وجود دارد.
با پایش مدارس اینطور به نظر می رسد که اعتیاد یا گرایش به استفاده از مواد مخدر که مصرف سیگار و قلیان نیز در این رده گنجانده شده، بزرگترین آسیب اجتماعی در مدارس و نزد نوجوانان است. برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، موضوع آسیبب های اجتماعی را در مدارس مدنظر قرار داد اما آنچه بیشتر در این برنامه مطرح شد همین بحث جلوگیری از گسترش اعتیاد و کنترل آن نزد نوجوانان و همچنین عوامل خطر آفرین آن بود که یکی از این موارد که مورد بحث قرار گرفت فرزند پروری ناکارآمد برخی خانواده ها بود که باعث می شود برخی از آنها حتی متوجه اعتیاد فرزندشان در ابتدای امر نشوند و وقتی آن را متوجه شوند که دیگر کار از کار گذشته است. اما مهمترین سوال این برنامه از میهمانانش این بود که آیا باید در مقابل آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد سکوت کرد یا بر عکس باید آن را بازگو کرد.
حبیب اله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این برنامه درباره اینکه آیا باید در برابر واقعیت های اجتماعی سکوت کرد یا باید آن را بازگو کنیم؟ گفت: همه موافق اعلام واقعیات هستند، اما در فضای رسانه اگر آگاهی دهی با هدف باشد میتواند موثر باشد اما اگر صرف اطلاع رسانی مدنظر باشد فقط باعث نگرانی میشود.
وی افزود: مردم باید بدانند که ممکن است در سنین پایین هم کودک دچار آسیب شود، اما بمباران اطلاعاتی صرف استرس را بالا می برد. خانواده ها باید همانقدر که به فیزیک و شیمی اهمیت می دهند به آموزش سبک زندگی در مدرسه فرزندشان هم توجه کنند. باید والدین به موضوع فرزندپروری و سبک زندگی حساس شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش راهبردی ترین و استراتژیک ترین نهاد است گفت: باید به آموزش و پرورش کمک کنیم تا جایگاه آن ارتقا یابد. شکل گیری شخصیت و هویت کودکان از سنین پایین شروع میشود.
مسعودی فرید افزود: سهم آموزش برای کودکان زیر هشت سال از GDP حدود چهار درصد است در حالی که در کشورهای دیگر بالاتر از این رقم است.
وی به طرح نماد اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد دادیم مددکار اجتماعی در تمام مدارس داشته باشیم که فاز اولیه آن در نظرآباد تهران انجام شد. همه پذیرفته اند باید مددکار در مدارس داشته باشیم. قصد داریم افرادی با چندظرفیت تربیت کنیم که آموزش تخصصی ببینند تا هم مشاوره بدهند، هم مددکار باشند و هم مربی بهداشت باشند و در یک نظام سطح بندی و ارجاع قرار بگیرند. این امر مصوبه شورای اجتماعی کشور را دارد که باید تا پایان سال اجرایی شود.
حسین باهر، استاد دانشگاه و فوق دکترای رفتار شناسی در این برنامه با بیان اینکه چهار مشکل عمده در زمینه آسیب های اجتماعی وجود دارد، بیان کرد: نخست آنکه آموزش و پرورش با یکدیگر متعارض هستند، دوم آنکه محفوظات و معلومات تطبیقی ندارند و کنکور بسیار مهم شده است و سوم قرار گرفتن ما در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است و چهارم آنکه نیروی انسانی در حد کفاف تامین نمیشود.
وی افزود: بی علاقگی دانش آموزان به مدرسه و درس نیز وجود دارد و میتواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد. وقتی دانش آموز یا دانشجو مشاهده میکند که با درس به جایی نمیرسد، آن را رها میکند و به سمت مشاغل پولساز می رود.
این استاد دانشگاه درباره علت سکوت آموزش و پرورش در برابر آسیب های اجتماعی اظهار کرد: اگر مسئولیتی داشتم ترجیح می دادم واقعیات را بشناسم و به جامعه اعلام کنم و به سمت حلش بروم تا آنکه روی آن سرپوش بگذارم. به عنوان مثال اعتیاد به دوره راهنمایی رسیده و یا رفتارهای ناهنجار برخی معلمان و اساتید و دانش آموزان و یا نمره فروشی از جمله ضایعاتی هستند که در جامعه امروز به چشم می خورد.