هزینه سیاستهای شکست خورده از جیب اقساط مسکن مهر؟
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - در حالی که اقساط بازگشتی مسکن مهر میتواند منبعی برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و نوسازی واحدهای روستایی باشد، استفاده از آن برای تجهیز صندوق ۱۷۱;پس انداز یکم۱۸۷; که موفقیت چندانی نداشته است، توجیهی ندارد.
تبسم مهر - در حالی که اقساط بازگشتی مسکن مهر میتواند منبعی برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و نوسازی واحدهای روستایی باشد، استفاده از آن برای تجهیز صندوق «پس انداز یکم» که موفقیت چندانی نداشته است، توجیهی ندارد.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، سه شنبه 25 دی ماه، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در حاشیه نمایشگاه مسکن با بیان اینکه منابع صندوق پسانداز مسکن یکم به اتمام رسیده است، گفته بود: «از این پس با توجه به استمهال 7 ساله خط اعتباری مسکن مهر در سال 94، قرار است از محل اقساطی برگشتی مسکن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسکن یکم استفاده کنیم.»
صندوق پس انداز مسکن یکم در 18 خرداد 94، شروع به کار کرد. هدف اصلی از راه اندازی این صندوق رونق بازار معاملات مسکن از طریق تحریک تقاضای مصرفی بدون تحریک قیمت مسکن بود. سیاستی که وزیر سابق راه و شهرسازی آنرا تنها راهکار حل مشکل بازار مسکن میدانست و معتقد بود با این کار، علاوه بر توانمند کردن متقاضیان، رونق ساخت و عرضه مسکن نیز حاصل خواهد شد.
چنانکه وی در اردیبهشت ماه سال گذشته در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفته بود: «بحث عمدهای که در وزارت خانه دنبال میشود، افزایش قدرت خرید متقاضی مسکن است. اگر جنبه مالی بخش مسکن خوب طراحی نشود، باقی اقدامات ابتر باقی میماند. موتور محرکه این بخش طراحی مالی است. فرض محال اگر جایی پیدا شود که صدها هزار واحد مسکونی بسازد، اگر قدرت خرید نباشد اتفاقی رخ نمیدهد و واحدی فروش نمیرود. بنابراین ما به سراغ جانب تقاضا رفتیم.»
منابع صندوق پسانداز یکم تمام شد/ نجات صندوق با وصولی اقساط مسکن مهر
در شروع فعالیت این صندوق، برای رونق بازار معاملات مسکن و رونق ساخت و عرضه مسکن، اعطای تسهیلات به خانوادههای فاقد مسکن و برای آپارتمانهای نوساز حداکثر 7 ساله طراحی شده بود. بعد از مدتی به دلیل استقبال پایین مردم از این طرح، مسئولین وزارت راه و شهرسازی تصمیم به افزایش جذابیتهای تسهیلات این صندوق گرفتند. برای مثال با امکان تخصیص تسهییلات به زوجین، سقف آن را تا 160 ملیون تومان در شهر تهران افزایش و سود بازپرداخت تسهیلات از 14 درصد تا 8 درصد در بافتهای فرسوده و 9.5 درصد در مناطق دیگر کاهش یافت. در ادامه هم این نرخ سود به 6 و 8 درصد کاهش یافت.
شرط خانه اولی بودن هم در بافتهای فرسوده برداشته شد. شرط نوساز بودن هم تا 15 سال ساخت تغییر کرد. تغییراتی که بعضی از آنها این طرح را از اهداف اولیه خود دور میساخت. با وجود این جذاییتها که بی سابقهترین سقف تسهیلات خرید مسکن را شکل داد، بعد از گذشت 3.5 سالاین صندوق عملکرد چندان موفقی نداشته و نتوانسته است تاثیر چشمگیری در کنترل و تنظیم بازار مسکن داشته باشد. در حالی که سالانه حداقل 600 هزار ازدواج و تقاضای جدید به بازار مسکن اضافه میشود، کمتر از 90 هزار واحد مسکونی با تسهیلات این صندوق خریداری شده است.
از سوی دیگر فعالیت این صندوق و تحریک بازار از سمت تقاضا نتوانست موجب رونق تولید مسکن در سالهای اخیر شود. چنانکه آمار تعداد واحدهای پیش بینی شده در پروانههای ساختمانی صادر شده توسط شهرداریهای کل کشور، از مرز 350 هزار واحد در سال هم عبور نکرده است.
نباید فراموش کرد مسکن مانند هر کالای دیگر در صورتیکه میزان عرضه آن کمتر از تقاضای واقعی موجود در بازار باشد، با افزایش قیمت روبرو خواهد شد. در این شرایط تحریک تقاضا بدون افزایش تولید و عرضه، تورم بیش از پیش آن را به دنبال داشته است. در این شرایط استفاده از منابع موجود در بخش مسکن برای تداوم مسیری که نتیجه چشمگیری در تنظیم بازار مسکن نداشته است، توجیهی ندارد.
یکی از این موارد، منابع حاصل از اقساط بازگشتی مسکن مهر است. این خط اعتباری که برای خانه دار شدن محرومان از مسکن و اقشار متوسط جامعه ایجاد شده بود، میتواند مجداد در اموری هزینه شود که هم رونق تولید مسکن را در پی داشته باشد و هم تبعات تورمی نداشته باشد. در این راستا این منابع میتواند برای تکمیل و تحویل 500 واحدهای باقی مانده مسکن مهر مورد استفاده قرار گیرد.
از طرف دیگر علاوه بر 500 هزار خانواده متقاضی مسکن مهر که هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند، روستانشینان کشور نیز در این سالها مورد بی مهری قرار گرفته اند. در حالی که قرار بوده هر ساله 200 هزار واحد مسکونی غیر مقاوم روستایی مورد بهسازی و نوسازی قرار گیرد، در 6 سال اخیر نیمی از این تعهد هم میسر نشده است. اتفاقی که نتیجه آن را بعد از هر حادثه طبیعی در کشور با از تحمیل خسارتهای جانی و مالی بسیار مشاهده میکنیم. بنابراین اگر دولت میخواهد از خط اعتباری ایجاد شده برای حمایت از محرومین از مسکن را به درستی استفاده کند، میتواند بعد از تکمیل پروژههای مسکن مهر، این خط را به بهسازی و نوسازی واحدهای غیر مقاوم روستایی اختصاص دهد.
انتهای پیام/