گزارش ایرنا از معضل پارکینگ در کلانشهرها
گرد جهان میگردند
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معضل پیدا کردن جای پارک به ویژه در کلانشهرها واقعیتی تکرار شدنی است، معضلی که هر روز دامنه آن گستردهتر میشود و گویا راه گریزی از آن نیست.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- معضل پیدا کردن جای پارک به ویژه در کلانشهرها واقعیتی تکرار شدنی است، معضلی که هر روز دامنه آن گستردهتر میشود و گویا راه گریزی از آن نیست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در مورد مشکل کمبود پارکینگ در کلانشهرها بارها و بارها صحبت شده از زبان رسانه و کارشناس و مسئول گرفته تا صحبتهای عموم مردم اما همچنان این مشکل در جای خود باقی است و نه تنها وضعیت بهتر نمیشود بلکه با گسترش شهرها و افزایش مهاجرتها به کلانشهرها، وضعیت بد و بدتر میشود.
رعایت نکردن ضوابط شهری، جلوگیری نکردن از مهاجرتهای مختلف به کلانشهرها از جمله عواملی هستند که باعث بروز چالش و معضل پارکینگ در شهرهای بزرگ میشوند. یکی از مهمترین عواملی که ساختار کلانشهرها از جمله شهر تهران را در حوزه پارکینگ به انحراف برده و به معضل مبدل کرده است، از رعایت نشدن ضوابط و قوانین شهری ناشی میشود.
بدون شک شماره گذاری اتومبیلها در کلانشهرها به ویژه شهر تهران متوقف نشده و همچنان ادامه دار خواهد بود، به طوری که وضعیت کنونی در حوزه شهری معضل پارکینگ در تهران و سایر شهرها همچنان در حال افزایش است.
سردار« تقی مهری»، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده است که در سال 1384 حدود 10 میلیون خودرو در کشور وجود داشت و امروز این رقم به حدود 22میلیون رسیده است. اکنون در کشور 28 میلیون نفر گواهینامه فعال دارند که نشاندهنده افزایش استفاده شخصی از خودروها است این در حالی است که سالانه بیش از 1.5 میلیون خودرو به چرخه ترافیکی اضافه میشود که مشکلات خاص خود را رقم میزند.
بر اساس عرف جهانی طبق حقوق شهروندی که در بیشتر کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده است، یک ساختمان باید پارکینگ مورد نیاز ساکنان خود را تأمین کند، برای مثال اگر قرار است یک مجتمع تجاری راه اندازی شود نباید محل آن به گونه ای باشد که باعث ایجاد ترافیک در خیابان های اطراف شود یا برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند، داشتن پارکینگ یکی از نخستین نیازهایی است که هر مجتمع باید آن را برآورده کند.
در بیشتر شهرهای پیشرفته و مدرن هر ملک شخصی نیز علاوه بر تأمین پارکینگ صاحبخانه، چند پارکینگ دیگر (مثلا 4) پارکینگ را نیز برای میهمانان در نظر میگیرد، این تعداد پارکینگ اضافه ممکن است جلوی ساختمان یا ملک شخصی باشند و مدیریت شهری به گونه ای است که اگر محله ای ظرفیت ساخت خانههای چند طبقه را ندارد اجازه این کار داده نمیشود.
نه تنها استاندارد و عرق جهانی در کلانشهرهای کشور رعایت نمیشود، بلکه با این استاندارد بسیار فاصله دارد. حتی حداقل استانداردها را نیز در شهرسازی، انبوه سازی و ساخت پارکینگ رعایت نمیکنیم.
بر اساس طرحهای بالادستی توسعه شهری، برای خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند سرانه پارکینگ مشخص شده است اما به علت تخلف در ساخت و ساز این سطح سرانه رعایت نمیشود.
در چند سال گذشته در شهر تهران و سایر کلانشهرها، ساخت و ساز به طرز اعجاب گونه ای رو به رشد بوده است. در مراکز شهر، مجتمعهای تجاری و رستورانهای زیادی ساخته شده است که بیشتر آنها پارکینگ ندارند. تعداد زیادی از مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکانها رو میآورند در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی به درستی رشد نکرده است. این امر باعث میشود مردم با خودروهای شخصی خود تردد کنند و عرض خیابانها برای پارک کردن خودروها اشغال شود و افراد ساعتها وقت خود را صرف پیدا کردن جای پارک میکنند.
از سوی دیگر به علت گرانی هزینههای ساخت و ساز، گران بودن زمین، شهرداری نمیتواند پارکینگ احداث کند. نتایج همه این مشکلات این میشود که شاهد پارک کردن خودروها در عرض خیابان، عدم رعایت قوانین و مقرارت از سوی شهروندان، به هم ریختگی پارکینگ ها، پارک دوبل و پارک در محلهای غیر مجاز باشیم.
15 تا 45 دقیقه برای پارک کردن
مشکل دیگر در این بین، از بین رفتن زمان است چرا که بر اساس مطالعات انجام شده، روزانه بین 15 تا 45 دقیقه به طور میانگین برای پارک کردن خودرو در تهران زمان صرف میشود. یکی از مهمترین موارد و معضلات پارک کردن ایجاد آلودگی هوا است چرا که رانندگان برای پیدا کردن جای پارک مناسب حداقل 225 هزار لیتر بنزین هدر میدهد و روزانه 4 تا 5میلیون لیتر از سوخت کشور صرف پیدا کردن جای پارک میشود.
تقسیم بندی ناصحیح کاربریهای شهری، تغییر کاربریهای مسکونی به خدماتی و پزشکی و توجه نکردن به شرایط این نوع کاربریها در احداث پارکینگ عمومی از عوامل کمبود پارکینگ و افزایش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهرها است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه ساختمان بیشتر ادارات و نهادها، مطب پزشکان و داروخانهها و مراکز خدماتی در هسته مرکزی شهر قرار دارد این امر موجب شده تا در محدوده چند کیلومتری این مناطق بار ترافیکی افزایش یابد.
نبود پارکینگهای عمومی در این محدوده نیز موجب شده است تا در آن انباشت خودرو به وجود بیاید و رانندگان خودروهای خود را به صورت دوبله و سوبله در حاشیه خیابانها یا در کوچههای اطراف پارک کنند و این امر موجب نارضایی ساکنان را فراهم میکند. برخی کارشناسان حوزه شهری معتقد هستند که لزوم احداث پارکینگهای موقت و آماده در مکانهای شلوغ، نبود کنترل شلوغی شهر، رعایت نکردن ضوابط شهری و جلوگیری نکردن از مهاجرت به کلانشهرهایی مثل تهران از جمله عواملی هستند که باعث بروز چالش و معضل پارکینگ میشوند.
ایجاد تمرکز کاری و شغلی در شهرهای بزرگ باعث شده تا بسیاری از مردم از شهرستانهای مختلف ایران به سمت کلانشهرها آمده و با آمدن خود به شلوغیها بیفزایند. تا زمانی امکانات درست و مطلوب حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران ارائه نشود، از مردم نمیتوان انتظار داشت که خودروهای خود را به خیابان نیاورند.
از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که افزایش تولید خودرو در سالهای اخیر و ورود بی رویه آنها به خیابان ها، کلانشهرها را با معضل ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه کرده است، چاره حل این معضل احداث خیابانهای جدید یا تعریض خیابانهای فعلی و ساخت پارکینگ به ویژه پارکینگهای طبقاتی در هسته مرکزی شهر و مناطق پرتردد است.
* تهران پارکینگ میشود
در این بین برخی کارشناسان با این عقیده مخالف هستند زیرا بر این باورند که احداث خیابانهای بیشتر در کلانشهرها به ویژه کلانشهری مثل تهران نه تنها مشکلات ترافیکی و نبود پارکینگ را حل نمی کند، بلکه موجب به اشغال درآمدن حاشیه خیابانها توسط خودروها و وسایل نقلیه شخصی میشود.
کمبود پارکینگ در مراکز پرتردد شهرها موجب شده علاوه بر حاشیه خیابان ها، داخل کوچهها نیز به محلی برای پارک خودروها تبدیل شود و این مساله موجب بروز مشکل برای ساکنان و ایجاد نارضایتی آنها شده است.
معضل نبود پارکینگ در کلانشهرها، کوچه و خیابانهای شهر را به پارکینگ عمومی تبدیل کرده است، به گونه ای که طول و عرض خیابانها پر شده از انواع خودروها.
ضعف فرهنگ شهرنشینی و به تبع آن نبود فرهنگ رانندگی در کلانشهرها، در کنار نبود خدمات و تاسیسات مرتبط، مشکلات را مضاعف کرده است. تولید هر خودرو و ورود آن به شهر علاوه بر ایجاد ترافیک و آلودگی هوا، مشکلات دیگری را نیز به وجود آورده است که از عمدهترین آن میتوان به نبود پارکینگ اشاره کرد.
کم عرض بودن معابر محلی در کلانشهرهایی مثل تهران و پارک کردن خودروها در همین معابر، مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است که لازم است مدیریت شهری با ایجاد پارکینگهای طبقاتی و عمومی در این زمینه چاره اندیشی کنند.
کارشناسان شهری معتقد هستند که اعتبار هر شهری بستگی به خدمات و تأسیساتی دارد که اساس سکونتگاه های شهری را تشکیل میدهند. هر چه کیفیت ارائه این خدمات بهتر باشد، زندگی در آن راحت تر و هزینه زندگی برای شهروندان کمتر خواهد بود از سوی دیگر چنانچه این خدمات در مکانهای مناسب و به اندازه کافی باشد، از هزینههای اقتصادی و زمانی ساکنان به نحو محسوسی کاسته خواهد شد.
مشکل پارک خودرو ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیر ساختهای شهری است که مشکلات متعددی در شهرهای پرجمعیت ایجاد میکند که از جمله آنها، معضل جای پارک است.
کارشناسان این حوزه معتقدند کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، فقط به شهر تهران محدود نمیشود و دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از کلانشهرهای جهان است. بر این اساس برخی کشورها علاوه بر دریافت جریمه، هزینه هایی برای پارک خودرو از شهروندان دریافت میکنند تا به راحتی قانون را زیر پا نگذارند.
از آن جایی که شرایط فعلی سکونت در کلانشهرها یک مشکل مهم برای شهروندان است، در سالهای گذشته روش های گوناگونی مثل استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه، ارائه نقشههای راهنما و بسیاری دیگر برای کمک به رانندگان به وجود آمده است.
این اپلیکیشنها معمولا از نمایش اطلاعات زنده استفاده می کنند و ممکن است برخی به کاربران برای افزودن اطلاعات جدید و محل پارکینگ ها وابسته باشد یا ممکن است تبلیغات داشته باشند و به خاطر نمایش جای پارک پول بگیرند. همچنین این نوع اپلیکیشنها میتوانند اطلاعات جای پارک را همانند هزینه و ظرفیت را نیز نمایش دهند.
اما به نظر میرسد با وجود ورود این نوع نرم افزار همچنان معضل نبود پارکینگ در جای خود باقی است، این مشکل در طول هفته نمود دارد اما در روزهای پایانی هفته و روزهای بیش از روزهای دیگر خود را نشان میدهد.
شهروندان کلانشهرهایی از جمله شهر تهران از ترافیک و نبود پارکینگ بسیار گله مند هستند و به گفته بسیاری از آنها این گله مندی نه تنها مورد توجه قرار نگرفته بلکه برخی از افراد سودجو، برای دادن جای پارک از شهروندان پول دریافت میکنند.
* برای جای پارک به افراد ناشناس پول میدهم
«علی» یکی از شهروندان تهرانی است که شغلش آزاد است، میگوید با خودروی شخصی ام در طول روز در مکانهای مختلف مجبور به تردد هستم براین اساس برای تردد در محدوده هایی که طرح ترافیک دارد روزانه طرح میخرم، در بسیاری مواقع مشکل جای پارک دارم و این مساله برای من تبدیل به دغدغه شده است بارها پیش آمده برای اینکه زودتر به کارم برسم به افرادی سودجود که از معضل پارکینگ در تهران سوء استفاده کرده اند، پول داده ام تا جای پارکی برای خودرو ام اختصاص دهند. این افراد لباس شخصی بر تن دارند و معلوم نیست از کجا آمده اند که اینگونه کاسبی میکنند، میدانم که نباید به چنین افرادی پول بدهم اما به اندازی کافی وقت ما در ترافیکها به هدر میرود و دیگر حوصله و وقتی برای پیدا کردن جای پارک باقی نمیماند به همین دلیل حاضر میشوم پول به این افراد سود جو بدهم اما زودتر به کارم برسم.
* مهاجرت بی حساب و کتاب به کلانشهرها مساوی است با کمبودی هایی مداوم
«زهرا» از دیگر شهروندان تهرانی، دلیل نبود پارکینگ در کلان شهرها را مهاجرتهای بی رویه میداند و میگوید: مهارجت بی رویه و بدون حساب و کتاب مساوی است با کمبودهایی مدام که هرگز مرتفع نخواهد شد از جمله کمبود پارکینگ در کلان شهرها. زمانی که جلوی مهاجرتها گرفته نشود وضعیت همین است، هر چه پارکینگ احداث شود باز با نبود پارکینگ مواجه هستیم، به میزان هر جمعیتی که به کلان شهرها وارد میشود، ساخت و ساز و انبوه سازی بی وریه ادامه دارد، چون تقاضا برای سکونت بالا است. یک زمانی در تهران ساخت وساز به شکل فعلی وجود نداشت چون مهاجرت زیاد نبود و ساخت وسازی انجام نمیشد ، معضل پارکنیگ به معنای امروزی وجود نداشت، در هر کوچه ای که البته خانهها ویلایی بود نه اپارتمان، و در هر کوچه ای 10 تا 12 خانوار زندگی میکردند، نهایت سه یا چهار خودرو وجود داشت و در کمتر خانه ای پارکینگ وجود داشت اما اکنون نه تنها در واحدهای مسکونی با معضل کمبود پارکینگ مواجه هستیم بلکه در سطح شهر و خیابانها نیز با این معضل دست و پنجه نرم میکنیم.
وی میگوید: وضعیت شهری مثل تهران روز به روز بدتر از گذشته میشود، با افزایش جمیعت پایتخت شاهد افزایش خودرو هستیم، هر چه بر میزان وسائل نقلیه عمومی افزوده شود، گویا فایده ای ندارد، کوچه و پس کوچههای تهران تبدیل به پارکینگ شده و رفت و آمد عابران پیاده و خودروهای دیگر را دچار مشکل کرده است.
وی ادامه میدهد: تصور کنید بابت هر خانواده ای که به جمعیت کلانشهرهایی مثل تهران افزوده میشود، حداقل یک خودرو نیز افزوده میشود، به نظر من باید فکری به حال کنترل جمیعت تهران کرد، باید تناسبی بین جمیعت، امکانات و خدمات وجود داشته باشد. بارها شده که برای انجام یک کار کوچک یک ساعت دنبال جای پارک بودم اما جای پارکی پیدا نکرده ام.
* تبدیل شدن کوچه و پس کوچهها به پارکینگ
امین درویش شهروند یکی از محلات قدیمی تهران است، میگوید: در هر کوچه و پس کوچه و خیابانی که سر میزنی، میبینی مملو از خودرو شده است چشم انسان از دیدن چنین صحنه ای آزار میبیند، پارکهای دوبل و سوبل هم وضعیت را بدتر کرده است. بارها از خودم پرسیده ام چرا باید در زادگاه خودم حق بردن خودروام را نداشته باشم و خیابانهای شهم تبدیل به طرح زوج و فرد و طرح ترافیک شود اما خیلیها که شاید مهاجر هم باشند به راحتی با داشتن طرح که به همه تعلق نمیگیرد در خیابانها تردد کنند از سوی دیگر اگر طرح را برای جلوگیری از ترافیک گذاشته اند دیگر نباید تبصره و ماده داشته باشد باید برای همه اجرایی شود در حالی که با وجود طرحهای مختلف همچنان شاهد ترافیک در خیابانها هستیم و این ترافیک به عرض خیابانها رسیده اما خود را به شکل پارک کردن خودروها نشان داده است.
*کسب درآمد از بخش پارکینگ کنار خیابانهای پایتخت
در حالی مردم از معضل شلوغی و نبود پارکینگ و تبدیل شدن کوچه و خیابان و عرض خیابانها به پارکنیگ گله دارند که «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران چندی پیس گفته بود، میتوان 10 هزار میلیارد تومان از بخش پارکینگ کنار خیابان در پایتخت درآمد کسب کرد اما به شرطی که شهرداری، موانع و کاغذبازیها را بردارد.
خوانساری تاکید کرد: موضوع تراکم فروشی تا ابد ادامه ندارد بنابراین باید به سمت کسانی که مالهای بزرگ و برج میسازند رفت تا در پروژههای بزرگ شهر مشارکت کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: شهرداری تهران سالانه هزار میلیارد تومان برای جمع آوری زباله هزینه میکند اما اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه ورود کند ابتدای کار تقاضای دریافت 700 میلیارد تومان میکند که این امر ممکن نیست.
به گفته وی اگر رویکرد شهرداری تغییر کند و کاسبکارانه نباشد، زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی مهیا شود.
*از برنامههای جهانی شهر هوشمند عقب هستیم
برخی مسئولان نیز براین باور هستند که در مورد معضل پارکینگ در عمل کاری انجام نشده است به عنوان مثال، «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاحیه همایش تهران هوشمند گفته بود در حوزه ترافیک، پارک هوشمند و پارکینگ اقداماتی درپایتخت انجام شده است، اما همچنان از بسیاری برنامههای شهر هوشمند در جهان عقب هستیم. کم کم مسائل مربوط به شهر هوشمند در بخشهای مختلف مطرح و به صورت شعاری در خصوص آن حرف هایی زده شده اما در عمل خیلی موفق نبوده ایم.
*پایتخت به پارکینگ سیار تبدیل شده است
«شهربانو امانی» رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اینکه پایتخت به پارکینگ بسیار بزرگی بدل شده است گلایه داشته و راهکار رفع این معضل را اجرای tod (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) دانسته است.
وی در نشست امکان و روش اجرای tod در شهر تهران که آبان ماه برگزار شد، افزود: آلودگی هوا برای نسل آینده تاثیر منفی زیادی دارد و بیش از 170 سال است که خیابانها را ماشینها از انسانها گرفتند و امروز پایتخت در یوغ ماشینها قرار دارد. 154 سال قبل در کشورهای دیگر مترو وجود داشت اما در تهران ساخت آن کمتر از 50 سال است که کلید خورده است . یک و نیم قرن از دانش روز بشری عقب هستیم و باید تلاش کنیم این عقب ماندگی جبران شود.
* شرایط احداث پارکینگهای عمومی
کلانشهرهایی چون تهران نیازمند احداث پارکینگهای عمومی زیادی هستند. در این زمینه نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. شهرداری شرایطی را برای احداث پارکینگهای عمومی تعیین کرده است. به غیر از اختصاص بخشی از سرمایه، شرایط دیگری نیز برای احداث پارکینگ عمومی مورد نیاز است که شاید بسیاری از سرمایهگذاران، به دلیل ناآگاهی نسبت به آن از احداث این مراکز سر باز میزنند.
قانونی که شهرداری برای صدور مجوز احداث پارکینگهای عمومی بدان استناد میکند، بدین قرار است که تأمین و احداث تمام پارکینگهای مورد نیاز طبق ضوابط مصوب کمیسیون ماده (5) شهر تهران تعیین شده در پروانههای ساختمانی هر یک از کاربری ها، برای تمام ساختمانها و در همه پهنهها الزامی است و صدور هر گونه عدم خلاف یا گواهی پایان کار، منوط به تأمین همه پارکینگهای مورد نیاز، در همان ساختمان یا در پارکینگهای مشاعی با فاصله حداکثر 250 متر خواهد بود.
تبصره (9) این قانون میگوید: تعداد پارکینگهای مورد نیاز برای ساختمانها و مجتمعهایی که از کاربریهای مختلف برخوردارند، بایستی برابر مجموع تعداد حداقل پارکینگهای لازم برای هر یک از کاربری ها طبق ضوابط، محاسبه و تأمین شود.
همچنین بر اساس تبصره (10) این قانون، همه ادارات، ارگانها، سازمانها، نهادها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی، بیمارستانها، فروشگاههای بزرگ و ساختمانهای با عملکردهای گوناگون که مراجعان زیادی دارند، در زمان احداث یا تجدید بنا یا ساماندهی فضاهای خود، ملزم به تأمین پارکینگ مورد نیاز مراجعان بر اساس ساعات و روزهای اوج مراجعات، علاوه بر نیاز خود طبق ضوابط، و حداکثر در یک برنامه پنجساله در همان ساختمان یا در پارکینگهای عمومی اطراف، تا شعاع 250 متر است.
بر اساس تبصره تبصره (11) نیز احداث پارکینگ مازاد بر ضوابط، در قطعات و پلاکهای همه پهنههای شهر تا سقف دو برابر پارکینگهای مورد نیاز هر واحد در طبقات زیرهمکف (منفی)، بدون الزام به رعایت سطح اشغال و بدون محاسبه در تراکم ساختمانی مجاز و مشروط بر حفظ درختان موجود در ملک، مجاز است.
در محلات، بافتها یا عرصههایی که به هر علت، امکان تأمین پارکینگ در ساختمانهای مسکونی موجود و احداثی وجود ندارد (و ضوابط آن به تصویب کمیسیون ماده 5شهر تهران خواهد رسید)، شهرداری تهران موظف است، ترتیبی اتخاذ کند تا در کنار عرصههای مذکور و در فاصله هایی تا شعاع 250 متر، پارکینگهای عمومی و ترجیحا به صورت مشاعی و با حق انتقال و واگذاری به اشخاص جهت پلاکهای که طبق ضوابط قابلیت تأمین پارکینگ ندارند، با مشارکت بخش خصوصی و مصرفکنندگان محلی ایجاد و احداث شود.
گفته میشود کلانشهری چون تهران به بیش از هزار و 500 پارکینگ نیاز دارد حال باید پرسید با این حال آیا احداث پارکینگ با شرایط ذکر شده از سوی شهرداری، شدنی است؟
*علت اقبال کم سرمایه گذران به ساخت پارکینگ
«کامران اخباری»، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از این در گفت و گو با ایرنا در مورد علل اقبال کم سرمایه گذاران عمومی به ساخت پارکینگ در شهر تهران گفته است: یکی از دلایل اصلی که به شهرداری هم مرتبط است، این است که قیمت توقف در یک پارکینگ طبقاتی یا پارک حاشیه ای (پارکینگهای مرتبط با شهرداری) سالها است که تغییر نکرده و خیلی کم است. این رقم ها پایین است و با وجود اینکه هر سال به دلیل افزایش کیفیت خدمات به دنبال افزایش رقم ها بودیم، ولی به دلایل اجتماعی و سیاسی که در شورای شهر و شهرداری هم وجود دارد، رقمها با تأخیر افزایش پیدا میکند.
وی افزود: با وجود مشکلاتی که در تصمیم گیری وجود داشته و قیمت به موقع تغییر نکرده است، بخش خصوصی خیلی رغبتی به این کار نداشته است. اگر در حال حاضر بخش خصوصی بخواهد وارد شود و پارکینگی بسازد، شاید در 50 سال هم بازگشت سرمایه نداشته باشد و در نتیجه، بخش خصوص ترجیح میدهد به سمت کارهای تجاری برود تا در مدت کوتاه تری بازگشت سرمایه داشته باشد. همیشه مشکلات در تصمیم گیری وجود دارد و شهرداری باید متناسب با وضعیت عمومی تصمیم گیری کند، که همین مساله موجب میشود موانعی در راه ساخت پارکینگ ها بوجود آید.
وی اضافه کرد: در گذشته بخشی از فضاهای پارک حاشیه ای توسط پارکبان اداره میشد که از سال 1394، تقریبا سه سال است که شهرداری پارکبان را جمع کرد و اگر کسی کنار خیابان بابت پارک پول میگیرد، برخورد با آن وظیفه نیروی انتظامی است. در مابقی فضاها، حدود 15 هزار فضای پارک در شهر تهران با دستگاههای پارکومتر با روش مکانیزه کنترل میشود که هزینه با کارت بلیت الکترونیکی پرداخت میشود.
* بی قانونی شهروندان
نبود پارکینگ در کلانشهرها سبب شده تا شهروندان حق خود بدانند که خودروی خود را «دوبل، سوبل حتی چوبل» در عرض خیابانها پارک کنند، بماند که این حرکت، اقدامی مغایر با فرهنگ شهرنشینی و ترافیکی است، مشکلات بسیاری را برای شهروندان اعم از عابران پیاده و کسانی که به صورت درست خودروی خود را در عرض خیابانها پارک کرده اند، بوجود میآورد.
ماموران راهور با دیدن چنین پارک هایی برخورد قانونی کرده و حتما چنین افرادی را جریمه خواهد کرد.
«رحیم ساعد»، جانشین پلیس ترافیک شهری پلیس راهور در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا گفت: توقف دوبله خودروها با حضور راننده یا بدون حضور او و سرنشین، مشمول اعمال قانون میشود و با تخلف توقف در محل پارک ممنوع، برخورد میشود. مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با حضور در معابر اصلی و فرعی، نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلفی که اقدام به توقف در محلهای ممنوعه همچون پارک ممنوع یا به شکل دوبل گاه سوبله خودروی خود را پارک میکنند، اقدام خواهند کرد.
به گفته وی، دستگاههای کنترل مکانیزه دوربین دار که روی خودروهای پلیس راهور نصب شده با گشت زنی در سطح شهر، تخلف توقف حاشیه ای و ساکن (پارک دوبله و غیرمجاز) خودروها در سطح کلانشهرها را برای اعمال قانون ثبت و ضبط میکنند. این خودروهای مکانیزه علاوه بر ثبت تخلف پارک حاشیه ای و دوبله خودروها، توقف غیرمجاز در معابر دارای پارکومتر را نیز برای اعمال قانون، ثبت میکنند و تخلفات ثبت شده توسط این خودروها از طریق پیامک به رانندگان و مالکان خودرو اعلام میشود. استفاده از این خودروهای مکانیزه سرعت و دقت ثبت تخلفات را نیز افزایش داده است.
وی تاکید کرد: توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچها، روی پلها، حریم تقاطعها، توقف غیرمجاز در ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور میشود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاههای مخصوص بارگیری و تخلیه بار از جمله تخلفاتی است که توسط این سیستم مورد اعمال قانون قرار میگیرد.
سرهنگ ساعد ادامه داد: در سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای با استفاده از خودرو، از دوربین پلاکخوان منصوب بر روی خودرو برای کنترل پارکینگهای عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی یا نظارت بر حرکت منظم در خیابانها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است. مبنای قانونی سامانه جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیهای ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات است که با بکارگیری خودروهای مجهز به دوربینهای ثبت تخلف، اجرا شد.
به گفته وی، خودروهای کنترل مکانیزه توان حرکت یکنواخت را در خیابانها دارند و ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک های حاشیهای است. این خودروها با میانگین سرعت 20 تا30 کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل و توقفات در تقاطعها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غیرمجاز را در ساعت دارا است. حرکت با این سرعت این امکان را به دوربین میدهد که ضمن تصویربرداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخیره کنند.
سرهنگ ساعد، در عین حال به معضل کمبود پارکینگهای عمومی و طبقاتی در سطح کلانشهرها اشاره کرد و از شهروندان خواست از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که خودروهای تک سرنشینی در سطح شهر زیاد است و در این شرایط باید فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه عمومی را در خود نهادینه کنیم.
* جریمه توقف ممنوع و پارک دوبله
بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی، جریمه تخلف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقا ممنوع در کلانشهرها و جادههای بین شهری 400 هزار ریال، سایر شهرها 300 هزار ریال و روستا و راههای روستایی 100 هزار ریال است.
توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع در کلانشهرها و جادههای بین شهری 500 هزار ریال، سایر شهرها 400 هزار ریال و در روستا و راههای روستایی 200 هزار ریال است.
همچنین توقف دوبله در معابر در کلانشهرها و جادههای بین شهری 30 هزار ریال، سایر شهرها 200 هزار ریال و روستا و راههای روستایی 100 هزار ریال است.
گزارش از معصومه نیکنام
اجتمام * 9105 * 3063
انتهای پیام /*