«علیه محافظهکاری درسال چهلم» -17
«امام جمعهها» علیه محافظهکاری؟/ نردههای سکوت برداشته میشود؟
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - اتفاقات جدیدی در نماز جمعهها در حال رخ دادن است و امیدها به کنار رفتن لایههای محافظهکاری در این تریبون مهم نظام اسلامی افزایش یافته است.
تبسم مهر - اتفاقات جدیدی در نماز جمعهها در حال رخ دادن است و امیدها به کنار رفتن لایههای محافظهکاری در این تریبون مهم نظام اسلامی افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار مهر ، شاید امام جمعههای جوان و میانسالی که سیر مطالبهگری جدیدی در نمازجمعههای برخی از شهرستانها را شروع کردهاند متوجه اهمیت حیاتی فرامتنی اقداماتی که انجام میدهند نباشند. آنها آغازگر راهی جدید در نظام اداری ایران هستند که امیدواری به اتمام سیر دائمی محافظهکاری در یکی از سرزندهترین و پرماجراترین تریبونهای رسمی نظام جمهوری اسلامی را کلید زده اند.
در هفتههای اخیر اخبار روشن و امیدوارکنندهای از اقدامات چند امام جمعه برای ورود غیراداری به معضلات اجتماعی مردم و تبدیل شدن به تریبونی برای مطالبات مردمی شنیده میشود. هنوز چند سالی نگذشته است از اقدام امام جمعهای که کارگران حقوق نگرفته یک کارخانه به او پناه بردند و او اعلام کرد که نمازجمعه جای این کارها نیست و بهتر است که اگر دنبال این حرفها هستند به جای دیگری بروند. اما امروز نمازجمعههای چند شهرستان تبدیل به تریبون صریح اعتراضی اقشار مختلف مردم برای اعتراض به وضعیت نابسامان زندگیشان شده است و این معنای مشخص و واضحی دارد: مناسبات شکل گرفته در بین مدیران رسمی کشور برای نادیده گرفتن مردم در تریبونهای رسمی نظام ترک برداشته است.
یک سال و نیم پیش حجتالاسلام آل هاشم به امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در شهرستان تبریز انتخاب شد و نوید تغییرات امیدبخش از همان ابتدا آغاز شد. آل هاشم از همان ابتدا راه خود را از مدیران دست شسته از مردم جدا کرد. به میان مردم آمد و حرفهای آنها را شنید و دردلهای آنها را در خطبههایش انعکاس داد.او سرزده به بچههای بهزیستی سر زد، چندساعت از محلات و کوچههای پایینشهر بازدید کرد و خطبههای کوتاه نمازجمعهاش محلی برای انعکاس دردهای مردم شد. آل هاشم فرهنگ و هنر را در کنار مردم دید و نماز جمعه را به محلی برای ستایش نخبگان محلی تبدیل کرد. خودش شخصا به عکاس جوان مقام آورده کشوری زنگ میزد و موفقیت او را تبریک میگفت. از درب معمول مصلی وارد میشد و در کنار مردم و همراه با مردم زندگی میکرد.
این اتفاق اما در همین جا متوقف نماند. در هفتههای اخیر اتفاقات روشنی از نمازجمعههای چند شهرستان به گوش رسید. امام جمعه لواسان تمام قد وارد میدان شد و از فساد و نابسامانی در شهرستان کوچک اما پرماجرایش سخن گفت. شهری که در چند روز اخیر با افشاگریهای یک خبرنگار غیررسمی در محل توجهات عدالتخواهان اجتماعی قرار گرفته بود. امام جمعه لواسان در یک گفتگوی تلویزیونی و همین طور خطبههای نماز جمعه به شدت علیه باندهای قدرت و ثروت و ساخت و سازهای غیرمجاز آقازادهها در لواسان تاخت. او از ویلای 6 هزار متری یک آقازاده سخن گفت و از تلاشی که آنها برای قانونی جلوه دادن اعمال خود میکنند. چند روز بعد امام جمعه لواسان در توئیتر اعلام کرد که قصد کوتاه آمدن در برابر فشارها را ندارد و تا قبل از این هر چه گفته است با توجیه و قهر و مسخره کردن و نهایتا بیاعتنایی روبرو شده است و حالا او تصمیم گرفته است به دل میدان بزند و صدای مردم باشد. هر چند که این صحبتهای امام جمعه لواسان مثل همیشه با واکنشهای محافظهکارانهای از قبیل تضعیف نظام و سیاهنمایی روبرو شد اما او این بار در مقابل این محافظهکاریها ایستاد و گفت: فساد سرطان است و باید با آن مقابله کرد. برخی گفتند صحبتهایم در تلویزیون سیاهنمایی است و به نظام ضربه خواهد خورد؛ خیر اصلا چنین چیزی نیست. با علم میگویم که نظام ما به بلوغی رسیده که الان میتواند با فساد مقابله کند.به قوه قضاییه گفتم بیایید مقابله با ساختوسازهای غیرقانونی را در لواسان پایلوت کنید و اگر اینجا موفق شوید در جاهای دیگر هم موفق میشوید. اگر سکوت کنم و عافیت طلب باشم ظلم کردهام.
در نزدیکی پایتخت اما اتفاقات دیگری نیز در جریان است. امام جمعه ساوجبلاغ پس از بازدید از فعالیت دستفروشان سطح شهر هشتگرد در فصل سرما و بارندگی در خطبههای نماز جمعه اعلام کرد دستفروشان میتوانند به مصلای نماز جمعه بیایند و وسایل خود را در این مجموعه بفروشند.
حجت الاسلام مختاری امام جمعه ساوجبلاغ در حرکتی بیسابقه گفت با توجه به اینکه مصلی فقط در روزهای جمعه برای اقامه نماز جمعه مورد استفاده قرار میگیرد و از طرفی نیز بدلیل سردی هوا و بارندگی دست فروشان با سختی مواجه میشوند، این کاسبان زحمتکش میتوانند از شنبه تا پنجشنبه هر هفته بساط خود را در مصلی پهن و کاسبی کنند.
این حرکت بیسابقهای در سطح نمازجمعههای شهرستانهای کشور بود. اینکه مصلای نماز جمعه که در تمام طول هفته در سکوت و خلوتی به سر میبرد حالا مامن بیپناهانی شود که از شرایط اقتصادی نامساعد به دستفروشی روی آوردهاند.
اما در خود پایتخت نیز اتفاقات جالبی در راه بود. حجتالاسلام علی اکبری با سابقه قابلتوجهی که در سازمان ملی جوانان و انجمن اسلامی دانش آموزان در ارتباط با قشر جوان پیدا کرده بود به امام جمعه تهران منصوب شد و در اولین عمل اقدام بر برداشتن برخی از نردههای جداکننده مسئولین و مردم در صفهای نمازجمعهکرد. اقدامی که با واکنش بسیار مثبت رسانهها مواجه شد. هر چند علی اکبری در همان خطبههای اول با زیرکی گفته بود که درخواستش برداشتن همه نردههاست اما او فعلا موفق به برداشتن چند نرده شده است. نردههای محافظهکاری و سکوت نیز این چنین هستند. در شرایط بغرنج و پیچیده اجتماعی در ایران محافظهکاری به سرعت از بین نخواهد رفت. راه طولانی است و تلاشهای آغاز شده از سوی برخی از نمایندگان ولی فقیه شاید تلاشی برای نزدیکی به آنچه ولی فقیه سالها پیش فرمود: «محافظهکاری قتلگاه انقلاب اسلامی است».
این حرکات اگر در کنار بیاهمیتی سالیان سال تریبونهای نماز جمعه به مسائل عینی و اجتماعی روز گذاشته شود و اگر به عملکرد به شدت محافظه کار و خنثای امامان جمعه در تنظیم خطبههای نمازجمعه در سالهای اخیر توجه شود؛ بزرگی آن بیشتر درک خواهد شد.
حرکات جالبتوجه امامجمعهها در شهرهای دیگر هم با شدت و حدت کم و زیاد ادامه دارد. سال پیش در جریان ناآرامیها آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین به میان کسبه خیابان رفت و بابت ناآرامی هایی که به کسب و کارشان لطمه زد عذر خواهی کرد.امام جمعه لوشان به تمامی مسئولین شهر فراخوان داد و آنها را به نظافت و پاکسازی حاشیه جاده قزوین به رشت برد.آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با حضوردر روستای بیالوا دهستان جیرده در برداشت برنج به کشاورزان کمک نموده و به درددلها و دغدغههای شالیکاران منطقه گوش داد.در پی بارش برف اخیر در شهرستان گلپایگان، امام جمعه و برخی از مسئولان این شهر در حرکتی جهادی خودشان اقدام به برف روبی معابر کردند.امام جمعه شهر بهاباد یزد از نیروی انتظامی به دلیل جریمه شدن خودرو خود توسط افسر راهنمایی و رانندگی قدردانی کرد. امام جمعه زابل در چند ماه اخیر تبدیل به صدایی برای مردم رنجکشیده این استان شده است و بدون کوچکترین ملاحظهای در خطبههای کوتاه خود فریاد رسایی بر سر مسئولین منطقهای میشود. نردههای میان مردم و مسئولین در چنیدن شهر از جمله کرمان، رشت، اهوازو... برداشته میشود و.... این سیر جدید ادامه خواهد داشت ؟
پرونده «علیه محافظه کاری در سال چهلم» -1/ علیه «محافظهکاری» در سال چهلم/انقلاب زنده است، زنده باد انتقاد
«علیه محافظه کاری در سال چهلم»-2/ عماد افروغ در گفتوگو با مهر: چپ و راست ندارد، همه محافظهکار شدند!
«علیه محافظه کاری در سال چهلم»-3/ عماد افروغ در گفتوگو با مهر:پرشورتر و پرامیدتر از همیشه هستم/انقلابی بودن شیشه شکستن نیست
«علیه محافظه کاری در سال چهلم»-4/ سلیمی نمین در گفتوگو با مهر: انقلاب خواصگرا نبود/انحصار فرهنگی و رسانه ای،نتیجه انحصاراقتصادی
«علیه محافظه کاری در سال چهلم» 5/ سلیمی نمین در گفتوگو با مهر: هاله تقدس هاشمی مانع نقدش شد/امروز روند نقد به دیگر قوا رسیده
«علیه محافظه کاری در سال چهلم»-6/ لاریجانی، مهر و نعلین، تتلو و داستان جوانان انقلابی خسته
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» - 7/ موسی نجفی در گفتگو با مهر : نیروی حیاتی انقلاب ربطی به این رئیس جمهور و آن نماینده مجلس ندارد
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» - 8/ موسی نجفی در گفتگو با مهر :محافظهکاری پذیرش سیطره تمدنی دیگر است/نهادها را انقلابی کنید
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -9/ چمران در گفتوگو با مهر: قرار بود خودمان را فدای انقلاب کنیم، نه انقلاب را فدای خودمان!
«علیه محافظه کاری در سال چهلم»-10/ مدیران جوان انقلابی در معرض خطر تلفن، قدرت طلبی و محافظهکاری
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -11/ چمران در گفتگو با مهر : (2)«سرگرم بودن همه»، هدف اصلی محافظهکاران/سازندگی از چپاول نمیگذرد
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -12/ زائری در تلویزیون؛ مطالعه موردی محافظهکار شدن در ایران
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -13/ چرا صاحبان انقلاب هیچ وقت صاحب رسانه نشدند؟
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -14/ چالش «ریش و انگشتر» با «حفظ وضع موجود»/ راستیها انقلابی هستند؟
«علیه محافظهکاری در سال چهلم» -15/ غلامی در گفتوگو با مهر:بزدلان سیاسی به بهانه حفظ نظام، ترمز جمهوری اسلامی شدهاند
«علیه محافظهکاری درسال چهلم» -16/ سکوت و محافظهکاری حزباللهیها،از عوامل نابسامانیهای جامعه است