معاون رئیس جمهوری در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:
ویژگیهای لایحه بودجه 98 در میزگرد ایرنا بررسی شد
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قزوین -ایرنا - مسئولان و کارشناسان در میزگرد ایرنا قزوین، توانمند سازی اقشار ضعیف، رعایت عدالت اجتماعی، معیشت مردم، اصلاح هدفمندی یارانه ها، حمایت از تولید، شفافیت، انضباط مالی و تناسب سازی وضعیت اقتصادی با تحریمها را از ویژگیهای شاخص لایحه بودجه سال ۹۸ مطرح کردند.
تبسم مهر - قزوین -ایرنا - مسئولان و کارشناسان در میزگرد ایرنا قزوین، توانمند سازی اقشار ضعیف، رعایت عدالت اجتماعی، معیشت مردم، اصلاح هدفمندی یارانه ها، حمایت از تولید، شفافیت، انضباط مالی و تناسب سازی وضعیت اقتصادی با تحریمها را از ویژگیهای شاخص لایحه بودجه سال 98 مطرح کردند.
به گزارش ایرنا، کارشناسان و رسانهها در مقاطعی که دولت در مرحله تکمیل لایحه بودجه است و همچنین پس از تقدیم آن به مجلس تا مرحله تصویب، همواره در خصوص بندها و تبصرها و ویژگیهای بودجه تحلیلهای مختلفی دارند و این لایحه را در بوته نقد و بررسی قرار میدهند.
در لایحه بودجه امسال منابع قابل توجهی در حوزه معیشت و امور رفاهی پیش بینی شده است، برای همین بسیاری معتقدند توجه به معیشت مردم بویژه اقشار کم درآمد از ویژگیهای شاخص لایحه بودجه 98 به شمار میرود.
به همین منظور در میزگردی با علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، ابوالفضل یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین و فرشاد فصاحت استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین، ویژگیهای لایحه بودجه 98 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
** کمک به معیشت مردم، تمرکز بودجه 98
ابوالفضل یاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین در این میزگرد گفت: با توجه به وضعیت کشور در حوزه اعتبارات دولت در لایحه بودجه 98 تلاش کرده تا بر تامین معیشت مردم تمرکز کند.
وی با بیان اینکه دولت با همه تنگناها تلاش کرده است تا درآمدهای پیش بینی شده محقق و صرف هزینه کرد اولویتهای کشور شود، اظهار داشت: در کنار توجه به معیشت مردم، اصلاح هدفمندی یارانهها و انضباط و شفافیت بیشتر نسبت به سالهای گذشته را باید از ویژگیهای شاخص لایحه بودجه 98 بدانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین با بیان اینکه دولت میکوشد تا از منابع مالی بودجه به شکل اهرم استفاده کند که این سیاست در بودجه 98 مورد توجه جدی قرار گرفته است، در این خصوص توضیح داد و گفت: دولت در شکلها و قالبهای مختلف از جمله کمکهای فنی و اعتباری در جهت حمایت از سرمایه گذاری و مشارکتهای عمومی و توجه به حوزه تسهیلات میکوشد تا از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کرده و از این طریق به حوزه تولید و در نهایت اقتصاد کشور رونق ببخشد.
وی اظهار داشت: از آنجا که نیازهای کشور نامحدود و اعتبارات بودجه محدود است، استفاده از منابع به عنوان اهرم و محرک برای تکمیل طرحهای اقتصادی و یا کمک به راه اندازی آنها بهترین شیوه ممکن برای هزینه کرد بودجه به شمار میرود که دولت در سال 98 به این مهم توجه جدی داشته است.
یاری به یکی دیگر از ویژگیهای لایحه بودجه 98 اشاره کرد و با بیان اینکه در نقاط مختلف کشور طرحهای نیمه تمام زیادی وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند سالها زمان است، اظهار داشت: با توجه به لزوم تکمیل و راه اندازی هرچه زودتر این طرحها در بودجه 98 هیچ طرح جدیدی به جز در مواقع استثنایی آغاز نخواهد شد.
** توجه به توانمندسازی اقشار ضعیف در بودجه 98
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین، توجه به اقشار آسیب پذیر و توانمند ساختن آنها را از رویکردهای جدی دولت در لایحه بودجه 98 دانست و گفت: در این حوزه کمکهای بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه خواشتغالی قابل توجهی پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: این تسهیلات و همچنین وامهای اشتغالزایی روستایی ارزان قیمت به شکل شناور هستند، یعنی اگر میزان جذب و استقبال از آنها خوب باشد میتوان باز هم نسبت به جذب اقدام کرد که یک فرصت بسیار خوب برای محرومیت زدایی و اشتغالزایی به شمار میرود.
** اصلاح هدفمندی یارانه ها، ویژگی ممتاز بودجه 98
یاری در خصوص اصلاح هدفمندی یارانهها که در لایحه بودجه 98 به آن اشاره و تاکید شده نیز گفت: حذف سه دهک بالا از دریافت یارانه نقدی را باید از مهمترین و پرچالشترین و در عین حال ممتازترین نکات لایحه بودجه سال آینده دانست که البته پیش از این قرار بود این موضوع به صورت پایلوت در استان قزوین اجرایی شود.
وی ادامه داد: در بدبینانهترین حالت 30 درصد مردم استان قزوین نیازمند دریافت نقدی یارانه هستند و با اجرای طرح هدفمندی از محل ذخیره منابع مالی این اقدام میتوان به طرحهای اقتصادی کمکهای فنی و اعتباری کمک کرد و موجب راه اندازی واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی استان شد.
یاری اظهار داشت: از محل منابع صرفه جویی شده علاوه بر کمک به حوزه تولید میتوان در جهت رونق گردشگری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازآفرینی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری نیز گام برداشت و در مجموع پیش بینی میشود با اجرای اصلاح هدفمندی یارانهها در استان قزوین سالانه 2 تا 2 هزار و 500 شغل برای جوانان ایجاد شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین به توجه دولت در بودجه سال 98 به حوزه بازآفرینی بافتهای فرسوده و ناکارآمد نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای طرحهای مربوط به این برنامه در سطح استان 2 هزار و 600 اشتغال ایجاد میشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: دولت در لایحه بودجه 98 افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد را پیش بینی کرده است که قبول داریم با توجه به نرخ تورم باید این رقم بیشتر میشد اما باید شرایط اقتصادی موجود و با تنگناهای مالی کشور را نیز در این خصوص لحاظ کرد.
**تامین 25 قلم کالای اساسی با نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی در بودجه 98
یاری با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 تامین انواع کالاهای اساسی با قیمت مناسب و ارزان برای مردم از جمله کارمندان پیش بینی شده است، ادامه داد: با توجه به آزادسازی قیمت ها، دولت برای تامین و توزیع 25 قلم کالای اساسی و پرمصرف به مردم با نرخ 4 هزار و 200 تومان، 14 میلیارد دلار در نظر گرفته است که این اقدام ارزنده فاصله حقوق و دستمزدها را با نرخ تورم کمتر میکند.
این مسئول گفت: یکی دیگر از نقاط قوت بودجه 98 را باید پیش بینی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری، توسعه آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی و تکمیل و راه اندازی مجتمعهای آبرسانی روستایی دانست.
وی ادامه داد: ارزان فروشی و منع تعقیب قضائی از دیگر نقاط قابل توجه لایحه بودجه 98 در خصوص واگذاری طرحهای نیمه تمام حوزههای مختلف از جمله آب و فاضلاب و راهها به بخش خصوصی است تا از این طریق شاهد راه اندازی و تاثیرگذاری آنها در اقتصاد و عمران و آبادانی کشور باشیم.
یاری اظهار داشت: از دیگر ظرفیتهای لایحه بودجه 98 باید به اوراق تسویه اشاره کرد که در سطح استان قزوین از طریق آن میتوان تا یک هزار میلیارد ریال کارسازی نمود و از آن برای تکمیل طرحها و پرداخت هزینهها استفاده کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین همچنین به صحبتهای دکتر فرشاد فصاحت استاد دانشگاه از میهمانان این میزگرد که وضع بودجه قزوین را نامناسب و اسفناک توصیف کرده بود نیز پاسخ داد و گفت: تحلیل علمی و کارشناسی با مسایلی که در رسانهها بیان میشود، متفاوت است و این صحبتها را رد میکنم.
وی با طرح این پرسش که با کدام شاخص علمی و تحلیلی اظهار میشود که وضع بودجه قزوین اسفناک است؟، افزود: توزیع اعتبار بین استانها شاخصهای مختلفی از جمله مساحت، جمعیت، تعداد شهرستان، میزان کارمندان، سرانه اضافه کار و پستهای اداری و وضعیت توسعه یافتگی دارد و در یک فرایند علمی تعیین میشود.
** سیاه نمایی از وضعیت بودجه قزوین
یاری با اشاره به صحبتهای این استاد دانشگاه که وضعیت اعتباری استان گلستان را با قزوین مقایسه کرد،گفت: باید توجه داشت که این استان یک سوم قزوین نیز ارزش افزوده ندارد و اساس اختصاص بودجه در کشور نیز "توسعه نیافتگی" است، بدین معنا که هر استان که شاخصهای توسعه یافتگی آن کمتر باشد، اعتبار بیشتری دریافت میکند و مثلا از حیث امکانات زیرساختی و بنگاههای تولیدی نمیتوان استان هایی چون گلستان و ایلام را با قزوین مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل برداشتهای اشتباه و ناآگاهی شاهد سیاه نمایی از وضعیت بودجه استان قزوین هستیم، اظهار داشت: نکته دیگر که در اینجا حایز اهمیت است باید توجه داشت به دلیل اینکه شاخص توسعه یافتگی قزوین نسبت به خیلی از استانها بالاتر است، درست است که این موضوع موجب شده در برخی ردیفها اعتبارات کمتری به قزوین داده شود اما همچنین باعث شده تا قزوین در زمینه جذب کمکهای فنی و اعتباری و طرحهای تسهیلاتی در جهت رونق تولید و اشتغال همواره جزو استانهای برتر و نمونه باشد.
یاری ادامه داد: از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده رونق تولید سهم واقعی قزوین 1.5 درصد بوده است اما به دلیل ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی 3 تا 4 درصد این رقم به استان ما اختصاص یافته که این موارد را نیز باید در تحلیلهای خود لحاظ کنیم.
وی اظهار داشت: در تحلیل و ارزیابی وضع اعتباری و بودجه ای قزوین تنها به عدد و رقم اعلام شده اعتبارات جاری و عمرانی استان و مقایسه آن با دیگر استانها نگاه میکنیم در حالی که این موضوع اشتباه استو ما اعتبارات ملی، طرحهای سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اعتباری و تسهیلاتی را نیز باید در نظر داشته باشیم و سپس ارزیابی کنیم که در این صورت وضع قزوین از نظر بودجه جزو بهترین استانهای کشور خواهد بود.
یاری همچنین در پاسخ به صحبتهای استاد دانشگاه حاضر در این میزگرد که گفته بود برخی درآمدهای کشور به خزانه وارد نمیشود نیز اظهار داشت: مکانیزمهای تعریف شده در کشور به گونه ای است که هیچ درآمدی در کشور که از مسیر قانونی عبور نکند و به خزانه واریز نشود، نداریم و اگر مصداقی وجود دارد باید بیان شود.
**سهم اعتبارات ملی چندین برابر اعتبارات استانی
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه با تهیه بودجه و ارایه آن به مجلس شاهد اطلاع رسانی از زوایای مختلف بودجه و اظهار نظر و تحلیلها در این خصوص هستیم، اظهار داشت: در این رابطه لازم است تا شفاف سازی کنیم تا برداشتها و تحلیلهای اشتباه از میان بروند.
وی با بیان اینکه معمولا سهم اعتبارات ملی چندین برابر استانی است و کارشناسان و رسانهها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند،گفت: ذکر و یادآوری این نکته که تنها 15 درصد بودجه عمرانی قزوین از محل اعتبارات استانی بوده و 85 درصد اعتبارات این حوزه ملی میباشد، ضروری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: این که گفته میشود رتبه قزوین در بودجه در بین استانهای کشور بیست و نهم است صحیح نیست چرا که اگر اعتبارات ملی را در نظر بگیریم اتفاقا شاید قزوین با توجه به شاخصها جزو استانهای برتر باشد.
این مسئول گفت: سرجمع اعتبارات عمرانی استان قزوین 310 میلیارد تومان است که با تصمیم شورای برنامه ریزی و با نظر فرمانداران برای اجرا و یا تکمیل طرحهای کوچک در سطح شهرستانها و بخشها هزینه میشود.
وی اظهار داشت: اما برای طرحهای بزرگ و کلان عمرانی از اعتبارات ملی هزینه میشود که نمونه آن راه آهن قزوین-رشت و دو خطه کردن راه آهن قزوین-تهران و قزوین-زنجان است.
این مسئول گفت: در کنار هزینههای شهرداری ها، اعتبارات ارزش افزوده ای که به شهرداریها و دهیاریها تزریق میشود نسبت به کل بودجه عمرانی استانها بیشتر بوده و عدد قابل توجهی است در حالی که کارشناسان در مباحث مربوط به بودجه کمتر از اعداد و ارقام مربوط به این اعتبارات صحبتی به میان میآورند.
فرخزاد در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه 98 که باید به آن توجه داشت و امیدواریم که به تصویب مجلس نیز برسد تغییر مکانیزمهای هزینه کرد اعتبارات ارزش افزوده در سطح دهیاریها و شهرداری هاست.
وی اظهار داشت: اکنون این اعتبارات براساس سرانه جمعیت هزینه میشود که این شیوه ایراداتی به همراه دارد اما در روش جدید موضوع توسعه یافتگی و اولویتها مورد توجه قرار میگیرد و از سوی شورای برنامه ریزی استانها در این خصوص تصمیم گیری میشود که این مهم نظارت بر هزینه کرد این اعتبارات را نیز افزایش میدهد.
**کمک به بازآفرینی شهری، از نکات مثبت بودجه 98
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، بازآفرینی شهری را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه 98 دانست و گفت: پیش از این و در دورههای قبل سیاستهای دولت در حوزه تامین مسکن، طرح مسکن مهر بود که با ایراداتی از جمله بحث هزینهها و مشکلات تامین امکانات زیربنایی و خدماتی،قرار گیری در خارج از شهرها و ایجاد تورم همراه بود.
فرخزاد اظهار داشت: طرحی که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن مورد توجه قرار داده است، بازآفرینی شهری است که منجر به بهبود وضع بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری میشود.
این مسئول گفت: این طرح ضمن نوسازی و بهسازی این بافت ها، با اجرای طرحها و امکانات زیربنایی در حوزههای فرهنگی و رفاهی و تفریحی، آسیبهای اجتماعی موجود در این محلات را نیز کاهش میدهد.
** توجه به عدالت اجتماعی در بودجه 98
وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت بودجه 98 که از سوی دولت لایحه آن به مجلس تقدیم شده و در حال بررسی است توجه به معیشت مردم و عدالت اجتماعی است، افزود: جمعیت قابل توجهی از استان و کشور در بافتهای ناکارآمد زندگی میکنند و توجه دولت به بهبود وضع این محلات را باید یکی از ابعاد حمایتی دولت از وضع معیشتی و رفاهی مردم با رویکرد عدالت اجتماعی دانست.
فرخزاد با بیان اینکه پنج دهک پایین جامعه در بافتهای ناکارآمد ساکن هستند،افزود: توجه به این بافتها و سرمایه گذاری برای بهبود وضع آنها نشان میدهد شعارهای دولت در حوزه عدالت اجتماعی صرفا شعار نیست بلکه در این حوزه برنامههای عملی وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: در لایحه بودجه سال آینده 35 میلیارد تومان اعتبار در حوزه بازآفرینی شهری به قزوین اختصاص یافته است، ضمن اینکه اجرای طرح هایی چون مترو قزوین-هشتگرد، راه آهن قزوین-ساوه نیز با جذب سرمایه گذار مورد توجه دارد.
این مسئول گفت: حمایت از طرحهای سرمایه گذاری در حوزه عمران و زیرساخت که با ارتقای کیفیت زندگی مردم سروکار دارد را نیز باید از نقاط قوت بودجه 98 دانست که از این جمله باید به طرح بزرگ انتقال آب طالقان به 14 شهر و 195 روستای استان قزوین اشاره کرد.
وی به ظرفیت بودجه 98 برای کمک به تکمیل طرحهای نیمه تمام اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیتها اوراق تسویه است که در سال جاری قزوین در استفاده و جذب این پتانسیل قانونی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
** بودجه قزوین ضعیف دیده شده است
فرشاد فصاحت استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین نیز در این میزگرد گفت: بودجه از موضوعات اساسی در اقتصاد کشور است و ابزاری برای پیشبرد اهداف و برنامههای دولتها به شمار میرود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بودجهها در هر کشور معمولا براساس سند چشم انداز که معمولا 20 ساله هستند تدوین و تهیه میشوند، افزود: دولتها برای رسیدن به اهداف چشم انداز، برنامههای میان مدت معمولا پنج ساله ترسیم میکنند که در کشور ما به عنوان برنامه پنج ساله توسعه مطرح است.
وی اظهار داشت: برنامههای بودجه سالانه نیز در جهت پیشبرد اهداف برنامههای توسعه پنج ساله تهیه و اجرا میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین گفت: عدالت اجتماعی، کاهش ضریب جینی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی از اهداف کلی بودجهها به شمار میروند.
فصاحت در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: به دلیل اینکه در کشور ما روند سیاسی ثابت نیست، شاهد حضور دولت هایی با دیدگاههای مختلف در خصوص توسعه هستیم که این مساله موجب شده تا روند گام برداشتن به سمت اهداف سند چشم انداز ناموزون بوده و یکسان نباشد.
وی اظهار داشت: معتقدم یکی از چالشهای بودجه ای کشور این است که همه درآمدهای حاصل شده به خزانه وارد نمیشود و همچنین در مصرف اعتبارات نیز دچار خطاها و اشتباهاتی هستیم.
** حمایت از اشتغال و مقابله با تحریمها در بودجه 98
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه به معیشت مردم، رونق تولید و حمایت از اشتغال و مقابله با تحریمها و تکانههای بین المللی در بودجه 98 مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: بودجه یک برنامه و پیش بینی است و باید دید دولت تا چه حد در اهداف تعیین شده، موفق خواهد بود.
فصاحت گفت: البته یکی از نقاط قوت بودجه سال آینده را باید تمرکز دولت بر حوزه رضایت مندی اجتماعی دانست چرا که منابع اختصاص داده شده به امور معیشتی با وجود محدودیتها و سختی هایی که دولت در تامین درآمدها خواهد داشت، قابل توجه است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه بودجه قزوین نسبت به استانهای هم ردیف خود پایین است و وضعیت اسفناکی دارد،اظهار داشت: در این حوزه هرساله معمولا در ردیف 2-3 استان آخر کشور قرار داریم در حالی که میزان سهم تولید ناخالص، ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی کشوراز قزوین نسبت به خیلی از استانها بالاتر است و به این نسبت باید بودجه این استان نیز افزایش پیدا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین اظهار داشت: به نظر میرسد ظرفیتهای قزوین در حوزههای اقتصادی آنچنان که باید در سطح کشور شناخته نشده و همین موضوع نشان میدهد که مسئولان ملی در حوزه اعتبارات آننطور که شایسته است به این استان توجه ندارند.
این استاد دانشگاه گفت: معتقدم مسئولان استانی و نمایندگان قزوین در مجلس باید تلاش بیشتری برای بهبود وضع اعتباری این استان داشته باشند چرا که توجه به این موضوع توسعه یافتگی قزوین را شتاب میبخشد و با توجه به نقش پررنگ قزوین در اقتصاد ملی، تحقق این مهم به سود کشور نیز خواهد بود.
3013
انتهای پیام /*