معاون رئیس جمهوری در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:
سهم امسال مردم هشت کلانشهر؛تنفس 248 روز هوای پاک
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - مردم هشت کلانشهر کشور در ۹ ماه ابتدایی سالجاری ۲۴۸ روز هوای پاک، هزار و ۴۰۲ روز قابل قبول، ۳۰۴ روز ناسالم برای گروههای حساس ، ۳۲ روز ناسالم برای تمام گروهها و ۶ روز هوای خطرناک تنفس کردند.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - مردم هشت کلانشهر کشور در 9 ماه ابتدایی سالجاری 248 روز هوای پاک، هزار و 402 روز قابل قبول، 304 روز ناسالم برای گروههای حساس ، 32 روز ناسالم برای تمام گروهها و 6 روز هوای خطرناک تنفس کردند.
هوا عنصر اصلی تنفس و ادامه بقای انسان است اما در چند دهه اخیر به علت توسعه صنعت و در بسیاری موارد رعایت نکردن مسائل زیست محیطی مانند توجه به خرده اقلیم برای توسعه مشکلات زیادی را برای انسان به وجود آورده که کاهش کیفیت هوا یکی از آنها است.
این موضوع در دنیا مورد توجه است در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگی چون تبریز، مشهد، اراک ، اصفهان، شیراز و اهواز، منجر به تشکیل ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا و اعلام روز 29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک از سال 1374 شد.
برای داشتن هوای پاک و سالم 16 دستگاه متولی هستند و هر یک وظیفه ای دارند که باید با جدیت آنرا دنبال کنند تا شاهد آسمانی آبی و هوایی سالم باشیم.در این میان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاهی نظارتی بر عملکرد دیگر دستگاهها به طور مدوم وضعیت هوای کشهرها به ویژه کلانشهرها را رصد و پایش میکند.
شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه دراین باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پایشها نشان میدهد هشت کلانشهر کشور در 9 ماه سالجاری 248 روز هوای پاک، هزار و 402 روز قابل قبول، 304 روز ناسالم برای گروههای حساس ، 32 روز ناسالم برای تمام گروهها و 6 روز هوای خطرناک داشتند.
وی افزود: بر این اساس مشهد 25 روز هوای پاک، 204 روز قابل قبول و 23 روز ناسالم ،کرج 43 روز پاک، 213روز قابل قبول، 18 روز ناسالم برای گروههای حساس و دو روز ناسالم برای تمام گروهها ، شیراز 6 روز پاک، 144 روز قابل قبول ، 29 روز ناسالم برای گروههای حساس و 6 روز ناسالم برای تمام گروه ها، اهواز 6 روز پاک، 38 روز قابل قبول، 108 روز ناسالم برای گروههای حساس ، 17 روز ناسالم برای تمام گروهها و 6 روز خطرناک داشته است.
وی ادامه داد: همچنین اصفهان 35 روز پاک، 206 روز قابل قبول، 31 روز ناسالم برای گروههای حساس و 4 روز ناسالم برای تمام گروه ها، اراک 17 روز پاک، 218 روز قابل قبول، 40 روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه ها، تبریز 101 روز پاک، 160 روز قابل قبول ، 13 روز ناسالم برای گروههای حساس، دو روز ناسالم برای تمام گروهها و تهران 15 روز پاک، 219 روز قابل قبول و 42 روز ناسالم برای گروههای حساس داشته است.
همچنین مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: امسال تاثیر انجام یک سری اقدامات را در هوای کلانشهرهای کشور به ویژه تهران با این تمرکز جمعیتی را میبینیم که نشان میدهد اقدامات صحیح اثر بخش خواهد بود.
وی افزود: یکی از این اقدامات انجام معاینه فنی است، وظیفه سازمان محیط زیست نظارت بر انجام آن است و امسال 500 هزار خودرو بیشتر نسبت به سالهای قبل مورد معاینه فنی قرار گرفتند که اثر آن را میتوان در تعداد روزهای پاک و سالم دید.
وی ادامه داد: اقدام دیگر بحث تردد کامیون هایی است که بارگیری خود را از بندرها انجام میدادند و معمولا با سوخت غیر استاندارد وارد کلانشهرها میشدند که خرداد و تیرماه سالجاری با وزارت نفت به توافق رسیدیم که در حدود 160 پمپ بنزین در محورهای مواصلاتی کلانشهرها سوخت استاندارد توزیع کنند که میتوان گفت حدود 60 تا 70 درصد موفق بودیم.
تجریشی افزود: همیشه این فشار را از طرف خودرو ساز داشتیم که اگر سوخت استاندارد نیست آنها نیز فیلتر دوده روی خودروها نصب نکنند که این همکاری با وزارت نفت باعث شد هم صنعت کوتاه بیاید و هم سازندگان خودروهای خارجی که میخواستند به ایران خودرو وارد کنند متقاعد شوند که در کشور سوخت استاندارد تولید و توزیع میشود و هم باعث شد که تردد این خودروها در داخل محدودههای شهری با سوخت بهتر صورت گیرد.
وی اظهار داشت: همچنین نظارت سازمان محیط زیست را در مکان هایی معاینه فنی انجام میدهند افزایش دادیم به ویژه در خصوص وسایل نقلیه سنگین این نظارت را دقیقتر کردیم و برخی از مناطقی که این کار را انجام میدهند را نیز شناسایی کردیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین با یکپارجه کردن معاینه فنی در قالب اتصال «سیمفا» به سامانه وزارت کشور موفق به پایش و نظارت دقیقتر بر روند معاینه فنی شدیم ، سیمفا سامانه ای است که کمک میکند اگر کامیون یا اتوبوسی معاینه فنی ندارد از تردد آن جلویگری شود و یا حداقل به ازای ترددهای غیر مجازی که دارند جریمه شوند.
وی درباره اظهار نظر شورای شهر درباره نصب فیلتر بر روی خودروها گفت: شورای شهر نمیتواند ضد قانون تصمیم گیری کند فقط میتواند بگوید برای آن بودجه نمیگذارم، سازمان محیط زیست نیز نظارت خود را انجام میدهد، البته معاون شهردار هم نگران این موضوع بود و گفت برای اجرای قانون با قاطعیت میایستیم بنابراین این تصمیم شورای شهر یک تصمیم غیر کارشناسی بود و نشان میدهد شورای شهر خیلی در رابطه با رفع آلودگیها هوا جدی نیست.
تجریشی همچنین درباره خروج خودروهای فرسوده افزود: برای خروج خودروهای فرسوده باید سرمایه گذاری صورت گیرد، در شهر تهران بیش از 90 درصد مینی بوسها و 60 تا 70 درصد اتوبوسها فرسوده هستند، همچنین تا سال آینده 200 هزار تاکسی فرسوده خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: بنابراین خروج خودروهای فرسوده به ویژه آنهایی که جزو وسایل حمل و نقلیه عمومی هستند باید با جدیت صرت گیرد بر این اساس با نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی دراین باره تهیه و برای معاون اول رییس جمهوری ارسال خواهیم کردو بر آن بر نوسازی یا بازسازی خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی تاکید کردیم. این گزارش را به زودی ارسال میکنیم تا تعیین تکلیف شود.
تجریشی ادامه داد: همچنین دراین زمینه یک سری پیشنهادات را به دولت ارائه کردیم ، در واقع از دولت خواستیم اگر خودرو سازان داخلی توانایی تولید خودروهای مورد نیاز را ندارند مجوز واردات خودروهای برقی و گازی را صادر کند.
وی اظهار داشت:خودروسازان از ابتدای سال تاکنون فقط دو هزار و 500 تاکسی تحویل دادند که اگر توانایی ندارند اعلام کنند تا ما نیز فکری بکنیم، این در حالی است که سال آینده 200 هزار تاکسی فرسوده فقط در تهران خواهیم داشت.
تجریشی تاکید کرد: خودرو ساز میتواند یا نمیتواند تولید کند اگر نمیتواند باید دنبال راهکارهایی برویم که شرایط واردات خودروهای برقی یا گازی با دادن تسهیلاتی به بخش خصوصی فراهم شود، اگر خودرو سازان نمیتواند به تعهدات خود عمل کنند ما نباید کار را قفل کنیم و اجازه دهیم خودروهای جدید وارد کشور شود.
علمی 9014**1440
انتهای پیام /*