معاون رئیس جمهوری در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:
تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- آمار مسوولان آموزش و پرورش از تعداد دانش آموزان رشته ریاضی، حکایت از کم رنگ شدن گرایش به این رشته دارد، موضوعی که ضرورت تقویت فعالیت انجمنهای ریاضی و عمقی کردن فضای آموزش به وسیله روشهای متنوع و نوآورانه دیجیتالی را دوچندان کرده است.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- آمار مسوولان آموزش و پرورش از تعداد دانش آموزان رشته ریاضی، حکایت از کم رنگ شدن گرایش به این رشته دارد، موضوعی که ضرورت تقویت فعالیت انجمنهای ریاضی و عمقی کردن فضای آموزش به وسیله روشهای متنوع و نوآورانه دیجیتالی را دوچندان کرده است.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ریاضیات مادر همه علوم و زیربنای فناوری و توسعه نامیده میشود که این روزها از رونق افتاده است و نیاز به تقویت و توجه بیشتر دارد. بر اساس آمار تازه مسوولان آموزش و پرورش، از میان یک میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز شاخه نظری، 15.49 درصد در رشته ریاضی تحصیل میکنند.
بر همین اساس انجمن ریاضی دانان جوان به منظور بازگشت دوباره رونق به بازار ریاضی، از اواخر دهه 70 با همکاری جمعی از برترین و برگزیدگان المپیادهای علمی کشور تشکیل شد تا به عنوان فعالترین نهاد تخصصی در آموزش ریاضی، گامهای متنوع و نوآورانه ای در این مسیر بردارد.
«داوود مولوی» دبیر انجمن ریاضی دانان جوان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: برگزاری دورههای آموزش ریاضی به شکل دیجیتال و آزمونهای بین المللی با هدف محک زدن دانشآموزان از مهمترین فعالیتهای انجمن ریاضیدانان جوان است.
وی هدف این مجموعه را همگانی کردن آموزش ریاضی برای تمام افراد علاقهمند و مستعد و ایجاد فضایی برای درک و فهم عمیق ریاضی در سراسر نقاط ایران و جهان دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف، با تلاش و پیگیری فراوان به کشف و پرورش استعدادهای برگزیده پرداخته میشود و با ارائه طیف گستردهای از خدمات، مسیر رشد و شکوفایی افراد در هر سطح و مقطعی که به انجمن بپیوندند، فراهم میشود.
مولوی یادآوری شد: از جمله فعالیتهای انجمن برگزاری مسابقات بین المللی ریاضی واترلو کانادا در ایران است که از سال 2001 میلادی به آن مشغول است.
**بهره وری از فضای مجازی و ابزار دیجیتالی برای درک بهتر ریاضی
مولوی، شرط شکوفایی مجدد ریاضی در میان دانش آموزان و به تناسب آن گام برداشتن در جهت رونق اقتصادی و توسعه را تغییر ساختار آموزش از سطحی به عمقی عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته آموزش مجازی اهمیت بسیاری دارد و از این طریق شرایط آموزش اختصاصی برای هر فرد ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این کشورها سعی شده با استفاده از عناصر متعددی مانند بازیهای چالشبرانگیر و آموزش با چاشنی امتیاز و ... دانش آموز را به سبقت گرفتن سوق دهند و در دانش آموز ایجاد انگیزه کنند. به عبارتی دیگر آموزش در کشورهای پیشرفته دارای مسیر و روند مشخص برای هر فرد است و برنامههای آموزشی، بازخورد همزمان دارد و از همین حیث است میتوان گفت آموزش در این کشورها، آموزش عمقی است.
دبیر انجمن ریاضی دانان جوان از وضعیت تدریس در مدارس ایران گلایه کرد و گفت: در ایران با وجود گستردگی مباحث آموزشی، این آموزشها سطحی است و متاسفانه روی این موارد کار نشده است. در حالی که آموزش و پرورش میتواند با کمک روشهای متنوع و نوآورانه دیجیتالی و فناوریهای نوین، آموزش را به سمت عمقی بودن پیش ببرد.
وی همچنین ایجاد فضای بازی برای درس ریاضی را یکی دیگر از راهکارهای عمقی شدن آموزش عنوان کرد و گفت: آموزش به 2 شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام میشود که در آموزش مستقیم مفاهیم، شفاف و جدی عنوان میشوند اما آموزش غیر مستقیم میتواند با بازی همراه باشد و به یقین استفاده از عناصر بازی در آموزش مفاهیم انگیزه یادگیری را بالاتر میبرد و یادگیری را در بلند مدت تضمین میکند. تلاش میکنیم در انجمن ریاضی دانان جوان، استفاده از هر 2 شیوه آموزشی را بکار ببندیم.
**چشم یاری انجمن به نهادهای همتا و همپا
مولوی با اشاره به اینکه افزایش توانمندی ریاضی در میان دانش آموزان نیازمند همراهی سایر نهادها است، گفت: برگزاری سمینارها و همایشهای متعدد و در کنار آنها چاپ صدها کتابهای تخصصی و نشریات ویژه دانش آموزی از فعالیتهای انجمن است تا راه رسیدن به اهداف عالی را برای دانش آموزان هموار کند.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف انجمن بر آن است تا نحوه صحیح تفکر و مطالعه ریاضی را به دانش آموزان آموزش دهد و راهکارهایی مانند برگزاری دورههای راهبرد حل مساله و چالش هوش و مسابقات بین المللی را ارایه کرده است.
دبیر انجمن ریاضی دانان جوان تصریح کرد: با وجود فعالیتهای علمی انجمن که به شکل دیجیتال ارایه میشود، نبود همکاری نهادهای ذیربط برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن و کاهش هزینههای تمام شده در ارائه خدمات دیجیتال، از مهمترین چالشهای این انجمن است.
وی ضمن ابراز امیدواری فراگیر شدن آموزش و خدمات انجمن درآینده نزدیک و بازگشت جایگاه ریاضی در جنبههای مختلف زندگی افراد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سطوح غیر دانشآموزی، ریاضیات و هوش مالی را و در مقاطع دانشآموزی پایه و اساس دانش ریاضی را تقویت کنیم و بیشتر به سمت دیجیتالی شدن برویم تا از این طریق فاصله بین دانش آموزان را کمتر کنیم و شرایط را برای استفاده یکسان از امکانات آموزشی بیشتر، فراهم آوریم.
علمی*9294**9129
انتهای پیام /*