در کمیسیون شکایات اتحادیه رایانه؛
رسیدگی به 15 پرونده شکایت کامپیوتری در هرهفته/ گرانفروشی در صدر
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه صنف رایانه از رسیدگی به ۱۵ پرونده شکایت از موضوعات رایانه در هر هفته خبر داد و گفت: عدم اطلاع از قانون و گرانفروشی در صدر موضوعات این پروندهها است.
تبسم مهر - رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه صنف رایانه از رسیدگی به 15 پرونده شکایت از موضوعات رایانه در هر هفته خبر داد و گفت: عدم اطلاع از قانون و گرانفروشی در صدر موضوعات این پروندهها است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه صنف رایانه تهران، منوچهر زند با اشاره به حجم زیاد شکایات صنفی و تعدد پروندههای ارجاعی به کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی این اتحادیه، گفت: متاسفانه کمیسیون شکایات اتحادیه فناوران رایانه یکی از کمیسیونهای شلوغ و پرکار اتحادیه است که برای کاهش حجم شکایات توصیه میشود فروشندههای صنف 3 مورد مهم فاکتور، تست کالا و رسید تحویل و همچنین تعویض 24 ساعته در صورت صدمه ندیدن کالا را رعایت کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.
وی با بیان اینکه کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه فناوران در هفته حدودا به 15 پرونده شکایت رسیدگی میکند، گفت: رای صادر شده در کمیسیون به هیچ وجه جانبدارانه نیست و بر اساس قوانین و ضوابط تبیین شده صنفی(قانون نظام صنفی)، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی است.
زند با تاکید بر اینکه اتحادیه ملزم به اجرای قوانین است و خود به هیچ عنوان نقش قانونگذاری ندارد، افزود: گاهی همکاران از اینکه برخی مواقع رای به نفع مصرفکنندگان صادر میشود، گلهمند هستند. اما رای صادر شده دقیقا بر اساس قوانین فوق است و کمیسیون نمیتواند برخلاف قوانین مصوب، رای صادر کند. با این وجود تمام تلاشمان در کمیسیون شکایات این است که صنف و شخص متشاکی متضرر نشود.
رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه بیش از 90 درصد از پروندههای ارجاعی به اتحادیه در کمیسیون حل و فصل میشوند، گفت: معمولا رای اتحادیه مورد پذیرش طرفین است. اما برخی مواقع طرفین نسبت به رای اعتراض دارند که پرونده با توجه به نظریه کارشناسی برای رسیدگی بیشتر ارجاع داده میشود. البته ما پیشنهاد میکنیم پروندهها تا جای ممکن در اتحادیه حل و فصل شوند، زیرا در صورت ارجاع پرونده، علاوه بر جبران خسارت و جلب رضایت شاکی شامل جریمه تعزیراتی نیز خواهد شد.
زند در مورد دلایل بروز اختلافات و شکایات در صنف رایانه، گفت: اغلب اختلافات به دلیل عدم اطلاع از قوانین، گران فروشی، کم فروشی، تقلب و گاهی گمراه کردن مشتریان است. کمیسیون بلافاصله پس از ارجاع شکایت، نسبت به بررسی مستندات اعم از فاکتور فروش، رسیدهای پرداختی و قرارداد طرفین اقدام کرده و سعی میکند با تعامل بین طرفین، رضایت شاکی حاصل شود.
نائب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه فروشندگان کالاهای رایانهای هنگام فروش کالا ضمن تحویل کارت گارانتی معتبر باید فاکتوری که مشخصات کامل فروشنده، خریدار، جزئیات کالا به همراه سریال در آن قید شده و دارای مهر و امضای فروشگاه باشد را ارائه دهند، گفت: طبق قانون کالایی که به مشتری فروخته میشود باید توسط فروشنده تست شود، مگر اینکه خریدار از این کار امتناع کند که باید در صفحه دوم فاکتور این موضوع قید شود.
وی با توصیه اینکه مهلت تعویض 24 ساعت اولیه در صورت صدمه ندیدن کالا باید در فاکتور قید شود، افزود: قطعا اگر فروشندگان کالاهای رایانهای این موارد را در نظر بگیرند حجم شکایات ارجاعی به کمیسیون شکایات اتحادیه رایانه بسیار کاهش خواهد یافت.