گفتگوی مهر با قاری و حافظ قرآن 18 ساله؛
قاری نوجوانی که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت
دینی و مذهبی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - امیرحسین حیدری، متولد ۷۹ قاری و حافظ قرآنی است که قرائت او مورد تشویق رهبر انقلاب قرار گرفت. با او درباره فعالیتهای قرآنی اش به گفتگو نشستیم.
تبسم مهر - امیرحسین حیدری، متولد 79 قاری و حافظ قرآنی است که قرائت او مورد تشویق رهبر انقلاب قرار گرفت. با او درباره فعالیتهای قرآنی اش به گفتگو نشستیم.
به گزارش خبرنگار مهر ، لزوم معرفی قهرمانان قرآنی در جامعه، در سخنان مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و کارکرد راهبردی قرائت قرآن در نگاه ایشان دارد. از این رو جهت شناسایی، هدایت و پرورش نوجوانانی نخبه در هنر پرفروغ قرائت، با هدف تربیت مبلغان شایسته قرآنی، طرح 8 ساله آموزشی-تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم موسوم به «اُسوه» به همت «جامعه فرهنگی قرآنی عصر» و با همکاری «شورای عالی قرآن» تدبیر و از سال 93 به اجرا درآمد .
بر این اساس، اجرای طرح آموزشی تربیتی اُسوه با سرمایه گذاری در بخش قاریان نوجوان ممتاز سراسر کشور، با طراحی نظامی جامع که ناظر به همه ابعاد تربیت یک قاری ممتاز در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، تدارک شد .
در این مدرسه تخصصی، با یک برنامه ریزی همه جانبه و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فنی و بهره مندی از اساتید مجرب، تلاش می شود تا شرایط مناسب جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ناب قرآنی فراهم گردد و با تربیت قاریانی برجسته از حیث فنی وشخصیت های متدیّن و انقلابی، گامی جدّی در معرفی الگوهای قرآنی به جامعه ایران اسلامی و جامعه جهانی برداشته شود .
بر همین اساس به گفتگو با یکی از نوجوانان این طرح که در سال جاری در محضر مقام معظم رهبری تلاوت کرده است پرداختیم؛
امیر حسین حیدری فعالیت هایش را از سال 87 در حوزه قرآنی آغاز کرد. از هشت سالگی تاکنون درحوزه فعالیتهای قرآنی مشغول بوده است. این نوجوان قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن پرداخت. وی چهارسال است که به حفظ قرآن میپردازد و قبل از آن به قرائت مشغول بوده است.
حیدری به شرح مختصری از بیوگرافی خود پرداخت و گفت: متولد اردیبهشت 79 هستم و از بچگی به روخوانی قرآن علاقه داشتم و با تشویق پدر و مادرم به کلاس قرآن حاج منصور قصری زاده به عنوان اولین استادم رفتم و تلاوت قرآن را ابتدا با ایشان شروع کردم.
وی ادامه داد: بعد از ایشان از محضر اساتید دیگری همچون استاد سبز علی، ابوالقاسمی، استفاده کردم تا سن 14 سالگی که رتبههای مختلفی در سطح کشوری کسب کردم و نفر اول مسابقات ترتیل و تحقیق قرآن کشوری شدم. همچنین در سفرهای تبلیغی در کشورهای ترکیه سوریه و لبنان و عراق حضور داشتم .
حیدری با تأکید بر اینکه هم اکنون نیز در سطح شهر تهران مشغول فعالیتهای قرآنی است، افزود: در حال حاضر نیز توانستم فعالیتهای قرآنی خوبی را رقم بزنم و هم اکنون در سطح استان تهران چندین جلسه قرائت و حفظ قرآن دارم . در کلاسهای موسسه جامعه القرآن مشارکت میکنم و در موسسه کهف الوری که با مدیریت خودم اداره میشود، به تدریس میپردازم. موسسه کهف الوری، موسسه ای جامع است که در آن حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن به علاقه مندان دوسال آموزش داده میشود و افرادی که وارد این دوره میشوند، به صورت جامع حفظ قرآن، مفاهیم و ترتیل قرآن کریم را انجام میدهند .
این نوجوان قرآنی بزرگترین افتخارش را تلاوت در محضر مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: افتخاراتی در این چند سال داشته ام که مهمترینش قرائت در ماه مبارک رمضان در محضر رهبرانقلاب بوده است. مدرک کارشناسی را از طریق دانشگاه علوم قرآن و حدیث اخذ کردم و هم اکنون نیز دانشجوی ارشد هستم .
این قاری قرآن با اشاره به تلاوتش در محضر مقام معظم رهبری گفت: هنگام تلاوت در محضر رهبر انقلاب اسلامی حس و حال بسیار خوبی داشتم. علاوه برتلاوت تمام افرادی که در آن جمع حضور داشتند نیز جز اساتید قرآنی و بزرگان علوم قرآنی به شمار میرفتند که همگی تلاوت قرآن قاری را تیزبینی و دقت گوش میدهند و اگر کوچکترین اشتباهی در خواندن باشد به چشم همه میآید و این خوب باعث شد تا من دقت زیادی در نحوه تلاوتم داشته باشم و البته حضور شخص آقا آرامش زیادی را در جمع حاضر ایجاد میکرد .
وی ادامه داد: بعد از اینکه تلاوت من تمام شد به محضرشان رسیدم و چندین سوال در خصوص مدت زمان حفظم پرسیدند که در واقع نشان دهنده سنجش کیفیت حفظم بوده است، چرا که وقتی حفظ به اتمام میرسد زمانی نیز باید گذاشته شود تا در ذهن تثبیت شود.
حیدری با اشاره به نکته ای که مورد توجه مقام معظم رهبری در آن دیدار بوده است، گفت: ایشان از وضعیت تحصیل و اینکه در چه مقطعی مشغول به ارائه محفوظات هستم پرس و جو کرده و وقتی فهمیدند کنکور علوم قرآن و حدیث در خصوص با حافظان قرآن داده ام بسیار تحسینم کردند. همچنین تلاوتم را بسیار خوب دانستند و بسیار مورد تشویقشان قرار گرفتم.
این حافظ قرآن با بیان چگونگی راهیابی به طرح اسوه گفت: در شورای عالی قرآن جلسات ارتقایی بود که قاریان نوجوان دوشنبههای هرهفته در جلسات قرآن شرکت میکردند. طرح اسوه شهریورماه 93 آغاز شد و نوجوانان قرآنی از سراسر کشور در آن جمع شدند و من نیز وارد این طرح شدم و تا کنون که دوره هشتم آن گذشته است، طرح موفقی بوده است
وی با بیان اینکه سبک قرائتش به سبک اساتید به نام قرآنی بوده است، افزود: من تلاوتم را با تقلید از استاد عبدالباسط شروع کردم و چون صدا از سن بلوغ مراحل تغییر خودش را طی میکند، در حال حاضر استاد غلوش، الگوی من در سبک قرائت و تلاوت هستند.
حیدری افزود: حفظ قرآنم در سه سال انجام شد که خودم به صورت شخصی آن را در منزل حفظ میکردم و در بعضی اوقات به اساتید موسسه جامعه القرآن به صورت جزیی درس پس میدادم و میتوانم بگویم که شیوه حفظم به صورت پراکنده بود .
وی افزود: من تنها پسر خانواده هستم و در سنین کم هدف من از ورود به عرصه قرآنی خیلی هویدا نبود، بلکه در آن سن بیشتر از هدف، علاقه حرف اصلی را میزد.
حیدری با تأکید بر اهمیت و نقش پدر و مادر ادامه داد: پدر و مادر نقش زیادی در رشد من در این فضا داشتند. در بیشتر خانوادههای امروزی کودک در فضای خاص تخصصی قرار نمیگیرد. میبینیم که به فوتبال و خوانندگی سمت و سو پیدا میکنند اما به فضای قرآن گرایشی ندارند که از این قضیه متوجه میشویم که فضای قرآنی در خانوادههای ما مهجور اس. در آن زمان نیز من به لطف خدا در فضای قرآنی خانواده قرار گرفتم و توانستم در این زمینه فعالیت داشته باشم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فضای قرآنی به سمت مسابقاتی شدن رفته است، افزود: متأسفانه فضای قرآنی کشور به سمت مسابقات قرآنی رفته است و در قالب آن نیز سنجش صورت میگیرد؛ یعنی اگر در مسابقات قرآنی شرکت نکنی نمیتوانی خودت و حرفهایت را مطرح کنی و رزومه یک فرد قرآنی را به نفر اول مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران میدانند و این را کسانی که مسابقات را برگزار میکنند قبول دارند ولی هدف من مسابقات نیست. اما به هر حال به صورت جبری باید در آن شرکت کرد وگرنه نمیتوان در جامعه قرآنی حرفی زد.
حیدری رتبه هایی که تا کنون به دست آورده است را برشمرد و گفت: نفر اول مسابقات کشوری قرائت دانش آموزان در سال 96، نفر اول مسابقات حفظ و قرائت استان تهران دارالقرآن امام علی(ع) رتبه هایی بوده است که تا کنون توانستم به دست بیاورم.
وی در پاسخ به این موضوع که چه پیشنهادی برای هم سن وسالان خود دارید، افزود: فضای جامعه نسبت به قرآن بد شده است و با یک یا دو کلمه شعاری نمیتوان نوجوانان را تشویق به قرآن کرد . من از بچگی در مسیر قرآن قرار گرفتم. در آینده تصمیم دارم تک بعدی کار نکنم؛ یعنی اینکه تنها در بخش حفظ و قرائت و مفاهیم کار نکنم، بلکه علاقه دارم تا در بحث هایی مثل ابداعات قرآن کریم و موضوعاتی مانند صداسازی قرآن فعال باشم.
وی در خصوص انس با قرآن اظهارداشت: قطعاً مانوس بودن با قرآن کاری میکند که هر برنامه و تولیدی که در زندگی اتفاق میافتد با قرآن سنجیده شود و بایدها و نبایدها برای قرآن در نظر گرفته خواهد شد. کسی که اسمش حافظ و قاری است، باید حواسش به بایدها و نبایدها معطوف باشد. در واقع میتوان اینطور گفت که مسئولیت انسان در قبال کارهای روزمره ای که انجام میدهد بیشتر میشود.
حیدری افزود: مردم در خصوص فعالیتهای موسسات قرآنی به دنبال ایده و کارهای تازه و جدید هستند، مخصوصاً فضای قرآنی که متاسفانه در دیدگاه مردم فضای خشکی است و ما نیازمند افرادی هستیم که ایده ای جدید خلق کرده و با کارتازه و جدیدی بتوانند قرآن را به مردم ارائه کنند.
این نوجوان قرآنی در پایان با طرح موضع خود نسبت به طرح حفظ یکساله گفت: خودم خیلی از فعالیت موسسات اعمم از طرح حفظ تخصصی یکساله را قبول ندارم، چراکه بعد از چندوقت قرآن آموز نسبت به آن زدگی احساس میکند و اگر کسی یکساله قرآن را حفظ کرده سه سال برای تثبیت آن وقت باید وقت بگذارد.