مربی دروازه بانهای پرسپولیس:
خبررسانی امیدآفرین؛ رسالتی بزرگ ولی مغفول مانده
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- مشاهده تیتر روزنامه ها، صفحات فضای مجازی و تارنماهای خبری، گویای اخبار چندان امیدوار کننده ای نیست و غالب اخبار، سویههای تلخ و غمبار دارند و این در حالی است که امیدآفرینی یکی از رسالتهای رسانههای گروهی شمرده میشود.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- مشاهده تیتر روزنامه ها، صفحات فضای مجازی و تارنماهای خبری، گویای اخبار چندان امیدوار کننده ای نیست و غالب اخبار، سویههای تلخ و غمبار دارند و این در حالی است که امیدآفرینی یکی از رسالتهای رسانههای گروهی شمرده میشود.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهشهای خبری ایرنا، از آنجایی که سویههای منفی بازخوردهای بسیاری دارند، این گونه اخبار بیشتر به چشم میآید.
هرچند تا پیش از به عرصه آمدن رسانههای اجتماعی نیز شاید حوادث بسیاری رخ میداد اما به دلیل این که رسانههای اصلی و روزنامهها از نظر کمی محدود بودند و از نظر وسعت و پخش خبر به اندازه شبکههای اجتماعی و رسانههای مدرن عرصه نداشتند، اخبار چندان عمومیت پیدا نمیکرد و وارد ساحت اجتماعی نمیشد.
با وجود رسانههای نوین، گردش اخبار به سرعت در دسترس همگان قرار میگیرد و ویژگی هایی همچون «امکان مشارکت»، «باز بودن»، «دسترسی»، «ارتباط دوسویه و افقی»، «توانایی برقراری ارتباط» و «فشرده شدن زمان و مکان» نیز عرصه تازه ای در خبررسانی ایجاد کرده است.
اخبار حوزهها و عرصههای مختلف به صورت گسترده در رسانههای اجتماعی منتشر میشوند، با این حال بررسی صدق و کذب اخبار در کنار ارائه تحلیلی از آنها نیازمند تقویت توانمندیهای رسانههای اصلی است. به عبارتی دیگر خبرگزاریها و مطبوعات باید گامی اساسی در جهت پوششهای تحلیلی اخبار بردارند.
از این رو به نظر میرسد رسانههای اصلی باید از رویکرد خبری و رویداد محوری فاصله بگیرند و به سمت تحلیل و تبیین اخبار حرکت کنند. بر این اساس با حرکت به سمت گزارشهای تحلیلی اخبار، دگرگونیهای سریع که در عرصه ای مختلف رخ میدهد را واکاوی و بررسی نمایند.
در زمینه خبر رسانی در شبکههای اجتماعی و رسانههای اصلی میتوان سه گانه ای را ترسیم کرد. نخست جایگزین شدن شبکههای اجتماعی با رسانههای اصلی، دوم اولویت رسانههای اصلی و سوم نسبت دوسویه میان این دو.
بررسیها گویای آن است که شقه سوم که نسبت دوسویه میان رسانههای اصلی و شبکههای اجتماعی را مطرح میکند به واقعیتهای امروز میتواند نزدیکتر باشد. در واقع امروز رسانههای اصلی در کنار خروجیهای آنلاین خود در شبکههای اجتماعی نیز وارد شده اند و در رسانههای اجتماعی نیز به فراخور مطالبی را منتشر میکنند. حتی برخی از این رسانهها سعی کرده اند که برخی اخبار را ابتدا در کانال خبری خود و سپس در سایت و صفحه اصلی خود منتشر کنند.
شاید درحالی که در گذشته شکل خبررسانی به صورت مکتوب یا تصویری ارایه میشد اما اکنون استفاده از عکس، فیلم، صوت و فایلهای کم حجم (GIF) بر غنای خبری میافزاید و نیازهای مخاطبان را به صورت حداکثری رفع میکند. این تمایزها نه تنها در تولید بلکه در محتوا و نحوه عرضه باعث شده است تا با داشتن جلوههای بصری خاص، این خبرها مورد اقبال بیش از پیش خوانندگان واقع شود.
با مشخص شدن نسبت شبکههای اجتماعی و رسانههای اصلی، حرکت به سمت پوشش اخبار مثبت و امیدبخش در شرایطی که بیشتر اخبار سویههای منفی دارند، گامی در جهت امیدافزایی و گسترش روحیه نشاط در جامعه است. این امر نیز مستلزم اعتماد آفرینی در جامعه است.
اعتماد افزایی در جامعه نیز منوط به افزایش صداقت و حقیقت گویی، تقویت شفافیت، پایبندی به اخلاق حرفه ای ، نقد عالمانه و منصفانه وضع موجود و ارائه راهکار برای وضع مطلوب است. به نظر میرسد اولویت مندیها در عرصه خبری رسانی باید مشخص شود و آسیب شناسی در کنار ارائه راهکار مدنظر قرار گیرد. بنابر این توجه به دستاوردها و تلاشهای سازنده میتواند نقشی مهم در امیدآفرینی در عرصه اجتماعی داشته باشد.
پژوهش**458**
انتهای پیام /*