معاون هنری وزارت فرهنگ:
با تهدید جشنوارهزدگی مواجه هستیم
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه با تهدید جشنوارهزدگی مواجه هستیم، گفت: ضرورت دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنوارههای مختلف با رویکرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را براساس نحوه کار و خروجی آنها ارزیابی کنیم و اهداف و نتایج جشنوارهها نیز بررسی گردد.
تبسم مهر - تهران-ایرنا- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه با تهدید جشنوارهزدگی مواجه هستیم، گفت: ضرورت دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنوارههای مختلف با رویکرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را براساس نحوه کار و خروجی آنها ارزیابی کنیم و اهداف و نتایج جشنوارهها نیز بررسی گردد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سیدمجتبی حسینی،معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی)، ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر)، امیرسقراطی (دبیری هنری)، محسن سلیمانی (دبیر اجرایی جشنواره)، اردشیر میرمنگره (مدیربخش «چهل نمایشگاه چهل شهر»)، سعید اسلام زاده (مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی) و عبدالرحیم سیاهکارزاده (ﺭﯾﯿﺲ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﺗﺠﺴﻤﯽ ﻣﻌﺎﺻﺮ) طی برگزاری جسلهای از دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیدن کردند.
مجتبی حسینی در بخشی از این جلسه گفت: امروزه ما در رشتههای مختلف با تهدید جشنوارهزدگی مواجه هستیم و جشنواره زدگی یک تهدید جدی است که ضرورت دارد درباره آن فکر شود. تعدد جشنوارهها و همپوشانی آنها ممکن است باعث میشود هنرمندان انگیزه لازم برای شرکت در جشنوارهها را نداشته باشند. شاهد هستیم که هر استان یا هر انجمن و نهادی، جشنوارهای را برای خود ترتیب داده و این موضوع سبب میشود نتوان برآیندی کلی از هنر و فعالیت هنرمندان کشور به دست آورد.
حسینی با تاکید بر بازنگری جشنوارهها افزود: ضرورت دارد در هنرهای تجسمی رویدادها و جشنوارههای مختلف با رویکرد ملی نگاه و بررسی شود و آنها را بر اساس نحوه کار و خروجی آنها ارزیابی کنیم و اهداف و نتایج جشنوارهها بررسی شود. انجمنها نیز میتوانند رویدادهای تخصصی خود را داشته باشند و خلاءهایی را که در بخش دولتی وجود دارد پوشش دهند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویدادهای تخصصی و موضوعات هنری میتواند بر اساس مطالعات آمایشی و بر اساس جغرافیای فرهنگی، تاریخی تعریف شود و با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای شهرها رویدادهایی برنامه ریزی شود. با در نظر گرفتن ظرفیت و استعداد شهرها و استانها جشنوارههایی میتوانند روی اقتصاد آن شهر تاثیرگذار باشند. بسیاری از شهرهای ایران میتوانند بر اساس ظرفیت خود بدرخشند، در حالی که ما به راحتی از کنار این ظرفیتها میگذریم.
حسینی در ادامه گفت: جشنوارهها میتوانند فضایی برای گفتگو و یا برای کشف استعدادها باشند و باید بر اساس هدف طراحی و برنامه ریزی شوند.
وی با تاکید بر تعریف و تبیین اهداف جشنوارهها بیان کرد: در این سالها هنرمندان بسیار زیادی به جامعه ما اضافه شدهاند که هر کدام گرایش خاص خود را دارند. بنابراین بزرگان و متخصصان این حوزه باید نظرات را تجمیع کنند تا رویکرد جشنوارهها مشخص شود. اگر قصد ما استعدادیابی است، باید جشنوارهها و رویدادهای مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند و برآیند آنها به جشنوارهای حرفهای برسد و نفرات برگزیده بتوانند بهترین آثار را در جشنواره ارائه کنند. اگر هم رویکرد ما گفت و گو میان هنرمندان است میتوانیم حاصل یک سال کار آنها را نمایش دهیم.
معاون امور هنری افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره و با بخشهای مختلف و همچنین برنامههایی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی میتواند چتر عمیم و گستردهای باشد تا فضایی برای حضور هنرمندان و ارائه آثار بر اساس قواعد جشنواره فراهم کند.
حسینی اظهار داشت: در حوزه هنرهای تجسمی بیشتر تمرکز بر صنف هنرمندان است اما ضرورت دارد به صنوف و حرفههایی که مرتبط با جریان هنرهای تجسمی هستند و بر آن تاثیرگذارند، نیز توجه شود و برای پرورش حرفهای و تقویت این صنوف مانند نقد، پژوهش، نمایشگاهگردانی، مدیریت هنری، توسعه بازار و... زمینههایی فراهم شود و درباره آن گفتگو شود. ممکن است فردی که در رشته هنری تحصیل کرده با کسب یک مهارت افزوده بتواند در دیگر شاخههای مورد نیاز جامعه هنری فعالیت کند و با ایجاد صنف برای این شاخهها فعالیت آنها جدیت بیشتری پیدا میکند.
ابراهیم حقیقی نیز در این جلسه گفت: خود جشنواره نباید هدف باشد بلکه جشنوارهها باید اهدافی مانند استعدادیابی یا سنجش کیفیت کار شرکتکنندگان در جشنواره باشد تا بتوانیم جایگاه خود را در جهان پیدا کنیم. اما شاهد هستیم که آثار تکراری به جشنوارههای مختلف ارسال میشود و حتی گاه برگزیدگان جشنوارهها مشترک هستند. بنابراین هدف ما نباید صرفا برگزاری یک جشنواره باشد و باید به خروجی آن توجه کنیم.
امیر سقراطی هم در ادامه این مبحث گفت: دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید در طول سال برنامه همه گالریها را رصد کند و پس از آن چند کیوریتور انتخاب شوند که دستاوردهای جامعه تجسمی در طول سال را بررسی کنند. یک بخش از جشنواره میتواند به این صورت شکل بگیرد که کیوریتورها هنرمندان فعال و حرفهای را که دارای ایدههای برتر هستند دعوت به کار کنند تا برای شرکت در جشنواره اثر ارائه دهند.
سقراطی همچنین گزارشی از انتخاب و داوری آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخشهای مختلف جشنواره مانند نمایشگاه هنر انقلاب با عنوان پلاک 40، نمایشگاه عکسهای انقلاب، نمایش فیلم با موضوع تجسمی، نمایشگاه انتشارات تجسمی، نمایشگاه طراحی و نشستهای تخصصی ارائه کرد.
محسن سلیمانی نیز درباره بخش گالریها با عنوان «چارسوی هن» در این دوره جشنواره تجسمی فجر گفت: در این بخش 54 گالری حضور دارند که شامل 26 گالری از تهران و 28 گالری از شهرستانها آثاری از هنرمندان را در باغ موزه قصر به نمایش میگذارند.
هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) نیز در این جلسه گفت: قصد ما این است مخاطبان جدیدی را به جامعه تجسمی وارد کنیم تا هم به اقتصاد هنر کمک شود و هم ذائقه بصری آنها ارتقا یابد. برهمین اساس بخش گالریها میتواند محل مناسبی برای حضور مخاطبان جدید باشد.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار می شود. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.
فراهنگ **9031** 1418
انتهای پیام /*