آخرین مطالب

درمان بیخوابی بدون دارو هم ممکن است علمی و دانشگاهی

درمان بیخوابی بدون دارو هم ممکن است

  بزرگنمایی:

به گزارش تبسم مهر و به نقل از تلگراف، یک تغییر ساده در الگوهای خواب افراد بی‌خواب می‌تواند بهبود قابل توجهی در زمان خواب و بیداری آنها ایجاد کند، عملکرد آنها را هنگام صبح بهبود بخشد، به بهبود عادات غذایی کمک کند و میزان افسردگی و استرس را نیز کاهش دهد.

یک پژوهش بین‌المللی که در دانشگاه‌های "دانشگاه بیرمنگام"(University of Birmingham) و "دانشگاه سری"(University of Surrey) انگلستان و همچنین "دانشگاه موناش"(Monash University) استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد که افراد شب‌زنده‌دار می‌توانند طی یک دوره سه هفته‌ای، ساعت زیستی بدن خود را بدون مصرف دارو و یا دخالت‌های پزشکی تغییر دهند.

شرکت‌کنندگان این پژوهش توانستند بدون تجربه عوارض منفی طی خواب، زمان خواب و بیداری خود را تا دو ساعت جلو ببرند. آنها همچنین کاهش خواب‌آلودگی طی روز، احساس افسردگی و استرس را نیز گزارش دادند.

دکتر "الیس فیسر چایلدز"(Elise Facer-Childs)، پژوهشگر دانشگاه موناش و سرپرست این پژوهش گفت: یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهند که امکان تغییر ساعت زیستی بدن افراد دچار بیخوابی بدون دخالت پزشکی وجود دارد. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که عناصر منفی سلامت روانی و خواب‌آلودگی نیز بدون دخالت پزشکی، قابل کاهش دادن هستند.

افراد بیخواب، افرادی هستند که ساعت درونی بدن آنها، خواب و بیداری را دیرتر از حد معمول، تنظیم می‌کند. میانگین ساعت خواب شرکت‌کنندگان این پژوهش، 2:30 نیمه شب و ساعت بیداری آنها 10:15 صبح بود.

اختلال در سیستم خواب و بیداری، با بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی از جمله نوسانات خلقی، افزایش میزان مرگ و میر و کاهش عملکرد شناختی و فیزیکی در ارتباط است.

دکتر "اندرو باگشاو"(Andrew Bagshaw)، پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و از نویسندگان این پژوهش گفت: اختلال در الگوهای خواب می‌تواند پیامدهای بدی برای افراد بیخواب داشته باشد و به خواب‌آلودگی طی روز و سلامت روانی ضعیف منجر شود. هدف ما این بود تا راه‌های ساده‌ای برای این مشکل ارائه دهیم که به سادگی در خانه قابل انجام دادن باشند. این کار، موفقیت‌آمیز بود و شرکت‌کنندگان توانستند دو ساعت زودتر از قبل به خواب بروند و از خواب بیدار شوند. جالب اینجاست که این راه‌حل‌ها، بهبود سلامت روحی را نیز به دنبال داشتند که پیامد مثبتی برای شرکت‌کنندگان به شمار می‌رود. ما در حال حاضر باید ارتباط میان الگوهای معمولی خواب با مغز و ارتباط آنها با سلامت روحی را درک کنیم.

در این پژوهش، 22 فرد سالم شرکت داشتند و به مدت سه هفته، این برنامه را دنبال کردند.

  • بیدار شدن دو تا سه ساعت زودتر از ساعت معمول بیداری و سپری کردن ساعت‌های بیشتری بیرون از خانه و در روشنایی روز.
  • خوابیدن دو تا سه ساعت زودتر از ساعت معمول خواب و کاهش ساعت‌های بیرون ماندن از خانه طی شب.
  • رعایت الگوهای خواب و بیداری هم در روزهای کاری و هم در اوقات فراغت.
  • صبحانه خوردن به محض بیدار شدن از خواب، خوردن ناهار در یک ساعت مشخص از روز و خوردن شام پس از ساعت هفت شب.

شرکت‌کنندگان با رعایت این برنامه توانستند عملکرد شناختی و فیزیکی خود را هنگام صبح افزایش دهند؛ در صورتی که خستگی افراد بیخواب در این زمان روز، بسیار زیاد است. همچنین شرکت‌کنندگان توانستند هنگام بعد از ظهر، به بالاترین سطح عملکرد خود برسند. در پایان دوره آزمایشی، سلامت روحی شرکت‌کنندگان بهبود یافت و احساس استرس و افسردگی نیز در آنها کمتر شد.

پروفسور "دبرا اسکین"(Debra Skene)، پژوهشگر دانشگاه سری گفت: ثبت کارهای معمول روزانه می‌تواند به افراد شب‌زنده‌دار در تنظیم ساعت زیستی بدن، بهبود سلامت فیزیکی و سلامت روحی آنها کمک کند. کم‌خوابی و ناهماهنگی ساعت زیستی می‌تواند بسیاری از فرآیندهای بدن را مختل کند و امکان ابتلاء به بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان و دیابت را افزایش دهد.

فیسر چایلدز افزود: در حال حاضر، تعداد افراد دچار بیخوابی نسبت به افراد سحرخیز در جوامع بیشتر است. ما با درک تفاوت میان این دو گروه و فراهم کردن ابزاری برای بهبود پیامدها، می‌توانیم به جوامع امروز کمک کنیم تا به خلاقیت و عملکرد مورد نظر خود برسند.

این پژوهش، در مجله "Sleep Medicine today" به چاپ رسید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

توضیحات رئیس دانشگاه درباره نشست زمین در دانشکده علوم

نقش مهم دانشگاه آزاد اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی

امشب آخرین فرصت دریافت کارت کنکور ارشد

ناگفته‌هایی از انحلال کانون کارگردانان

دوست نداشتم «عمو حامد» باشم

تلاش برای نمایش «حکایت دریا» و «جان‌دار» در نوبت دوم اکران فطر

انتشار خاطرات شفاهی یک آهنگسازِ مدیر

اعتراف ترامپ به مشکلات معیشتی مردم ایران بخاطر تحریم‌ها

تاکتیک ویلموتس بهتر از افکار کی‌روش است

دستیاران استراماچونی به ایتالیا بازگشتند

موشک ارتش یمن به فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان اصابت کرد

ترامپ: نامه‌ای «زیبا» از رهبر کره شمالی دریافت کردم

توافق استقلال با یک مدافع میانی

مردم مقاومت می‌کنند؛ مسئولین چه؟

آزمون استخدامی قوه قضاییه به ما ارتباطی ندارد

اهل سنت ساخت بنا بر قبور را می پذیرند

استقلال اسیر جنگ قدرت و اختلافات درونی

عراقچی: تحریم امنیت منطقه را هدف گرفته است

جنگ روانی زنگنه مانع استیضاح او نمی‌شود

آخرین خبرها از گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات

یتیم نوازی در تامین نیازهای مادی خلاصه نمی شود

ترامپ، رئیس جمهوری چین را تهدید کرد

بازداشت یک عضو شورای شهر رباط کریم تایید شد

ابراز نگرانی روسیه از سقوط قیمت نفت به زیر 30 دلار

رحمانی فضلی: به نسبت کاهش قیمت ارز، کالاها باید ارزان شوند

ارزان‌ترین خانه‌ها در تهران+ جدول

آقای تاج! دست از سر "جیب دولت" بردارید

2800 متقاضی پشت نوبت «فرزندخوادگی» در تهران

کلید بازگشت آرامش به منطقه کجاست

ساشا شفر: اتهامات خطیر به نام استقلال ضربه زد

شرکت‌های دولتی پاسخگوی این سوال باشند!

آرزو حکیمی: تا آخرین لحظه برای سهمیه المپیک می جنگیم

یک وکیل دادگستری:‌ از بازرسی کل کشور و دیوان عدالت بیلان کاری بخواهید

اثربخشی داروهای ایرانی ام.اس

ترقی: مسئولان الزامات شرایط مقاومتی کشور را رعایت کنند

درمان بیخوابی بدون دارو هم ممکن است

بنادر کوچک؛ بلای جانِ تحریم‌ها

ایران - کره‌جنوبی؛ دوستانه ولی به قصد تلافی

نجات 133 باغ انجیر از زیر گِل

جاری شدن سیل در شرق اصفهان

برخورد کامیون و پراید دو کشته برجای گذاشت

40 میلیارد مترمکعب آب با سیلاب وارد خوزستان شد

سرلشکر صفوی به منطقه آزاد اروند سفر کرد

آواربرداری 1800 واحد تخریبی در سیل لرستان

وقوع سیل در دماوند

خروج کمباین از پلدختر ممنوع شد

پشت پرده منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش

قصه پرغصه عروس تالابهای ایران

مباحث زیست محیطی در جامعه باید از ایده به رفتار تبدیل شوند

گاز شهر سی سخت به مدت 12 ساعت قطع خواهد شد