آخرین مطالب

مجلس ترحیم «سینمای آپارتمانی» در «فجر37»/ چالش شفافیت ادامه دارد جشنواره همایش سمینار

مجلس ترحیم «سینمای آپارتمانی» در «فجر37»/ چالش شفافیت ادامه دارد

  بزرگنمایی:

به گزارش  تبسم مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

پردیس سینمایی ملت در هشتمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر یکی از جذاب‌ترین ویترین‌های اکران را داشت. منهای فیلم «ایده اصلی»، فرصت تماشای دو فیلم واقعا سینمایی «متری شیش و نیم» و «سرخ‌پوست» در یک روز یکی از شانس‌های اصحاب رسانه در این دوره از فجر بود.

امروز پنجشنبه 18 بهمن‌ماه نهمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر است. با مرور متن و حاشیه هشتمین روز جشنواره در «مهر سیمرغ» همراه شوید.

فیلم روز؛ سرخ‌پوست

همه چیز گویا از خبر ساده‌ای در یک روزنامه درباره اختلاف میان مسئولان یک زندان محلی با فرودگاه همجوارش بر سر توسعه باندهای فرود، آغاز شده است؛ خبری که نیما جاویدی را 5 سال پس از اولین تجربه کارگردانی‌اش یعنی «ملبورن» به صرافت پرداخت داستانی متفاوت و به تبع ساخت فیلمی غیرقابل پیش‌بینی برای مخاطبان سینمای ایران انداخت.

«سرخ‌پوست» به دلایل متنوعی فیلمی خلاف آمد عادت برای مخاطبان سینمای ایران است. فیلمی که بیش از «پیام»، «قصه» دارد و چه در فضاسازی و چه در شخصیت‌پردازی، طعمی به کل متفاوت از کلیشه‌های مرسوم سینمای ایران پیدا کرده است.

فیلم نه سیاه و تلخ است و نه شعارزده و بی‌مایه، نه اصراری بر «آینه اجتماع» بودن دارد و نه تلاشی برای نمایش «جامعه آرمانی». فیلم تازه نیما جاویدی در چنین مختصاتی بیش و پیش از هر ویژگی دیگری، «سینمایی» است و طبیعتا لذت تماشای آن هم برای مخاطبان سینمای ایران تجربه‌ای تازه محسوب می‌شود.

حالا و در نیمه دوم جشنواره جوایز اصلی این دوره، مدعیان تازه‌ای پیدا کرده است؛ فیلم «سرخ‌پوست» در ابعاد فنی از فیلم‌برداری، طراحی صحنه و چهره‌پردازی گرفته تا جلوه‌های ویژه و حتی موسیقی از مدعیان شکار سیمرغ است و این جدای از کارگردانی نیما جاویدی و مهمتر از آن نقش‌آفرینی درخشان نوید محمدزاده در نقش اصلی است که از همین امروز می‌توان قرار گرفتن نام آن‌ها را لااقل در فهرست نامزدها قطعی قلمداد کرد.

چهره روز؛ نوید محمدزاده

در نشست خبری فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» صراحتاً اعلام کرد؛ «در جشنواره فجر سال آینده هیچ فیلمی از من نخواهید دید». این وعده‌ای کنایه‌آمیز از سوی بازیگری است که در یک روز دوبار مخاطبان جشنواره سی و هفتم را شگفت‌زده کرد؛ نوید محمدزاده با درخشش در دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخ‌پوست» این‌بار هم کار رقابت بر سر سیمرغ بهترین بازیگر مرد در جشنواره فجر را برای رقبایش دشوار کرده و همزمان وعده می‌دهد که برای بهتر دیده شدن کارهایی که تا به امروز در سینما داشته است، ترجیح می‌دهد کمی از ویترین سینما فاصله بگیرد.

نوید محمدزاده در فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» دومین تجربه کارگردانی سعید روستایی نقش یک سرکرده گروه تولید و توزیع مواد مخدر را بازی می‌کند؛ سرکرده‌ای که البته قرار نبوده به تعبیر کارگردان، مانند کلیشه‌های رایج «زخم خرس بر چهره» داشته باشد!

محمدزاده با ظرافت تمام به این کاراکتر جان بخشیده و اجازه می‌دهد تا مخاطب ایرانی این‌بار با تصویری متفاوت از یک «قاچاقچی مواد مخدر» که در عین «جنایت‌هایی» که رقم زده‌، اصول و خطوط قرمزی هم برای خود دارد، مواجه شود.

کاراکتر سرگرد جاهد در «سرخ‌پوست» اما در نقطه‌ای کاملا متفاوت ترسیم شده است؛ نقشی که نه فقط نسبت به «متری شیش و نیم» که در قیاس با کارنامه تمام این سال‌های نوید محمدزاده فرصت یک حضور غیرمنتظره و البته تحسین‌برانگیز را برای او رقم می‌زند.

حالا نوید محمدزاده جوان، باردیگر در مقام یکی از مدعیان شکار سیمرغ قرار گرفته تا ثابت کند فراتر از حاشیه‌هایی که در سینما و تئاتر او را سایه‌به‌سایه تعقیب می‌کنند، همچنان به‌دنبال تثبیت موقعیت حرفه‌ای خود است.

حاشیه روز؛ اجازه «سوال» داریم!؟

بحث «شفافیت» و مطالبه بابت پاسخ به ابهامات درباره «منابع مالی» فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر حالا و در قالب یک جدل، تبدیل به موتیف ثابت نشست‌های خبری جشنواره شده است؛ به خصوص از سوی فیلمسازانی که با کنایه خبرنگاران پرسش‌گر در این رابطه را «مأموران مالیاتی» خطاب می‌کنند و اصرار دارند که طرح این سوالات از اساس «زرد» و غیرضروری است!

این درست که مرز میان مطالبه و محاکمه در مواردی مخدوش می‌شود و برخی رسانه‌های غیررسمی به خصوص در قالب کانال‌های بی‌شناسنامه در فضای مجازی پرسش با هدف رسیدن به شفافیت را با مچ‌گیری اشتباه گرفته‌اند، اما آیا این بهانه مناسبی است برای مسدود کردن باب هرگونه پرسش‌گری و گفتگو در این زمینه؟

اینکه عوامل برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره، نفس پرسش از این ابهامات را برنمی‌تابند و یا در پاسخی جدلی به این سوال که «بودجه فیلم خود را چگونه تأمین کرده‌اید؟» می‌گویند: «از عابر بانکم گرفته‌ام!» یعنی هنوز تا رسیدن به استانداردهای لازم برای تحقق شفافیت در سینمای ایران فاصله‌ای بعید داریم.

حسین انتظامی در مقام سرپرست «سازمان سینمایی» بارها بر لزوم تحقق این شعار به عنوان یکی از اهداف کلیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران مسئولیت سیدعباس صالحی تأکید کرده است اما این مهم محقق نمی‌شود مگر با فرهنگ‌سازی دو جانبه هم در میان اصحاب رسانه برای مرز قائل شدن میان مطالبه و محاکمه و هم در میان فیلمسازان به جهت سعه صدر و خلط نکردن این دو نوع مواجهه به خصوص از سوی رسانه‌های رسمی.

نکته روز؛ پایان سینمای آپارتمانی

اکران فیلم‌های جشنواره سی‌وهفتم به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و از جدول نمایش فیلم‌ها در پردیس ملت تنها دو روز (پنجشنبه و یکشنبه) باقی مانده است. این به معنای آن است که نزدیک به 80 درصد فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره امسال تا به امروز رونمایی شده‌اند و می‌توان به نکاتی درباره این آثار توجه ویژه‌تری داشت.

یکی از مهمترین این وجوه که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، فاصله گرفتن سینماگران از فضاهای بسته و آپارتمانی است که تا همین چند سال پیش کلیت سینمای ایران را با معضلی به نام «سینمای آپارتمانی» مواجه کرده بود.

تعداد قابل توجهی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال، فضاهای متنوعی را چه به لحاظ تاریخی و چه از منظر داستانی برای روایت انتخاب کرده‌اند و این خود نوید هوایی تازه در سینمای ایران است.

جالب اینکه این وجه ممیزه محدود به فیلم‌های «خوب» این دوره نیست و حتی در میان فیلم‌های «بد» و ناکام جشنواره‌ هم می‌توان رگه‌هایی از این سوگیری را مشاهده کرد.

این فاصله گرفتن از فضاهای محدود شهری و تنوع بصری ویترین تولیدات سینمای ایران حتما اتفاقاتی مبارک در اکران سینماها را هم به‌دنبال خواهد داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پاسخ به ابهامات فرآیند صدور پروانه ساخت

رییس مجلس شورای اسلامی به تهران بازگشت

رؤسای مجالس اتحادیه بین‌المجالس جهانی رفتار آمریکا را تقبیح کردند

رؤسای مجالس اتحادیه بین‌المجالس جهانی رفتار آمریکا را تقبیح کردند

دو ولادت برای امام حسین(ع)/ سیدالشهدا معلم آزادگی تاریخ است

صعود 70 درصدی گیشه سینماها

«ریوش» خراسان رضوی لرزید

ارز دارو تک نرخی شود

دریاچه ارومیه جان گرفت

از شکایت کی‌روش تا درگذشت چند ورزشکار

جزئیات حقوق ومزایای سال98 کارگران

اقامت در چادرهای مسافرتی به آمار گردشگری اضافه شد

پیکر غرق شده معاون اورژانس کشور در رودخانه کجور کشف شد

کشتی ایران سال 98 را طلایی آغاز کرد

کسر دو مرحله‌ای مالیات از درآمد سینماگران

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده های کشور

آمادگی دولت برای پرداخت هزینه اجاره‌بها به سیل‌زدگان لرستان

ضرری در پیوستن به توافقنامه پاریس نمی‌کنیم

1200 سیل‌زده توسط بالگردهای ارتش به مناطق امن انتقال داده شدند

برق 770 روستای لرستان وصل شد

مذاکرات پشت پرده برای انتخاب جانشین شفر

حذف ارز4200تومان پیش‌نیاز رونق تولید

اروپا و آمریکا در در اعمال فشار علیه ایران هماهنگ عمل کردند

ژنرال حفتر در اندیشه فتح طرابلس

شمارش معکوس برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

رویدادهای خبرساز «سیمای 97» در پنج قاب

نوروزِ امروز و تعارضات فرهنگ عمومی در جامعه ایرانی

توسعه صادرات غیرنفتی شاه‌بیت «رونق تولید»

سقوط سنگین وال‌استریت با نگرانی از رشد اقتصاد جهان

جدی‌ترین نشانه رکورد اقتصادی قریب‌الوقوع آمریکا اتفاق افتاد

تداوم قاچاق سوخت در صورت عدم تامین نیاز افغانستان وپاکستان

نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق سیل‌زده

مسیریاب «ویز» می‌تواند نظم ترافیکی شهر را به هم زند

آتش‌سوزی یک انبار 400 متری در جاده خاوران

ترافیک در هراز و چالوس

خلوت بودن معابر پایتخت خطر تصادفات را بالا می برد

معرفی شگفتی های دنیای علم

تجهیز تاکسی‌های برقی نروژ به فناوری سریع شارژ بی سیم

آیفون 11 شارژ بی سیم ساعت اپل و ایرپاد را ممکن می‌کند

ارتباطات سوادکوه به حالت عادی برگشت

چهره‌های خبرساز آموزش عالی در سالی که گذشت

جمهوری اسلواکی به دانشجویان دکتری بورس تحصیلی می دهد

عیدی یک میلیارد تومانی «ارشاد» برای «سینماگران» به چه کسانی رسید؟

«نخستین انسان» به دنبال چیست؟

شاهد منفعل‌ترین کاراکتر دنیای نمایش در «ایوانف» باشید!

فرهنگ صنعتی شدن را نداریم

2500 نفر گردشگر از شهرستان آبدانان بازدید کردند

دهلران دارای 400 اثر تاریخی وطبیعی است

بوئین زهرا؛ آینه تاریخ و طبیعت

گلایه از غیبت استاندار گلستان در سیل