در بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم عنوان شد
ضرورت بهرهگیری از روشهای مختلف برای تداوم فعالیت آموزشی
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 10:36:42 AM
|
|
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، علی خاکی صدیق در بخشنامهای به روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، از مجموعه جامعه دانشگاهی کشور و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاهها خواسته که ضمن همراهی و تطبیق با شرایط ویژه کنونی، استفاده از شیوه تدریس غیرحضوری را کارا و اثربخش دنبال کنند و تاکید کرده که دانشگاهها و موسسات آموزشعالی در خصوص برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوهها و ابزار آموزش غیرحضوری اقدام لازم بهعمل آورند. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در متن این بخشنامه آمده است: «با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور و لزوم تصمیمگیری شایسته درباره فعالیتهای آموزشی بهگونهای که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شاهد کمترین آسیب، وقفه و کاستی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور باشیم، به آگاهی میرساند فعالیت عادی دانشگاهها در مسیر فعالیتهای پژوهشی دانشجویان، انجام پروژههای تحصیلات تکمیلی، دفاعیهها و… تا پایان سالجاری میتواند به روال معمول ادامه یابد؛ اما در زمینه برگزاری کلاسهای درس به شیوه غیرحضوری، دانشگاهها و موسسات میتوانند با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه، فعالیتهای آموزشی خود را مدیریت کرده و به انجام رسانند. در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است: - خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در دو دهه اخیر در راهاندازی و بهرهمندی از ساختارها و ابزارهای الکترونیکی به منظور ارائه دروس دانشگاهی تجربه اندوختهاند و از آمادگی نسبی برای ایجاد تحولی مطلوب در گرایش به آموزشهای غیرحضوری برخوردارند. با این همه ایجاد هماهنگی و اخذ مشورت در این مسیر برای حفظ کیفیت و دستیابی به موفقیت، ضروری است. - دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان و مدرسان و بروز وقفه ناخواسته در اجرای تقویم آموزشی مجازند از انواع روشهای «برخط» و «برون خط» و ظرفیت فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیتهای آموزشی بهره بگیرند. در عین حال برای دروسی که به هر علت امکان آموزش غیرحضوری در هفتههای پیشرو فراهم نیست، لازم است برنامهریزی لازم برای برقراری کلاسهای جبرانی در ابتدای سال آتی و ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد. - دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فرصت پدید آمده را برای ایجاد و تقویت زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مغتنم شمرده و تأمین و تجهیز لازم در این زمینه را پیگیری کنند. - از مجموعه جامعه دانشگاهی کشور و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاهها انتظار میرود که ضمن همراهی و تطبیق با شرایط ویژه کنونی، استفاده از شیوه تدریس غیرحضوری را کارا و اثربخش دنبال کنند و دانشگاهها و موسسات آموزشعالی نیز ضروری است که در خصوص برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوهها و ابزار آموزش غیرحضوری اقدام لازم به عمل آورند. - دانشگاههایی که در حال حاضر از زیرساختهای لازم برای آموزشهای الکترونیک بهرهمند نیستند میتوانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاههای باسابقه و همچنین امکانات سختافزاری و نرمافزاری موسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی فعال در آموزشهای الکترونیک، بهرهگیری کنند. - با توجه به تشکیل «کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی»، این کارگروه به عنوان ستاد مرکزی و هماهنگکننده آموزشهای غیرحضوری عهدهدار برنامهریزی، هدایت و راهنمایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خواهد بود. مراکز آموزش عالی میتوانند هرگونه ابهام و پرسش خود را در حوزه آموزشهای غیرحضوری در هماهنگی و همکاری با کارگروه یادشده برطرف سازند تا به بهترین روش، کمترین هزینهکرد و حفظ کیفیت بتوانند امور را مدیریت کنند. برای این منظور ارتباط با دکتر سید علیاکبر صفوی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و عضو کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی) پیشنهاد میشود. - برای دروس عملی و کارگاهی نیز راهنمائیهای لازم از طریق کارگروه یادشده قابل دریافت خواهد بود. - آن دسته از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که از نظر زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری امکان همرسانی خدمات با دیگر مراکز آموزشی را دارا هستند، شایسته است توان و امکانات خود را به «کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی» اعلام کنند. - در صورتیکه به هر علت(سختافزاری، نرمافزاری، …) آموزشهای غیرحضوری نتواند در شکل مطلوب برگزار شود، شایسته است تدبیر لازم برای جبران این کاستی در ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.» انتهای پیام
http://tabasomemehr.ir/fa/News/77152/ضرورت-بهرهگیری-از-روشهای-مختلف-برای-تداوم-فعالیت-آموزشی
|