اولویتهای اقتصادی مجلس یازدهم از نظر منتخبان مردم
شنبه 10 اسفند 1398 - 6:55:26 AM
|
|
تبسم مهر - شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که معیشت، اشتغال، رونق تولید و حمایت از بنگاههای اقتصادی مورد توجه منتخبان مردم در مجلس یازدهم است و در رابطه با مسائل کلان وحدت نظر وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، «مجلس در راس امور است»، این عبارت به معنای بسترسازی، قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین است که آثار خود را روی شاخصهای کلان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و موضوعات اجتماعی میگذارد. شرایط کنونی اقتصاد به گونه ای است که منتخبان مجلس یازدهم روی مسائلی از جمله ارتقا رفاه و معیشت مردم، اشتغال، کسب و کار و رونق تولید و مسائل ساختاری اقتصاد کشور وحدت نظر دارند. این یک ویژگی برای مجلس آینده خواهد بود که از ظرفیتها و پتانسیل قوه مقننه برای رسیدن به اهداف و شاخصهای کلیدی بهره برد. با نگاهی به شعارها و برنامههای منتخبان مردم در دوره جدید خانه ملت به وضوح مسائل اقتصادی از جمله قدرت خرید و بهبود فضای کسب و کار در جهت حمایت از واحدهای تولیدی و اقتصادی به منظور افزایش اشتغال و نیز اصلاح قوانین موجود در جهت افزایش کارایی روشن است. سید شمس الدین حسینی منتخب مردم عباس آباد بیان میکند: بسیاری از این اتفاقات اقتصادی و اجتماعی زندگی و معیشت عموم مردم را تحت تاثیر قرارداد گویی اینکه خارج از ید مجلس شورای اسلامی بوده در حالیکه اینطور نیست بلکه از اختیارات این نهاد قانون گذاری است. * قانون شفافیت آرا و تعارض منافع افرادی که به دنبال قانون گذاری و حمایت از اقشار مختلف هستند باید رفتار و رویکرد شفاف در قبال وضع قوانین و آرا داشته باشند تا از طرحها و برنامههای در راستای منافع اشخاص و گروههای خاص نباشد. چنین رویکردی تاکنون با چالش هایی روبرو بوده و در ادوار مجلس راه به جایی نبرده است. در همین باره مجتبی رضاخواه پیش نیاز هرگونه قانون گذاری و تصویب طرحها و لوایح را تدوین قوانین شفافیت آرا و تعارض منافع میداند و معتقد است: از اولویتهای اصلی پیش از هرگونه قانون گذاری، وضع قانون شفافیت آرای نمایندگان مجلس در صحن و کمیسیونهای مجلس است. همچنین قانون مدیریت تعارض منافع باید مصوب شود تا هر مسئولی تصمیم میگیرد در راستای منافع شخصی و خانوادگی و اطرافیان و هم حزبیهای خود نباشد که اگر چنین شد قوانین تنبیهی وضع شود تا رفتار نمایندگان در مجلس قابل کنترل و نظارت باشد. * تولید، کسب و کار و اشتغال این روزها بسیاری از فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صاحب نظران خواستار بهبود فضای کسب و کار هستند که متناسب با رکود اقتصادی، تحریمهای ظالمانه و فشارها نیست و خواستار اصلاح و انعطاف قوانین و ضوابط در جهت رونق تولید، حداکثر سازی ظرفیت بنگاهها و ایجاد اشتغال هستند. سید احسان خاندوزی اقتصاددان راه یافته به مجلس یازدهم با اشاره به نیاز وضع قوانین جدید بیان داشت: مجلس یازدهم باید دست به کار تصویب قوانینی در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی باشد که ثمره آن افزایش سطح درآمد خانوار و بزرگ شدن سفره رفاه خانوار است. پیشتر این مباحث در کارگروه اقتصادی پیشنهاد و تعیین شده است. وی از دیگر اقدام مجلس آینده را برداشتن انحصار از بخشهایی دانست که مانع اشتغال جوانان است و میگوید: تسریع و تسهیل مجوزهای شروع کسب و کار باید در اولویت باشد این موضوع باعث کسب درآمد از پتانسیل و ظرفیتهای مغفول مانده میشود. بسیاری از ظرفیتها اکنون حذف شده که باید از این طریق فعال شوند. حوزه سرمایه گذاری، تولید ملی و بازتوزیع درآمدها مورد نقد منتخبان مجلس یازدهم است. سید شمس الدین حسینی در این باره به تحریک و تقویت تولید داخل اشاره میکند. وی معتقد است: یکی از پایههای اصلی تولید ملی، نفت است که در گروگان تحریم اقتصادی قرار گرفته و کشور نتوانسته برای آن جایگزین و در عین حال حلال مشکلی پیدا کند. نکته نخست اینکه باید ظرفیت برخی از بخشها که وابستگی به بیرون ندارند و در داخل و حتی خارج هم بازار برای آنها وجود دارد فعال کرد. معادن و زنجیره معدنی از جمله این بخش هاست که ضمن فعال سازی باید به عنوان یک پایه جدید به اقتصاد اضافه و از این منظر بخش تولید ملی را تحکیم بخشید. علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل و وزیر اسبق راه و شهرسازی اولویت مجلس آینده را ارتقا معیشت مردم میداند و میگوید: اگر معیشت مردم مورد توجه قرار بگیرد میتوانیم بر مشکلات اقتصادی نیز فائق بیاییم. پس اگر مشکلات اقتصادی حل شود میتوان گفت که راه زیادی را طی کرده ایم. برخی منتخبان اما نگاه ویژه و جدیدی را با توجه به فناوریهای نوین و دانش بنیان به مسائل کسب و کاری دارند. در این زمینه مجتبی رضاخواه منتخب مردم تهران در مجلس آینده به اقتصاد دیجیتال اشاره و وعده بسترسازی این موضوع را میدهد. این کارشناس اقتصادی بیان میکند: آمارهای غیررسمی نشان میدهد حدود 6 میلیون نفر بیکار در جامعه وجود دارد که از ظرفیت اقتصاد دیجیتال میتوان در جهت ایجاد اشتغال بهره برد. فعالیتهای آنلاین در فضای اقتصادی باید فراهم شود و مجلس در این زمینه میتواند بسترسازی و قانونگذاری کند تا تسهیلات خوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم شود. برای مثال گردش مالی بازار محصولات کشاورزی در سال 100 هزار میلیارد تومان است که عمده آن نصیب دلالان و واسطهها به ثمن بخس میشود. عملاً کشاورزان و مصرف کننده از عواید بازار محصولات منتفع نیستند بنابراین باید پلت فرمی ایجاد کرد که کشاورز به مصرف کننده عمده وصل شود و مجلس در این زمینه سیاستگذاری خواهد کرد. * مسکن مسکن همیشه یکی از دغدغههای مردم بوده و هست که با توجه به تلاطم ارزی سال 97 قیمت آن چندین برابر شد و قدرت خرید بسیاری از اقشار به ویژه مزدوجین را کاهش داد. طوری که به کارگیری تمامی تسهیلات و ظرفیتهای بانکی برای اشخاص حقیقی نیز پاسخگوی خرید یک مسکن متوسط در کلان شهرها نیست. نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی که کارنامه او در زمینه ساخت مسکن مهر قابل قبول است، میگوید: با بسیاری از دوستان که جلسه داشتیم بر موضوع مسکن بسیار تاکید کرده ایم بنابراین برای مسکن مردم برنامههای ویژه ای داریم. * احیای جایگاه و نقش مجلس در نظارت بر قوانین این روزها بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و تحلیل گران عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معتقدند که مجلس فعلی با جایگاه اصلی در حوزه تقنین قوانین به خصوص نظارت بر حسن اجرای آن توسط قوه مجریه فاصله دارد و به شدت به چنین روندی نگاه نقادانه دارند. این فضا باعث شد بسیاری از نامزدهای انتخاباتی به این مسئله توجه جدی داشته باشند و با حضور در مجلس آن را مطالبه کنند. سید احسان خاندوزی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یکی از اقدامات فوریت دار و اولویت دار مربوط به فرایند تصویب و نظارت بر قوانین موجود دانست و افزود: در حال حاضر نظارت بر اجرای صحیح قوانین وجود ندارد. ناکارآمدی مجلس دهم در زمینه نظارت بر اجرای قوانین مشهود است که باید تغییر کند. در بسیاری تکالیف قانونی نظارت حاکم نیست و مجلس بر آن نظارت نمیکند. بنابراین باید ضربالاجل نسبت به پیاده کردن احکام باید تعیین شود. شمس الدین حسینی دیگر منتخب مردم و اقتصاددان نخستین رویکرد را برگردان مجلس به جایگاه اصلی خود میداند و معتقد است: اگر مجلس جایگاه خود را پیدا نکند بدون شک انتظارات مردم از مجلس به هیچ وجه برآورده نخواهد شد. زمانی مجلس میتواند در برابر انتظارات مردم پاسخگو باشد که بتواند از اختیارات خود به احسن وجه استفاده کند. در شرایطی که مجلس اختیارات خود را یا واگذار کرده یا استفاده نمیکند چگونه میتواند پاسخگوی انتظارات و مطالبات مردمی باشد. این نهاد قانون گذاری دوباره باید در راس امور قرار گیرد. اتفاقی که در بحث قیمت بنزین افتاد همه این موارد و مسائل حکایت از این داشت که گویی مجلس از قانون گذاری و سیاست گذاری کنار گذاشته شده است. * اصل 44 و حمایت از بنگاهها در سالهای اخیر خصوصی سازی برخی شرکتهای بزرگ نه تنها باری از دوش دولت برنداشته بلکه معضلی فراتر برای دولت ایجاد کرده که کارشناسان و متخصصان عوامل متعددی را برای آن بر میشمرند. آنچه مسلم است اوضاع و شاخصهای کلان اقتصادی و سیاست دولتها در تامین نیازها از طریق واردات در این باره موثر است. عدم توجه این مسئله منجر به چالشهای اجتماعی میشود. حسینی در این باره میگوید: یکی از مسائلی که طی سالهای گذشته به غلط با تاخیر زمانی مواجه شده اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی است. یکسری ایرادات و اشکلاتی در اجرای سیاستهای مدنظر وجود دارد و این موضوع برکسی پوشیده نیست. متاسفانه در حال حاضر اجرای این سیاستها بطور کلی متوقف و در عین حال دولت و شرکتهای دولتی همچنان بر فعالیتهای کشور چنبره زده و مانع از این میشوند که بخش غیر دولتی فعال شود. تمامی این موارد در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و حتی برنامههای توسعه پنج ساله آمده منتها برای پیگیری و اجرا نیاز به یک برنامه عمل و اکشن پلن دارد. خاندوزی دیگر منتخب مردم در مجلس یازدهم نیز یکی از اقدامات اقتصادی مجلس آینده را متوجه بنگاههای اقتصادی میکند و میافزاید: بسیاری از بنگاههای اقتصادی و تولیدی دلیل بدهی به تملک بانک درآمده و تعطیل شده است. در شهرکهای صنعتی چنین معضلاتی مشاهده میشود بنابراین نباید به دلیل بدهی و تملک واحد اقتصادی زمینه تعطیلی آن فراهم شود. رضاخواه نیز از منتخبان مردم در مجلس از زوایه مالیات به حمایت از بنگاههای تولیدی اشاره میکند و معتقد است: در مقایسه با کشورهای پیشرفته مالیات بیشتری از تولیدیها میگیریم و در عوض از دلالان و واسطه گران که بیشترین نفع را میبرند مالیات گرفته نمیشود که این روند باید اصلاح شود. * نفت و بودجه اتکا بودجه به درآمدهای نفتی یکی از پاشنه آشیلهای اقتصاد است که درصورتی که قوانین برنامههای توسعه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا میشود ارزهای پرتکانه نفتی در تراز مالی بودجه نقش ایفا نمیکرد و از طرفی با تکمیل زنجیرههای تولید صنایع پایین دستی نفت، ارزش افزوده بیشتر با درآمدهای سرشار ارزی نصیب کشور میکرد. حسینی در این باره اظهار میکند: کشور درشرایطی که نمیتواند نفت خام بفروشد و اگر بفروشد قادر به وصول پول آن نیست در همین وضعیت بنزین به شکل قاچاق از مملکت خارج ودر ضمن پولش هم برمی گردد البته ناگفته نماند از این محل چیزی نصیب دولت و مردم نمیشود. معنی و مفهوم این حرف اینکه اگر انحصار خرید و فروش نفت خام تبدیل به فرآوردههای پالایشی و پترو پالایشی شود بدون شک اختیار و انتخاب بیشتری در حوزه مزبور (نفت) خواهیم داشت. وی ادامه میدهد: برای تبدیل نفت خام به محصولات متنوع و با ارزش افزوه بالا باید روند ایجاد واحدهای پالایشگاهی و پترو پالایشی در کشور تسریع شود که به نظر میرسد این فرآیند در حال حاضر بسیار کند است. بطور مثال اتفاقی که افتاد قانون بودجه بطورکلی دگرگون شد در شرایطی که قانون بودجه بایستی در مجلس تجدید میشد بدون اینکه بیاد در مجلس اصلاحاتی روی آن صورت گرفت وقتی که مجلس نتواند در خصوص تغییرات قانون بودجه اعمال مدیریت کند چیزی که در قانون اساسی به صراحت بیان شده چگونه میتواند پاسخگو باشد به نظر اینجا باید ضعف مجلس را دنبال کرد. رضا خواه نیز اصلاح نظام بودجه را ضروری دانسته و گفته است: بودجه فعلی به نفع مردم نیست و باید اصلاح شود و همچنین بازار بورس و سرمایه نیاز به اقداماتی برای توسعه دارد. * اصلاح نظام بانکی اصلاح نظام بانکی سالهاست مورد توجه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در جهت حمایت از تولید و ارتقا توان تسهیلات دهی برای بخشهای مولد است از این رو مورد توجه منتخبان قرار دارد. رضاخواه منتخب مردم در مجلس یازدهم از دیگر رویکردهای برنامههای اقتصادی را مربوط به نظام بانکی دانست و افزود: قانون نظارت بانک مرکزی باید تغییر کند و این بانک باید شخصیت مستقل داشته باشد. نظام بانکداری باید کارآمد شود. در حال حاضر قوانین بانکداری به درستی اجرا نمیشود و بانکها از طریق بنگاه داری دلالی و فروشگاه سازی کسب درآمد میکنند و آیین نامهها و قوانین بانکداری به درستی اجرا نمیشود که در این زمینه باید نظارت مجلس قویتر شود. * اصلاح طرح بنزینی افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن در ماههای اخیر همراه با حاشیههای زیادی بود که همچنان برخی کارشناسان اظهار میکنند رویکرد اجرایی و باز توزیع منابع آن با اشکالاتی همراه است. مالک شریعتی در این باره معتقد است: اصلاح طرح بنزینی دولت یکی از این اولویتها است. طرحی که در حال حاضر اجرا میشود طبق نظرسنجیها مورد قبول عموم مردم نیست و اصلاح آن مطالبه میشود. طرح باید به نفع مردم به خصوص قشر متوسط به پایین جامعه و حاشیه نشینها اصلاح شود، قیمت بنزین افزایش یافته و دولت عنوان میکند که سی و چند هزار میلیارد تومان از این محل درآمد دارد که البته برآوردها بیش از این رقم را نشان میدهد. در این طرح از 80 میلیون نفر هزینه گرفته و عواید آن میان 60 میلیون نفر توزیع میشود. گرچه میزان یارانه معیشتی پرداختی و نحوه پرداخت آن نیز خالی از اشکال نیست. انتهای پیام/
http://tabasomemehr.ir/fa/News/76721/اولویتهای-اقتصادی-مجلس-یازدهم-از-نظر-منتخبان-مردم
|