به گزارش تبسم مهر پس از آنکه در سال 94 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست در دوره پسابرجام قرارداد خرید دویست فروند هواپیما شامل 100 فروند ایرباس، 80 فروند بوئینگ و 20 فروند ATR را به امضا برساند، با خروج دولت ترامپ از برجام، این قراردادها کنسل شد و در سال 94 صرفاً سه فروند ایرباس و 13 فروند ATR وارد ناوگان ایران ایر شد.
این ایرباسها شامل دو فروند ایرباس 331و یک فروند ایرباس پهن پیکر 330 است که مدل 330 به بهانه نداشتن سیستم navigation (سامانه نرم افزاری هواپیما)اجازه پرواز به فرودگاههای اروپایی از سوی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را ندارد.
یک منبع آگاه گفت: هواپیماهای «نو» ی هما تاییدیه ایمنی پرواز از اروپا را دارند و بر اساس قوانین این قاره هر سه سال یکبار میبایست این تاییدیه بازبینی شود تا سیستم navigation به روز رسانی شود.
این منبع آگاه افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم سیستم نرم افزاری هواپیماهای برجامی به روز رسانی نشده و اجازه پرواز به خارج از کشور را ندارند و احتمال دارد حتی در فرودگاههای کشورهای همسایه نیز به دلیل نداشتن تاییدیه های ایمنی پرواز، توقیف شود.
وی یادآور شد: لذا با توجه به اینکه هواپیماهای پهن پیکر صرفه پرواز کوتاه برد ندارند با این حال صرفاً در فرودگاههای داخلی عملیاتی میشوند.
همچنین در این زمینه، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با رد ادعای ممنوعیت پروازهای بین المللی هواپیماهای برجامی ایران ایر گفت: بهانه اروپاییها برای ممانعت از پروازهای ایرباس 330 به دلیل نداشتن سیستم navigation است که شرکت هما در حال تهیه نرم افزار مربوطه برای به روز رسانی این سیستم است.
وی افزود: استفاده از این هواپیما در پروازهای داخلی به صرفه نیست و صرفاً در پروازهای بین المللی مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر مقاصد پاکستان، هند، جنوب خلیج فارس، مالزی و تایلند نیز پرواز دارد و ممانعتی از این نظر نیست.
به گفته اسعدی سامانی، پروازهای خانواده ایرباس 330 صرفاً محدودیت پرواز به اروپا دارند که پس از به روز رسانی سیستم navigation این پروازها انجام خواهد شد.