به گزارش خبرنگار تبسم مهر، سامانه ثبت الکترونیکی شکایات و دادرسی برای طرح شکایات از سوی کارگران و کارفرمایان از امروز در 20 استان آغاز به کار کرد.
مقدمات راه اندازی سامانه جامع روابط کار در راستای الکترونیکی شدن تمام امور و خدمات مرتبط با جامعه کارگری و کارفرمایی از سال 96 در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
در این سامانه قرار است تقریباً همه امور مربوط به گروه کارگری و کارفرمایی کشور به صورت الکترونیکی ارائه شود. مهمترین این امور مربوط به طرح شکایت کارگران از تخلفات برخی کارفرمایان در حوزههای مختلف از جمله حقوق و دستمزد، عیدی و سنوات است.
در سامانه جامع روابط کار قرار است حدود 48 حوزه مرتبط با جامعه کارگری و کارفرمایی که در حال حاضر به صورت حضوری ارائه میشود، الکترونیکی شوند.
ذیل سامانه مذکور، زیرسامانههای مختلف مختص هر حوزه خاص، طراحی شده که از جمله آنها میتوان به زیرسامانههای ثبت شکایت و دادرسی، ثبت قراردادهای نیروی کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری و شناسایی بنگاههای مشکل دار اشاره کرد.
اما زیر سامانه ثبت شکایت و دادرسی به عنوان نخستین زیرسامانهای است که ذیل سامانه جامع روابط کار آغاز به کار کرد و قرار است از امروز رسماً در 20 استان عملیاتی شود تا تمام کارکنان تحت پوشش تأمین اجتماعی در صورت هر گونه شکایت بتوانند دادخواست خود را به صورت غیر حضوری ثبت کنند.
در همین زمینه، کورش یزدان مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار در گفتگو با خبرنگار تبسم مهر، درباره آخرین وضعیت آغاز به کار سامانه جامع روابط کار، با بیان اینکه با راهاندازی این سامانه تقریباً تمامی خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی و غیرحضوری ارائه میشود، گفت: 19 زیرسامانه از مجموعه زیرسامانههای سامانه جامع روابط کار، از جمله زیرسامانههای ثبت شکایت و دادرسی، از امروز (شنبه 28 دیماه) در ٢٠ استان عملیاتی شد و به انضمام 3 زیرسامانه دیگر از 22 بهمن ماه در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: تمام کارگران و کارکنان این 20 استان، برای استفاده از خدمات این زیرسامانهها و نیز ثبت شکایت و دادخواست خود به صورت الکترونیکی باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به دریافت نام کاربری و گذرواژه (رمز عبور) اقدام کنند، سپس میتوانند شخصاً با ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی www.prkar.mcls.gov.ir و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، شکایت خود را بدون مراجعه حضوری به ادارات کار و اطاله زمان ثبت کنند.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار، ادامه داد: کارگران با همراه داشتن کارت ملی، کارفرمایان حقیقی با کارت ملی و جواز فعالیت صنفی و کارفرمایان حقوقی نیز با کارت ملی مدیرعامل و تصویر آخرین روزنامه رسمی که نام مدیرعامل و نشانی دفتر مرکزی در آن قید شده باشد، باید فقط یکبار برای احراز هویت و عضویت در سامانه جامع روابط کار و برخورداری از کارپوشه الکترونیکی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سامانه جامع روابط کار، 48 زیرسامانه تعریف شده است که هر کدام خدمت خاصی را در حوزه روابط کار ارائه میدهد، تاکید کرد: گروه هدف تمام زیرسامانهها، گروههای کارگری و کارفرمایی کشور هستند که در راستای حذف مراجعات حضوری و همچنین تسریع در رسیدگی به امور در دستور کار قرار گرفته است.
یزدان درباره راه اندازی سایر زیرسامانههای سامانه جامع روابط کار نیز گفت: علاوه بر این 19 زیرسامانه که از امروز در 20 استان کشور راه اندازی شده است، 3 زیرسامانه مهم دیگر نیز به زودی به مرحله نهایی خواهند رسید و این 22 زیرسامانه از 22 بهمن ماه در سراسر کشور اجرا خواهد شد. مابقی زیرسامانهها نیز به ترتیب اهمیت و اولویت در اسرع وقت طبق برنامه ریزی های به عمل آمده تولید و اجرا خواهند شد.
فرایند ثبت نام برای ورود به سامانه جامع روابط کار
بر اساس این گزارش، در مجموع هم کارگران و هم کارفرمایان باید برای استفاده از این سامانه سه اقدام را انجام دهند.
گام نخست: مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان استان مربوطه.
گام دوم- ثبت اطلاعات در دفاتر پیشخوان دولت با پرداخت 5 هزار تومان هزینه برای کارگران و 6 هزار تومان برای کارفرمایان و دریافت رمز عبور سامانه از طریق پیامک.
گام سوم- مراجعه به سایت prkar.mcls.gov.ir و ثبت شکایت
http://tabasomemehr.ir/fa/News/74823/شکایت-کارگران-در20استان-الکترونیکی-شدفرایندثبت-غیرحضوری-دادخواست