به گزارش خبرنگارتبسم مهر به نقل از ورایتی، نمیتوان گفت «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با فروش 12 میلیون دلاری در اولین آخر هفته اکرانش در چین، نشاندهنده موفقیت هالیوود در بازار فیلم این کشور است؛ بلکه در سالی که گذشت در باکس آفیس چین تنها دو فیلم هالیوودی در میان 10 عنوان پرفروش سال 2019 جای گرفتند. این در مقایسه با 5 عنوان از 10 عنوان پرفروش سال پیش، بسیار پایینتر است و نشان میدهد بازار فروش سینمای چین نمیخواهد تابعی از هالیوود باشد.
به گفته کریس فنتون رئیس پیشین اپل در چین، این بدترین تجربه هالیوود در چین از سال 2008 است.
این در حالی است که سال 2012 و 2013 هفتههایی بودند که 90 درصد باکس آفیس چین را فیلمهای خارجی در تصرف داشتند و این در حالی بود که اگر بیش از 50 درصد فروش گیشه سینمایی از فروش فیلمهای خارجی تأمین میشد، دولت از آنها مالیات جداگانه دریافت میکرد. به نظر میرسد این سیاست دیگر ضرورتی نداشته باشد.
اکنون محصولات داخلی چین مانند فیلم حماسی علمی-تخیلی «زمین سرگردان» و انیمیشن «نزا» موفق شدند تا سینماروها را حتی بیشتر از فیلمهای خارجی جذب خود کنند.
اینکه آیا هالیوود با کاهش درآمد در چین روبهرو میشود، هنوز نامشخص است اما رشد سالبه سال در باکس آفیس چین اغلب کاهش تدریجی توجه به فیلمهای هالیوودی را پوشانده است. این افزایش اکنون یک رقمی شده و در عین حال کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا، موجب کاهش درآمد هالیوود از چین میشود.
در حالی که پیش بینی میشود بازار کل فروش فیلم چین امسال برابر با 63.5 میلیارد یوان (9.06 میلیارد دلار) باشد، که افزایشی 4.1 درصدی تجربه میشود؛ اما با توجه به سقوط 6 درصدی ارزش یوان در برابر دلار که از برابری 6.58 به نرخ برابری 7.01 رسیده است؛ باید میزان درآمد فیلمهای هالیوودی کمتر از پیش باشد.
آمار نشان میدهد بازار فیلمهای چینی از 62 درصد در سال 2018 به 65 درصد در سال 2019 رسیده است. در عین حال فیلمهای هالیوودی سهمی 31 درصدی داشتهاند که در مقایسه با سهم 34 درصدی سال پیش کاهش یافته است. حتی انتظار میرود این رقم تا انتشار آمار کامل سال، به رقم 30 درصد برسد.
با توجه به اینکه قرار بود در سال 2019 فرصتی برای افزایش حضور هالیوود در بازار فیلم چین فراهم شود، باید گفت این ارقام بسیار ناامید کننده است. یکی از عوامل این امر ماجرای فرار از مالیات فن بینگبینگ بود که موجب شد تولید محصولاتی با حضور او در نیمه سال 2018 کاهش یابد و مشکلات مالی برای استودیوهای تولید فیلم چینی فراهم کرد.
در نهایت تنها دو فیلم هالیوودی شامل «انتقامجویان: پایان بازی» و «سریع و خشمگین: هابز و شاو» بودند که در میان 10 فیلم پرفروش امسال در بازار سینمای چین جای گرفتند. چینیها از این امر به عنوان «بلوغ رو به رشد مخاطبان چینی» یاد کردهاند.
یکی دیگر از عوامل موفقیت سینمای چین تغییر بافت جمعیتی مخاطبان سینمای چین است که به لطف ساخت سالنهای سینما در چین ایجاد شده است و با افتتاح نزدیک به 20 هزار سالن سینما در چین و رسیدن کل مجموعه سالنهای سینما به رقم 80 هزار سالن، این امکان ایجاد شده تا در شهرهای کوچک و مناطق روستایی نیز مردم به تماشای فیلمها بروند. این مردم که در رده 4 و 5 قرار میگیرند، کمتر اهل سفر هستند و بیشتر به سینمای خانگی گرایش دارند تا فیلمهای خارجی.
البته این امر میتواند موجب شود تا فشار مقامات بر سینمای هالیوود کمتر شود و فیلمهای بیشتری امکان دیده شدن پیدا کنند؛ اما لزوماً نباید توقع داشت فیلمهای خارجی شامل فیلمهای هالیوودی شود زیرا در سال 2018 سینمای هند حضوری جدی در بازار سینمای چین داشت و در سال 2019 فیلمهای ژاپنی با سهم 2.9 درصدی و نیز فیلمهای ایتالیایی وارد این بازار شدند.
http://tabasomemehr.ir/fa/News/74618/سقوط-سهم-هالیوود-از-گیشه-سینماهای-چین-در-سال-2019