منصور تیرگر، رئیس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک تهران، با توجه به اینکه چرخه مد و لباس در کشور هنوز به خوبی شکل نگرفته و مکانیزم و سازوکاری ندارد، در گفتوگو با خبرنگارتبسم مهر گفت: به اعتقاد من حوزه مد و لباس نیازمند پروسه، چرخه و فرآیندی است که اسناد آن توسط افراد متخصص باید تهیه و تنظیم شود تا بتوانیم مکانیزم درستی را برای این عرصه قائل شد.
او با اشاره به طرحهای مختلف از سوی سازمانها و ارگانهای فعال در حوزه مد و لباس اظهار کرد: در درجه اول باید جریانسازی مُد از سوی بالادستی مشخص شود و بعد برنامهریزی و هماهنگی و سرمایهگذاری صورت بگیرد تا تولیدکننده در این جریان حرکت کند و مصرفکننده هم در این مسیر و جریان کشش پیدا کند.
رئیس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک تهران، نبود ذائقهسازی مد و لباس در دولت را آفت دانست و بیان کرد: هیچگونه فرآیند ذائقهسازی در حوزه مد و لباس را دولت انجام نداده است و این امر خطیر و مهم توسط عوامل بیگانه انجام میشود، هرچند که اماکن یا تعزیرات در سطح عرضه برخورد سلبی دارند اما میبینیم که فعالیتهای کسانی که مد و لباس نامناسب تولید میکنند به صورت زیرزمینی به فعالیتهایشان ادامه میدهند و محصولات را در اختیار مردم قرار میدهند، بنابراین این مسیر درستی نیست که با آنها برخورد شوند و بهصورت پنهانی کار کنند اتفاقا باید این گروهها جذب و به نحو درستی ساماندهی شوند.
تیرگر درباره نحو ساماندهی فعالان حوزه مد و لباس گفت: ببینید تولیدکننده متاثر از فروش است، هر جایی که فروش وجود داشته باشد به آن سمت حرکت میکند اگر خلاف این جهت حرکت کند فروش آن فلج خواهد شد، در آنصورت سازوکار دولتی باید به دنبال این باشد که مسیر تولید را با مسیر ذائقه مردم تطبیق دهد در حالیکه امروزه این تطبیق صورت گرفته، اما مشکل اصلی در سیاستگذاریها است که سیاستگذاری ما باید در جهتی باشد که ذائقهسازی انجام دهد اما برایش هیچگونه سرمایهگذاری صورت نگرفته است.
او با اشاره به فرآیند قدرتمند شدن ذائقهسازی در کشور تصریح کرد: اگر دولت سرمایه فرهنگی مناسبی را در اختیار این مسئله قرار دهد قطعا با استخراج نظامات آن میتوانیم در این راه گامهای خوبی برداریم گرچه فرآیندی طولانی است. البته اگر این فرآیند ذائقهسازی تشکیل شود، درآمدزایی خوبی هم در پس خود خواهد داشت و باعث میشود مردم دیگر خودباختگی نسبت به کالای خارجی نداشته باشند.
http://tabasomemehr.ir/fa/News/73879/خودباختگی-نسبت-به-کالاهای-خارجی-با-«ذائقهسازی»-از-بین-میرود