«چهار اقلیم» در نگر برپا می‌شود/ نمایش «آن» در امکان
پنجشنبه 7 آذر 1398 - 15:29:01

به گزارش خبرنگارتبسم مهر، در دومین جمعه آذرماه شاهد برپایی 30 برنامه افتتاحیه در گالری‌های پایتخت خواهیم بود و علاوه بر آن، تعدادی از نمایشگاه‌هایی که هفته های گذشته افتتاح شده بودند نیز در هفته آینده ادامه می‌یابند. یکی از مهمترین برنامه‌های این آدینه، آغاز به کار هشتمین «10 روز با عکاسان ایران» است که 40 عکاس، 40 پروژه عکاسی خود را با نگاهی جدید در خانه هنرمندان ایران به نمایش خواهند گذاشت. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری جمعه 8 آذرماه را برمی‌شمریم.

خانه هنرمندان ایران

هشتمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» از 8 تا 18 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. به گفته اسماعیل عباسی دبیر این دوره «10 روز با عکاسان»، قرار است دوره هشتم به نوعی دوره گذار تلقی شود و در سال‌های آینده پروژه‌های عکاسی بر اساس تفکر، اندیمشندی و نظارت هنری یا کیوریتوری زیر نظر چند تن از اساتید، پیش برود و نتیجه اینها روی دیوار خواهند رفت.

بر این اساس، شورای هنری متشکل از رامیار منوچهرزاده، مهدی مقیم‌نژاد و بهنام صدیقی و زانیار بلوری تشکیل شد و این شورا تمامی آثار عکاسان زیر 35 سال را با رویکرد جوان‌گرایی بررسی کردند و از بین 280 پروژه عکاسی، 40 پروژه را که تعداد عکس‌های آنها به 600 فریم می‌رسد، انتخاب کردند. تلاش شد که کسی از قلم نیفتد حتی با تمامی افرادی که در این چارچوب می‌گنجیدند، تماس گرفته شد و مورد بررسی قرار گرفتند.

گالری نگر

نمایشگاه گروهی نقاشی خط با عنوان «چهار اقلیم» به کیوریتوری شادی طلایی از جمعه هشتم آذر در گالری نگر به نشانی ضلع جنوبی پارک قیطریه، خیابان روشنایی، خیابان دلارام پلاک٣٣ واحد٣ آغاز به کار می‌کند.

حسین احصایی، فرشاد آل خمیس، ساناز البرزی، جمشید حکیمی، امید خاکباز، علیرضا سعادتمند، مرتضی شمیسا، وحید شیخ حسنی، شادی طلایی، رضا عمادی، محمد غفوری منش، مهدی فریمانی، شاهرخ فریوسفی، عظیم فلاح، حمید رضا قلیچ خانی، حسن مهربانی، سعید نقاشیان و حسین نوروزی، اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه است.

گالری اُ

«سرخوشی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های امیر کریمی است که از 8 آذرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول افتتاح می شود.

گالری آرتیبیشن

نمایشگاه «کلکسیونر4» متشکل از آثار کلاسیک هنری و مجموعه‌ای از آثار مکتب کمال الملک، پرده‌های درویشی و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای از جمعه این هفته در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 افتتاح می شود.

محمود اولیا، عباس بلوکی‌فر، مصورالممالک، محمود زنگنه، علی‌محمد حیدریان، حسین قوللرآغاسی، مهدی تائب‌، رسام ارژنگی، اسماعیل باجالانلو، علی‌اکبر صنعتی، عیسی بهادری، منوچهر نیازی، اسدالله حسینی نقاش‌باشی، اسماعیل آشتیانی، مصطفی نجم، علی پی‌جم، حبیب نقاش، میشا شهبازیان، محسن سهیلی، یرواند نهاپاتیان، سمبات درکیورغیان، محمدحبیب محمدی، مصطفی حمیدی، صدرالدین شایسته، علی محمودی، ابراهیم پورعباس، حسین صفورزاده، داوود امدادیان، الکساندر نرسیسیان و یعقوب امدادیان هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه برای فروش گذاشته می شود.

تالار این/جا

نمایشگاه انفرادی آثار حجم تانیا عزیزی با عنوان «گنبد کبود» از هشتم آذرماه در تالار این/جا واقع در خیابان نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، جنب شماره ٤، نمای آجری، درب کوچک آغاز به کار می‌کند.

تانیا عزیزی، متولد 1363 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ فیلم‌سازی از دانشکده‌ صداوسیماست. قبل از تحصیل در این رشته تجربه‌ نقاشی و تجربه‌ کار حرفه‌ای در زمینه‌ گرافیک داشته است. علاقه‌ عزیزی به هندسه و معماری در مجموعه‌ «گنبد کبود» که اولین نمایش انفرادی او نیز هست، نمود یافته‌است.

وی درباره‌ این مجموعه می‌گوید: «معماری ایرانی و فضاهای داخلی و باغ‌ها را می‌توان از زوایای گوناگون می‌توان نگریست و تفسیر کرد. در این پروژه قصد من نگاه از زاویه‌ای متفاوت و در پرسپکتیوی چندساحتی، هم‌چون نقاشی‌های مکتب هرات، به بخشی از فضاهای معمارانه‌ ایرانی‌ست. تکه‌ای از یک کل منسجم که نه‌تنها در اجماع، محوریت و انتظام و انسجام را حفظ کرده ‌است، که هر جزء کوچک آن همان انسجام کل واحد را داراست؛ هندسه‌ی مقدس، هندسه‌ای سازنده‌ که خودش را می‌سازد. تکراری که پایان ندارد و مکرر است؛ اما به کل می‌رسد.»

او در این مجموعه از متریال آینه، شیشه و خاک بهره برده است. استفاده از آینه همواره برای تأکید بر بازنمایی بوده‌است؛ ولی آینه‌کاری همراه با قطعات هندسی این بازنمایی را دچار تغییر کرده است. در حقیقت هدف استفاده از آینه در فضاهای معماری به‌ منظور دیده‌شدن در آن نبوده؛ بلکه برای نشان‌دادن شکوه و عظمت بوده و حفظ این بزرگی برای او اهمیت دارد. شیشه اما در نقطه‌ مقابل آینه قرار دارد؛ نوعی تواضع در آن هست. شفافیت شیشه باعث دیده‌شدن بستر زیرین آن که خاک است، می‌شود.

گالری آب/انبار

نمایشگاه انفرادی عکس دیوید برنت با عنوان «44 روز» از 8 آذر تا 19 دی ماه در گالری آب/انبار به نشانی دروازه دولت، خیابان انقلاب، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک 2 برگزار می شود. در استیتمنت این نمایشگاه آده است: «دیوید برنت عکاسی است با سابقه در عکاسی مستند که از سوی مجله امریکن فتوگرافر بعنوان یکی از صد فرد تاثیرگذار در تاریخ عکاسی انتخاب شد. سابقه عکاسی از جنگ ویتنام، کودتای شیلی، پرتاب آپولو 11 به فضا و بسیاری از اتفاقات مهم پنجاه سال گذشته در جهان را در کارنامه خود دارد.

در بحبوحه‌ انقلاب اسلامی ایران در سال 57 برای 44 روز برای اولین بار به ایران سفر کرد و عکس‌های کم نظیری از انقلاب ثبت کرد. عکس‌هایی که از منظر یک تازه وارد و یک غریبه که شاهد یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن بود.

این عکس‌ها سالها بعد در کتابی با عنوان 44 روز در آمریکا چاپ شد. این نمایشگاه، گزیده‌ای از عکس‌های بی شمار آن سفر است.»

گالری ایرانشهر

نمایشگاه انفرادی نقاشی های نصرت‌الله مسلمیان از 8 تا 26 آذرماه در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک 1/69 برپا می شود.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم علی گلستانه آمده است: «اهمیت هنر مسلمیان در پیوندهای مداومی است که میان تصویر و جهان تجربه برقرار می‌سازد. او همواره روی تعارضات اجتماعی انگشت گذاشته و نقاشیِ او همواره چیزی جز نقاشی بوده است. عناصر انتزاعی در نقاشی‌های او از اواسط دهه‌ی هفتاد به بعد از خلال مواجهه با واقعیت و کلنجاررفتن برای بیان ابعاد بغرنج این مواجهه (که خصلتی اساساً سیاسی دارد) شکل گرفته‌اند. از سویی دیگر هنر او این پرسش را پیش می‌نهد که ما اساساً چگونه می‌توانیم با تجربه و خاطره یا با تصویر مواجه شویم و این تجربه را به‌شکلی منسجم بازنمایی کنیم. نشان‌پردازی و کاربست تکنیک در نقاشی‌های مسلمیان، به‌جای آنکه دستمایه‌ای برای تفاخر خلسه‌وار و تکبر عارفانه باشد و جهانی موهوم و انباشته از رمزورازهای بی‌معنا را به‌رخ بکشد، نمود هنری شرمگین از تسلط کمبود و آشوب است. هنر دراماتیک و بلاغی او، نه تصویری ساختگی از عشق و زیباییِ تمام و کمال و متحقق‌شده، که نمایشی از جراحت‌ها و قلع‌وقمع‌ها و سرخوردگی‌ها است، هنری که اصرار دارد تا با یادآوری این سویه‌های فاجعه‌بار حیات بشری و نشان‌دادن ردپاهای عشقی متلاشی‌شده، آگاهی بر ضرورتِ دگرگونی و امید به امکان رستگاری را زنده نگاه دارد.»

گالری امکان

نمایشگاه نقاشی «آن» متشکل از آثار داریوش حسینی، رعنا فرنود، امید مشک‌سار، معصومه مظفری، ارسیا مقدم و فرشید ملکی از جمعه هشتم آذرماه در گالری امکان واقع در خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، خیابان غفاری، پلاک 51، طبقه اول افتتاح می شود.

در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «بعضی نقاشی‌ها با زمانی ازلی ابدی سروکار دارند. همه‌ اشیا، مناظر و حتی فیگورها در ژست‌های ابدی فرو رفته‌اند. در مقابل نقاشی‌هایی هستند که به تلقی مدرن از زمان نزدیکترند. نمایشگاه «آن» به این دسته دوم نظر دارد.

در برخی از کارهای این مجموعه، لحظه‌ای ملموس، گاه تروماتیک، از دل واقعیت روزمره برش می‌خورد و اتفاقی ساده و زمینی تبدیل به صحنه‌ای ماندگار می‌شود. در برخی دیگر، ژست‌ها و ترکیب‌بندی‌ها نه محصول طرحی از پیش آماده و حساب‌شده که حاصل جدال و برهم‌کنش نیروهای خود نقاشی‌ است. لکه رنگی کم‌وبیش اتفاقی در اینجا، خطی را در گوشه‌ی دیگر تصویر طلب می‌کند. زمان دیگر برشی از یک حرکت نیست، «آن»ی است که ساخته می‌شود.»


http://tabasomemehr.ir/fa/News/73604/«چهار-اقلیم»-در-نگر-برپا-می‌شود-نمایش-«آن»-در-امکان
بستن   چاپ