به گزارش تبسم مهر رضا کلانتری با اشاره به طرح اخیر نمایندگان مجلس پیرامون رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور اظهار کرد: واقعیت این است که قبل از ارائه چنین طرحی، هیچ گونه نظر کارشناسی از پژوهشگاه مطالعات خواسته و دریافت نشده است.
وی افزود: این طرح دارای ابعاد مختلفی است؛ شش ماده و چندین تبصره دارد و لازم است تک تک این مواد و تبصرهها خوانده و درباره پیامدها و نتایجی که هرکدام دارد بررسی کارشناسی صورت بگیرد.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر درخواستی از پژوهشگاه برای انجام مطالعات مطرح شود آماده همکاری هستیم اظهار کرد: کار ما کار پژوهشی و اعلام نظرات کارشناسی در این خصوص است.
کلانتری با تاکید بر اینکه باید مشوقهایی را برای آموزش سایر زبانها نیز به وجود بیاوریم گفت: یکی از حوزههای تربیت و یادگیری در سند تحول بنیادین و در برنامه درسی ملی، زبانهای خارجی است که به علت توسعه تعاملات فرهنگی و انتقال دانش بشری مورد تاکید قرار گرفته است البته تمرکز روی زبان خاصی وجود ندارد. در سند تحول بنیادین، ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب انتخابی و نیمه تجویزی مورد اشاره قرار گرفته است.
وی با اشاره به وجود راهکارهایی برای تشویق فراگیری سایر زبانها اظهار کرد: با توجه به مراودات فرهنگی و اجتماعی که با دیگر کشورها داریم باید بیشتر روی این موضوع کار کنیم. همچنین لازم است یک نیازسنجی و امکان سنجی انجام و مشخص شود که دانشآموزان ما در مناطق مختلف به چه زبانهایی علاقه مند هستند.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بهتر بود استفاده از پتانسیل سایر زبانهای خارجی در این طرح دیده شود و تنوعی از زبانهای خارجی را داشته باشیم گفت: به جای حذف آموزش زبان، میتوانیم مشوقهایی برای فراگیری سایر زبانها ایجاد کنیم.
http://tabasomemehr.ir/fa/News/71426/ایجاد-مشوق-برای-فراگیری-زبانهای-خارجی-به-جای-حذف-آموزش-زبان-از-مدارس