به گزارش تبسم مهر اخیرا یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شده بود که در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف 74 شده است که از سوی رییس جمهور ممنوعیت پرواز آن به دلیل ایمننبودن در مردادماه سال 93 اعلام شده است.
کاپیتان هوشنگ شهبازی در این باره به ایسنا گفت: پس از ممنوعیت پرواز ایران 140 که در پی سانحه شهرک آزادی اعلام شد، هواپیماهای آنتونوف 74 نیز برای انجام پروازهای مسافری ممنوع شد. اما اخیرا شنیده شده است که از هواپیمای باربری و ترابری برای ارائه خدمات مسافربری استفاده شده است. گویا از این هواپیما بی سر و صدا استفاده میشد.
وی افزود: شرکت هواپیمایی پویا چند هواپیما بیشتر ندارد که البته این ایرلاین چندوجهی است و خدمات ترابری، باربری، مسافری و VIP ارائه میدهد. پویا ایر دو هواپیمای امبرائر مسافری، سه آنتونوف 74 و یکی دو هواپیمای ایلوشین دارد. بر اساس اطلاعات موجود هواپیمایی پویا برنامهریزی پروازهای مسافری خود را با امبرائرها انجام میدهد، اما برای پروازهای پشتیبان و در صورتی یکی از هواپیماهایش زمینگیر شود از آنتونوفها هم استفاده میکند. اما در هیچ جای دنیا نشنیده و ندیدهام از هواپیماهای باربری برای ارائه خدمات مسافری استفاده کنند چرا که این نوع هواپیماها تجهیزات، امکانات و شرایط لازم را برای این سرویسها ندارند.
شهبازی ادامه داد: در سازمان جهانی هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری استانداردهایی برای اعطای مجوز پرواز به هواپیماهای مختلف تعریف شده که در راستای حفظ ایمنی مسافران است که باید این الزامات را داشته باشند. احراز شرایط و استانداردهای پرواز برای هواپیماهای مسافری بسیار سخت بوده و کسب آن برای هواپیماهای ترابری و باری تقریبا غیرممکن است.
وی تصریح کرد: وقتی هواپیماهای آنتونوف اجازه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت میکند این سازمان به عنوان دستگاه و نهاد حاکمیتی مسئول پاسخگو باشد که در درجه نخست چگونه ممنوعیت اعلام شده از سوی رییسجمهور را نادیده گرفتید و اگر مجوزی صادر شده چرا آن را منتشر نکرده اید. سازمان هواپیمایی کشوری نیز باید در این زمینه هم پاسخگو باشد که حتی اگر برای آنتونوفها مجوز پرواز داده شده بر اساس کدام الزامات و استانداردهایی که در این هواپیماها نیست، صلاحیت پروازیشان صادر شده است؟
شهبازی با بیان اینکه برای جابهجایی مسافران با یک هواپیما از تهران تا مشهد باید اکسیژن مورد نیاز تامین شود، گفت: امکانات لازم برای پیاده شدن اظطراری، سرسرههای نجات و حدود 40 مورد و معیار باید در هواپیماهای مسافری وجود داشته باشد تا یک هواپیما بتواند استانداردها ی لازم برای دریافت مجوز پروازی را دریافت کند. این نکات در آنتونوف به طور قطع پیشبینی نشده و به هیچ وجه نمیتوان برای این نوع هواپیماها این شرایط و استانداردها را تعبیه کرد بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری باید در این زمینه پاسخگو باشد که آیا این هواپیما شرایط لازم را احراز کرده و استانداردها را گذرانده است و اگر گذرانده و اگر گذرانده به عنوان مثال چه میزان اکسیژن برای چه ارتفاع و چه زمان پروازی در نظر گرفته شده و تایید شده است و دیگر معیارها را نیز باید این سازمان با جزئیات توضیح دهد.
چرا هواپیماهای روسی در آسمان ایران جواب نمیدهد؟
کاپیتان شهبازی درباره این که چرا هواپیماهای روسی در پروازهای مسافری ایران طی سالهای گذشته جواب نداده و حوادث و سوانح بسیاری داشته است، تصریح کرد: در مورد ایران 140 نیز بارها دلیل اتفاقات و حوادث این هواپیماها و دیگر هواپیماهای روسی مانند آنتونوف و توپولوف را توضیح دادهام. به نظر من اقلیم و تجهیزات (شامل دستگاههای زمینی و دستگاههای هدایت هواپیما) موجود در ایران هیچ سازگاری با هواپیماهای روسی و دیگر کشورهای بلوک شرق ندارد و به همین دلیل است که پرواز هواپیماهای روسی در ایران با حوادث بسیاری رو به رو میشود.
وی ادامه داد: هیچ کدام از هواپیماهای روسی و دیگر هواپیماهای بلوک شرق طی سالهای اخیر پروازهای موفقی را در ایران نداشتند، به عنوان مثال ایران 140 یکی از این هواپیماها بود که هیچ وقت در ایران انبوه سازی نشد و اوکراینیها حدود 15 فروند از آن را ساختند و بیش از 50 درصد از آنها یعنی 9 فروندشان سقوط کرد. البته قرار بود اوکراین دانش فنی ساخت این هواپیما را به صورت کامل به کشورمان منتقل کند اما با بدعهدی این طرف خارجی مواجه شدیم.
این خلبان بازنشسته ایرانی گفت: هواپیمای باربری آنتونوف که برای جابهجایی مسافر از آن استفاده میشود، خلاف قانون بوده و مسئولان امر باید در این زمینه پاسخگو باشند چرا که جان مردم و مسافران از همه چیز مهمتر است و آنهایی که به این پرواز و هواپیما مجوز دادهاند باید آنتونوف را مجدادا زمینگیر کند و نباید اجازه جابهجایی مسافر را بدهد.